بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > استایل و فشن : نرم افزارهای طراحی لباس و مزایای آن
نرم افزارهای طراحی لباس

نرم افزارهای طراحی لباس و مزایای آن

 

آیا تا‌به حال به عنوان یک طراح لباس فکر کرده‌اید که چرا باید از نرم‌افزارهای سه‌بعدی استفاده کنید؟ آیا هنوز از کارایی این نرم‌افزارها اطلاع ندارید؟ پس وقت آن رسیده که درموردشان بیش‌تر بدانید. امروزه با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در صنعت مد و سرعت در پروسه تولید پوشاک، استفاده از نرم‌ افزارهای طراحی لباس به یک امر مهم تبدیل شده‌است. علاوه‌براین با پیدایش دنیای متاورس و برگزاری هفته‌های مد دیجیتال، آشنایی کامل با این نرم‌افزارها از مهارت‌های مورد نیاز یک طراح لباس به حساب می‌آید. این مسئله تا جایی مورد اهمیت قرار گرفته است که برندهای لوکس دنیا نیز در تولید لباس‌های دیجیتال با هم به رقابت پرداخته‌اند. اگر شما هم علاقه‌مند به شناخت و یادگیری این نرم‌افزارها و فواید استفاده از آن‌ها هستید؛ ما را در ادامه مقاله همراهی کنید.

هفته مد متاورس پاییز و زمستان 2022-Jonathan Simkhai

نرم‌ افزارهای طراحی لباس سه‌بعدی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نرم‌افزارها نقش بسیار حیاتی در طراحی مد و لباس ایفا می‌کنند. البته نه تنها در صنعت مد، بلکه سایر صنایع نساجی و تولیدی نیز فناوری‌های مختلفی را برای افزایش سرعت فرآیند تولید، به کار می‌گیرند. استفاده از نرم‌ افزارهای طراحی لباس به کاهش مدت زمان تولید و هزینه‌های نیروی کار نیز کمک می‌کنند. هم‌چنین وجود هوش مصنوعی (AI) در نرم‌افزارهای سه‌بعدی سبب افزایش تولید، کیفیت و استاندارد محصول می‌شود. درنتیجه طراحان باید از این نرم‌افزارها جهت مدل‌سازی و طراحی لباس‌ها و اکسسوری‌های موردنظرشان، برای تولید نمونه‌‌های اولیه محصولات مرتبط با پوشاک استفاده کنند. این نرم افزارها شامل ابزارهای متفاوتی هستند که توانایی ارائه مدل‌های پوشاک به بهترین شکل ممکن را دارند.

چرا باید از نرم‌‌افزارهای سه‌بعدی برای پروژه‌های مد استفاده کنید؟

در چند سال اخیر نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی به خوبی در صنعت مد به کار برده می‌شوند. به نظر می‌رسد طراحی با این قبیل نرم‌افزارها، راه حل خوبی برای ایجاد طرح‌های پیچیده لباس‌هایی است که می‌توانیم در نمایش هفته‌های مد مشاهده کنیم. این فناوری به طراح اجازه می‌دهد به جای آزمون و خطا در محیط واقعی، در فضای سه‌بعدی نرم‌افزار، از متریال‌های متفاوت استفاده کند. هم‌چنین امکان تولید لباس‌هایی با هندسه‌های پیچیده را برای طراح فراهم می‌کند. علاوه‌براین، این تکنیک باعث می‌شود، بسیاری از پروژه‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های سنتی انجام دهد. طراحی الگوها یک فرآیند مهم در تولید پوشاک است و این نرم‌افزارها روند طراحی شما را به طور چشم‌گیری آسان می‌کنند.

شما با استفاده از این نرم‌افزارها قادر خواهید بود نمونه‌های اولیه با کیفیت بسیار بالا ایجاد کنید. این موضوع بسیار جذاب است که طرح دوبعدی شما به وسیله فناوری به شکل سه‌بعدی ایجاد شود تا بتوانید تمام زوایای آن را در فضای سه‌بعدی آنالیز کنید. استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی به شما اجازه می‌دهند، قیمت یک نمونه اولیه را تا ده برابر کاهش دهید. علاوه‌براین، امروزه برندها مجبورند مجموعه‌های جدید را سریع‌تر طراحی و تولید کنند و انجام این کار با روش‌های نمونه‌سازی سنتی، عملا غیرممکن است. از آن‌جایی که مد تنها به لباس ختم نمی‌شود، برای تولید محصولات دیکر فشن هم از این نرم‌افزارهای سه بعدی در طراحی کفش‌، انواع اکسسوری و حتی جواهرات استفاده می‌کنند. درواقع دقت این نرم افزارها بسیار بیش‌تر از طراحی به صورت دستی و سنتی است و سبب کاهش هزینه‌های ناشی از ساخت نمونه‌های اولیه می‌شوند.

