بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > بازارهای مالی : خانه‌هایی که در تهران میلیون دلاری شدند

خانه‌هایی که در تهران میلیون دلاری شدند

یکی از راه‌های کسب درآمد کم‌ریسک در ایران سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مسکن است. اگر نگاهی به گذشته این بازار بیندازیم، می‌بینیم که در طول تاریخ همواره قیمت خانه، آپارتمان، زمین و ویلا صعودی بوده و در آینده نیز به همین شکل ادامه خواهد داشت. حتی کار به جایی رسیده که شاهد خانه‌های میلیون دلاری در تهران و سایر شهرهای ایران هستیم.

اما سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مسکن چگونه انجام می‌شود؟ آیا هر خانه و آپارتمانی ارزش خرید دارد؟ در خرید خانه و زمین به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که در مقایسه با سایر بازارهای مالی همچون فارکس، طلا، ارز دیجیتال و بورس، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن چندان پیچیده نیست و نیازی هم به دانش تخصصی ندارد.

با این حال آشنایی با اصطلاحات بازار مسکن همچون قدرالسهم زمین و روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند ما را زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم، به رویای خانه‌های میلیون دلاری برساند.

از همین رو در مقاله امروز روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازار املاک و مسکن را برای‌تان شرح می‌دهیم و سپس به سراغ مزایا و معایب این کار می‌رویم. لطفا همراه ما باشید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مسکن

برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مسکن راه‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خریدوفروش خانه و زمین در کوتاه مدت، خرید خانه کلنگی و ساخت‌و‌ساز، خرید املاک قدیمی و بازسازی و موارد دیگر اشاره کرد.

برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. اولین راه این است که با خریدوفروش مسکن در کوتاه مدت به درآمد برسید. برای موفقیت در این روش باید بدانید که در چه زمان و در کجا خرید خود را انجام دهید و چه موقع آن را بفروشید. برای مثال اگر هدف شما خرید زمین است باید بتوانید به‌خوبی به این سوال که «کجا زمین بخریم؟» پاسخ دهید.

در این برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند بازه زمانی سرمایه‌گذاری خود را طولانی مدت در نظر بگیرند. هدف این افراد از خرید مسکن حفظ ارزش سرمایه و کسب سود در سال‌های پیش رو است. در اصل بسیاری از کسانی که هم‌اکنون صاحب خانه‌های میلیون دلاری در تهران هستند، سال‌ها پیش و با مبالغ بسیار پایین‌تر خرید خود را انجام داده بودند.

علاوه بر این، می‌توانید از راه خرید املاک قدیمی و بازسازی آن‌ها به درآمد برسید. در این کار به دلیل اینکه ارزش افزوده ایجاد می‌شود، قیمت خرید و فروش ملک مورد نظر متفاوت خواهد بود و می‌تواند سودهای قابل‌توجهی نصیب شما کند.

روش دیگری که برای کسب درآمد از بازار املاک و مسکن وجود دارد، خرید خانه‌های کلنگی و ساخت‌وساز در آن‌ها است. در این روش شما خانه‌هایی را خریداری می‌کنید که قابل سکونت نیستند و به‌دلیل فرسودگی تنها می‌توان آن را تخریب کرده و در زمین آن آپارتمان جدیدی را تاسیس کرد.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مسکن می‌توان به سودهای کلان، رشد همیشگی، ریسک پایین و تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد. همچنین معایب سرمایه‌گذاری در بازار املاک شامل نقدشوندگی پایین، نیاز به سرمایه اولیه بالا، هزینه بالای معاملات و سوددهی در طولانی مدت می‌شود.

