صفحه اصلی > تکنولوژی و متاورس : چگونگی جهانی سازی برند و مزیت‌های آن

چگونگی جهانی سازی برند و مزیت‌های آن

کاپفرر در کتاب مدیریت برند خود این رونق چشم‌گیر را این‌طور توصیف می‌کند: «مباحثی مثل مدیریت ارتباط با مشتری، راه اندازی باشگاه مشتریان، توسعه پایگاه مشتریان و سایر تکنیک‌هایی که برای جذب و افزایش وفاداری مشتری به کار گرفته می‌شوند، قابل تقلید هستند و نمی‌توانند در بلند مدت نقش مزیت رقابتی را ایفا کنند. در نهایت چیزی که مشتریان جدید را جذب شما می‌کند و مشتریان قدیمی را برایتان نگه می‌دارد، برند شماست.» امروزه عرضه کالا و خدمات به شدت افزایش پیدا کرده است؛ به همین دلیل شما حتی اگر محصول خود را با بالاترین کیفیت نیز ارائه دهید، هستند کسانی که از نظر ویژگی‌ها و کیفیت محصول با شما رقابت کنند، در چنین شرایطی برند سازی می‌تواند کسب و کار شما را متمایز کند. حال سوال اینجاست، آیا تا به حال به جهانی سازی برند خود فکر کرده‌اید؟ ما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

مهم‌ترین خصوصیت برند سازی برای هر کسب و کار افزایش آگاهی مردم نسبت به کسب و کار و معروفیت آن است. برند سازی با شناساندن و تقویت جایگاه، ارزش کسب و کار را بالا می‌برد و فرصت خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. برند سازی باعث ایجاد دید مثبت و حس اعتماد مردم نسبت به کسب و کار می‌شود.

ویژگی‌های برند سازی موفق

  • انسجام و یکپارچگی: برای ایجاد انسجام باید هرکاری که برای برند سازی انجام می‌دهید را ارزیابی کنید و از خودتان بپرسید: آیا با تصویری که از برند خود ارائه می‌دهید هماهنگی دارد یا خیر؟
  • طرح لوگو: لوگوی برند یکی از برجسته‌ترین عناصر هویتی هر برند محسوب می‌شود. طراحی لوگوی برند کاری بسیار حساس و دشوار است؛ زیرا باید با شرکت مربوطه و کاری که انجام می‌دهد مرتبط باشد. لوگوی برند باید طوری طراحی شود که کاملا با لوگوی شرکت‌های دیگر تفاوت داشته باشد.
  • طراحی سایت: سایت هر شرکت یکی از اصلی‌ترین هویت آن شرکت است. مخصوصا برای کسب و کارهایی که محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه می‌کنند. اغلب مشتریان بالقوه، پیش از آن‌که در مورد استفاده از محصولات و خدمات شما تصمیم بگیرند، ابتدا سراغ سایتتان می‌روند و آن را برانداز می‌کنند. سایت شما باید بی نقص باشد و اطلاعات کافی درباره شرکت را در اختیار مخاطب قرار دهد.
  • طراحی داخلی و خارجی شرکت: طراحی محیط داخلی و خارجی شرکت تاثیر اولیه فراموش نشدنی و ماندگاری را بر ذهن مشتری می‌گذارد و حال و هوای وی و حتی تمایل او نسبت به خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • پوشش کارکنان: ظاهر کارکنان شرکت تاثیر به سزایی بر تصویر برند شما دارد. شما می‌توانید با توجه به شرایط و نظر خودتان انواع مختلفی از پوشش را برای کارکنان خود تعیین کنید.
  • بسته بندی محصول: طرح بسته بندی محصول، بر نگرش مشتری در تصمیم به خرید از شرکت تاثیر می‌گذارد. چنانچه کیفیت محصول شما با محصول رقیبتان یکسان باشد، نوع و طرح بسته بندی آن می‌تواند مشتری را نسبت به خرید محصول شما ترغیب کند.
  • هدایای تبلیغاتی: یکی از روش‌های جذب و حفظ نظر مخاطب، ارائه هدایایی است که لوگوی برند روی آن درج شده باشد. انتخاب اقلام مناسب برای هدیه در کنار طراحی مناسب می‌تواند مخاطب را به استفاده از آن هدیه ترغیب کند، و در نتیجه برند شما جزئی از زندگی روزمره وی می‌شود که به نوبه خود، تاثیر قابل توجهی بر انتخاب محصولاتتان در مواقع نیاز خواهد شد.