بهترین نرم افزارهای سه‌بعدی طراحی لباس

در حال حاضر در صنعت مد و لباس اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند. آن‌ها عمدتاً برای ساخت الگوها، تکنیک‌های برش و هم‌چنین چاپ و دوخت لباس به کار گرفته می‌شوند. نرم افزارهای دیگری مانند Adobe Photoshop ،Vector ،Coral draw و fashion illustration هم وجود دارند که برای طراحی استفاده می‌شوند. آن‌ها برای تولید نمونه اولیه و یا آزمایشات پیش از تولید بسیار مفید هستند. در حال حاضر، بسیاری از برندهای بزرگ صنعت فشن، از نرم‌افزارهای طراحی بهره می‌برند. به عنوان یک طراح ممکن است بخواهید طرح‌، لباس‌، اکسسوری یا حتی کفش‌های خود را با استفاده از نرم‌ افزار سه‌بعدی طراحی کنید. در ادامه به بررسی دو نرم‌افزار سه‌بعدی کاربردی می‌پردازیم.

 نرم‌افزار  Marvelous Designer 3D

Marvelous نرم‌افزاری است که امکان طراحی لباس‌ها را به صورت سه‌بعدی فراهم می‌کند. با این پلتفرم، می‌توانید هر لباسی از پیراهن‌های ساده گرفته تا لباس‌ها یا کت و شلوارهایی با جزئیات بسیار زیاد و پیچیده را طراحی و تولید کنید. Marvelous به شما این امکان را می‌دهد تا روی بافت لباس کار کنید و لباس‌ها را از همان ابتدا با توجه به جنسیت مورد نظر خود طراحی کنید. علاوه‌براین روی جزئیات و اکسسوری‌ها نیز می‌توان کار کرد. هم‌چنین Marvelous با بسیاری از نرم‌افزارهای سه بعدی دیگر سازگار است. بنابراین ویرایش مدل سه بعدی شما بسیار آسان‌تر است. شما می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی‌تان را از نرم افزارهایی مانند 3DS Max ،Maya یا Z Brush وارد کنید یا از Marvelous به آن‌ها ببرید. این پروسه‌ کاملا آسان و راحت است و مطمئنا به روند طراحی شما بهبود و سرعت می‌بخشد.

نرم‌ افزار Marvelous Designer
نرم‌‌افزار Marvelous Designer.

نرم‌افزار CLO 3D

CLO 3D یکی دیگر از نرم‌افزارهای طراحی است که آموزش‌های ویدیویی زیادی برای کمک به کاربران دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. در CLO 3D، دریافت خروجی از الگوهای دو بعدی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید بارها و بارها تغییرهایی را که می خواهید انجام دهید و نرم‌افزار به طور خودکار رنگ‌ها و بافت‌ها را روی قسمت‌های اضافه شده، ایجاد کند. این نرم‌افزار روش بسیار خوبی برای تجسم محصولات در فضای سه‌بعدی است؛ زیرا تا حد زیادی از بروز مشکلاتی که در تولید نمونه ایجاد می‌شوند؛ جلوگیری می‌کند. هم‌چنین هزینه‌های ناشی از رفع نواقص احتمالی را نیز کاهش می‌دهد.

نرم‌افزار سه‌بعدی CLO 3D
نرم‌افزار سه‌بعدی CLO 3D

در پایان

امروزه با پیدایش نرم‌افزارهای طراحی لباس، به این مفهوم مهم برمی‌خوریم که تکنولوژی ممکن است به ابزار جدایی‌ناپذیر و مهمی در صنعت پوشاک تبدیل شود. برندهای مد قطعا از فناوری‌های جدید در فرآیند تولید و در جهت بهبود کالا و خدمات استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که بازاریابی دنیای فشن دائما در حال تغییر است؛ طراحان می‌توانند با رقبای خود همگام باشند. استفاده از نرم‌افزارها، فرآیندهای طراحی تا تولید کالا را یکپارچه می‌کنند. بنابراین استفاده از فناوری، با تلاش کمتر نیروی انسانی، به مدت زمان فرآیند سرعت می‌بخشد.

همان‌طور که می‌بینید؛ اگر قصد دارید از یک نرم‌افزار برای طراحی و دیگر پروسه‌های تولید استفاده کنید؛ CLO 3D و Marvelous از پرکاربردترین برنامه‌ها هستند. شما می‌توانید با جست‌وجو و بررسی دیگر نرم افزارهای طراحی لباس، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید تا به شما در طراحی لباس و ایجاد الگوهای بی‌نقص کمک کند.

منبع : mahsazare.com