حتما یکی از سوالات مهمی که هم‌اکنون در ذهن شما وجود دارد این است که در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و املاک پیشنهاد می‌شود یا بهتر است به‌سراغ بازارهای دیگری همچون خودرو، بورس، ارز دیجیتال، فارکس یا طلا برویم؟

برای اینکه بتوانید خودتان به پاسخ این سوال برسید باید ابتدا با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن آشنا باشید. همچنین آشنایی با ریسک‌های موجود در بازار مسکن می‌تواند در تصمیم‌گیری شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

به‌طور کلی مزیت‌های بازار مسکن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سودهای کلان: شاید اولین و بزرگترین مزیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن سودهای کلانی است که در این بازار وجود دارد. برای اثبات این موضوع تنها کافی است نگاهی به برنامه‌های آنلاین خریدوفروش ملک بزنید و خانه‌های میلیون دلاری تهران و سایر شهرها را ببینید.
  • رشد همیشگی: اگر نگاهی به تاریخچه قیمت املاک و مسکن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در طولانی مدت، این بازار همیشه رشد داشته است و توانسته برای سرمایه‌گذاران خود سودهای زیادی را به ارمغان بیاورد.
  • ریسک کم: در مقایسه با سایر بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ریسک کمتری دارد.
  • تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری: برای کسب سود از بازار املاک و مسکن راه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید از هر کدام از آن‌ها که با شرایط شما تطابق دارد، استفاده کنید.

همچنین بزرگ‌ترین عیب‌هایی که در مورد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و املاک وجود دارد عبارتند از:

  • هزینه بالای سرمایه اولیه: بزرگترین عیب بازار مسکن در این است که برای ورود به آن به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید. موضوعی که باعث می‌شود بسیاری از افراد توانایی ورود به این بازار را نداشته باشند.
  • نقدشوندگی پایین: بازار مسکن جزو بازارهایی است که نقدشوندگی پایینی دارد. این یعنی ممکن است در برخی از مواقع در فروش ملک خود با مشکل مواجه شوید و خریداری برای آن پیدا نشود. بسیاری از همین خانه‌های میلیون دلاری تهران سال‌هاست که برای فروش قرار داده شده‌اند اما کسی آن‌ها را نمی‌خرد.
  • هزینه بالای معاملات: مشکل دیگر بازار املاک هزینه بالای معاملات آن است. شما مجبور هستید در هنگام خرید و فروش یک ملک هزینه‌های جانبی زیادی همچون مالیات، عوارض و کارمزد معامله را نیز پرداخت کنید.
  • سوددهی در طولانی‌مدت: از دیگر معایب بازار املاک این است که در بسیاری از مواقع سوددهی آن در طولانی مدت اتفاق می‌افتد و این می‌توان برای برخی از سرمایه‌گذاران ناخوش‌آیند باشد.

از جمله ریسک‌های بزرگی که در هنگام خرید یا فروش خانه،‌ زمین، آپارتمان یا هر نوع ملک دیگر ممکن است برای شما پیش بیاید می‌توان به ریسک قرارداد، سیاست‌های دولت و بلایای طبیعی اشاره کرد.

بنابراین با در نظر گرفتن موارد گفته شده می‌توانید به پاسخ این سوال که «سرمایه‌گذاری در بازار املاک برای من بهتر است یا سایر بازارهای مالی» برسید.

سخن پایانی

شاید بسیاری از کسانی که سال‌ها پیش در تهران خانه‌های مورد پسند خود را خریداری می‌کردند، هیچ‌وقت به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد که قرار است روزی ارزش ملک آن‌ها از یک میلیون دلار فراتر برود. اما در حال حاضر با یک بررسی ساده در پلتفرم‌های خریدوفروش املاک در اینترنت شاهد هستیم که تعداد چنین خانه‌هایی بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

همین موضوع باعث می‌شود تا میزان سودآوری قابل‌توجه بازار املاک و مسکن برای بسیاری از افراد مشخص شود. اگر شما هم سرمایه کافی در اختیار دارید و می‌خواهید در خانه، آپارتمان، زمین یا هر نوع ملک دیگر سرمایه‌گذاری کنید، راه‌های مختلفی برای این کار پیش روی شما قرار دارد که در مقاله امروز آن‌ها را معرفی کردیم.