موفقیت یک برند نتیجه هوش و خلاقیت صاحب برند است.

ثبت برند جهانی یا بین المللی اصطلاحی است که مترادف با دو واژه “جهانی سازی” و “تجاری سازی” برند است. با جهانی سازی برند می‌توانید کالا و خدمات خود را جهانی کنید. البته این جمله به این معنا نیست که برند شما در تمامی کشورهای جهان به ثبت برسد بلکه این یک اصطلاح است و شما با ثبت جهانی برند خود از حمایت‌های مربوط به آن برخوردار خواهید شد. با ثبت جهانی برند می‌توانید زمینه را برای توسعه‌های آتی در سطح جهان فراهم کنید و از حق تقدم در مقایسه با رقبا در ورود به بازارهای دور دست برخوردار شوید.

سمبل و نماد برند جهانی R است. ثبت جهانی برای یک دوره 10 ساله است و در صورت تمایل، صاحب برند می‌تواند آن را در سال نهم برای یک دوره دیگر نیز تمدید کند. جهانی سازی برند به دو روش توافق‌نامه‌های Trips و مادرید انجام می‌شود که هر یک شامل قوانین خاص هستند.

  • توافق‌نامه Trips

توافق‌نامه Trips طبق قوانین جهانی WTO انجام می‌شود. این توافق‌نامه را بیش از 150 کشور امضا کرده و عضو آن هستند. جهانی سازی برند در این توافق‌نامه، برند را بدون هیچ واسطه‌ای در سوئیس به ثبت جهانی می‌رساند. به این معنا که برای ثبت برند با این توافق‌نامه نیازی به ثبت در کشور مبدا نیست. لازم به  توضیح است ایران عضو این توافق‌نامه نیست.

Trips کشورهای عضو را ملزم به ارائه حفاظت قوی برای حقوق مالکیت فکری می‌کند، برای مثال طبق توافق‌نامه Trips:

  1. مدت زمان حق تکثیر باید به 50 سال پس از مرگ صاحب کسب و کار افزایش یابد.
  2. حق تکثیر باید به‌طور خودکار اهدا شود؛ نه بر اساس هرگونه تشریفات مانند نیاز به ثبت یا تجدید.
  3. برنامه‌های رایانه‌ای باید به عنوان آثار ادبی در نظر گرفته شوند.
  4. استثنائات به حق تکثیر در قوانین ملی مانند استفاده منصفانه در آمریکا، باید محدود به ماده 13 توافق‌نامه Trips باشند.
  5. حق اختراع باید به تمام زمینه‌های فناوری اهدا شود، البته استثنائات برای برخی از منافع عمومی مجاز است و باید برای مدت 20 سال قابل اجرا باشد.
  6. استثنائات حقوق انحصاری باید محدود باشد و با بهره‌برداری عادی از اثر و بهره‌برداری عادی از حق اختراع درتضاد نباشد.
  7. قضاوت تبعیض‌آمیز نسبت به منافع قانونی دارندگان حق تکثیر برنامه‌های رایانه‌ای مجاز نیست.
  8. منافع قانونی افراد ثالث باید در نظر گرفته شود.
  9. در هر کشور، قوانین مالکیت فکری نباید مزایایی به افراد مقیم اهدا کند که برای سایر کشورهای عضو Trips وجود نداشته باشد.
  • توافق‌نامه مادرید

جهانی سازی برند با توافق‌نامه مادرید به این شکل است که شرایط ثبت برند به صورت بین المللی در مرحله اول در کشور مبدا ثبت می‌شود. جهت عضویت در این سیستم، اشخاص باید یک اظهارنامه بین المللی را به اداره مالکیت صنعتی تسلیم کرده و کشورهای مد نظر خود را بین 85 کشوری که عضو مادرید هستند انتخاب و فعالیت خود را در این کشورها آغاز کنند تا مورد حمایت‌های لازم قرار بگیرند. شخص باید تقاضانامه خود را به یکی از زبان‌های فرانسوی، ترکی استانبولی و انگلیسی ترجمه کند.

کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید شامل:

ایران_ آنتیگوا و بارباردو_ آلبانی_ ارمنستان_ بن ایر_ اتریش_ استرالیا_ آذربایجان_ بوسنی و هرزه گوین_ بلژیک_ بلغارستان_ بحرین_ بوتان_ بوتسوان_ بنلوکس_ بلاروس_ سوئیس_ چین_ کوبا_ قبرس_ جمهوری چک_ آلمان_ دانمارک_ الجزیره_ استونی_ مصر_ اتحادیه اروپا_ اسپانیا_ فلاند_ فرانسه_ انگلستان_ گرجستان_ غنا_ یونان_ کرواسی_ مجارستان_ ایسلند_ ایرلند_ ایتالیا_ ژاپن_ کنیا_ قرقیزستان_ کره شمالی و جنوبی_ قزاقستان_ لیختن اشتاین_ لیبریا_ لسوتو_ سائوتومه و پرنسیپ_ لیتونی_ موروکو_ موناکو_ مولداوی_ مونته نگرو_ ماداگاسکار_ مقدونیه_ مغولستان_ موزانبیک_ نامیبیا_ نروژ_ عمان_ هلند_ لهستان_ پرتغال_ رومانی_ روسیه_ سودان_ سوئد_ سنگاپور_ اسلوونی_ اسلوواکی_ سبیرالئون_ سان مارینو_ سوریه_ تاجیکستان_ ترکمنستان_ ترکیه_ اوکراین_ آمریکا_ ازبکستان_ ویتنام_ زامبیا_ کوراکائو_ سینت مارتین_ سوازیلند

آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد UNCTAD سوئیس نشان می‌دهد، بیشتر شرکت‌هایی که موفق به اخذ نمایندگی برندهای معتبر می‌شوند، آن دسته هستند جهانی سازی برند خود را انجام داده و دارای برند جهانی هستند. بدین منظور، شرکت‌های بزرگ و موفق همیشه در پی راه‌هایی بودند که بتوانند عواملی که در افزایش ارزش نام تجاری موثر هستند را افزایش دهند.

برنامه ریزی یکی از مهم‌ترین تکالیف برند سازی در راستای جهانی سازی برند است.

جهانی سازی برند می‌تواند برای شرکت‌ها وجه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی برای بازاریابی باشد. همچنین پس از آن با قرار دادن علامت مخصوص بالای نام تجاری برند، اعتبار بین المللی بدست می‌آورد؛ علاوه بر آن تجارت جهانی گسترش پیدا می‌کند و طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد.

ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می‌کند و از سوءاستفاده طرح توسعه تقلید کنندگان جلوگیری می‌کند، و همچنین هزینه‌های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که توسعه برندهای صادراتی مورد توجه و حمایت قرار بگیرند، در بلند مدت موفقیت‌های صادراتی بیشتری را عاید کشور خواهند کرد. در استراتژی جهانی سازی برند باید بر تصویر کشور در بازار جهانی، سازمان‌هایی که کشور در آن‌ها عضویت دارد تاکید شود. ثبت جهانی شرکت در یافتن بازارهای صادراتی و توسعه این بازارها و در نتیجه کسب سهم بیشتر از تجارت جهانی و ارتقای زنجیره تولید ارزش، در بخش‌های مختلف نقش به سزایی دارد.

جهانی سازی برند به جذب سرمایه‌ها کمک می‌کند و باعث توسعه صادرات می‌شود. از طرفی، هویت ملی و دیپلماسی عمومی را تقویت کرده و اعتماد ملی را افزایش می‌دهد، و همچنین باعث ارتقای اعتبار بین المللی می‌شود، نفوذ سیاسی در عرصه بین المللی را افزایش داده و تقویت نماد ملی را نیز به همراه خواهد داشت.

جهانی سازی برند

در این مقاله از برند سازی، نحوه ثبت جهانی و همچنین مزیت‌های آن‌ گفتیم. به نظر شما برند سازی و جهانی سازی برند چه مزیت‌های دیگری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع