بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > استایل و فشن و ترند : استایلیست شخصی و زیرشاخه‌های آن
استایلیست شخصی

استایلیست شخصی و زیرشاخه‌های آن

خرداد ۱۷, ۱۴۰۲


156 بازدید

در دنیای امروز با گسترش رسانه‌های اجتماعی، کم‌تر کسی وجود دارد که عبارت استایلیست شخصی یا همان personal stylist را نشنیده باشد. شاید برای شما هم جذاب باشد بدانید این شغل هیجان‌انگیز یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیای مد است. البته در کنار این جذابیت‌ها سختی‌های فراوانی نیز وجود دارد. استایلیست شخصی زیرشاخه‌های متفاوتی دارد؛ هر کس با توجه به توانایی‌ها و علایق خود می‌تواند آن‌ها را انتخاب کند و در آن حوزه به فعالیت بپردازد. در این مقاله به آشنایی با حرفه استایلینگ شخصی و چند زیر مجموعه‌ جذاب آن می‌پردازیم. اگر شما هم عاشق دنیای مد هستید و فکر می‌کنید به این رشته علاقه‌مندید؛ در ادامه با ما همراه شوید. شاید مسیر زندگی‌تان تغییر کند!

استایلیست شخصی کیست؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که ظاهر افراد چه اهمیتی دارد و اصولا چه نیازی به مشاوره استایلینگ داریم؟ هر یک از افراد یک جامعه با ظاهر خود حس‌هایی را در دیگران ایجاد می‌کنند که باعث به وجود آمدن برداشت‌هایی از آن‌ها می‌شود. ممکن است اشخاص با پوشش اشتباه خود ذهنیت غلطی برای دیگران به وجود آورند. این امر آن‌قدر مهم است که گاهی بر موقعیت‌های حساس زندگی فرد تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین هر فرد به یک مشاور استایل شخصی جهت بهبود پوشش خود نیازمند است.

استایلیست شخصی فردی است که تلاش می‌کند تصویر بهتری از انسان‌ها ساخته شود. او با شناخت و آنالیز ویژگی‌های ظاهری افراد و مطابقت آن‌ها با خصوصیات اخلاقی، به خروجی مطلوب دست می‌یابد. استایلیست شخصی به افراد در سطوح مختلف جامعه مشاوره می‌دهد تا استایل خود را به گونه‌ای نشان دهند که بیانگر خصوصیات فردی او باشد. امروزه personal stylist یک حرفه پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود که درآمد بالایی نیز دارد. البته این حرفه فقط به استایلیست شخصی ختم نمی‌شود و مشاغل دیگری در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند که در ادامه به معرفی 4 نوع استایلیست می‌پردازیم.

استایلیست شخصی در حال مشاوره دادن به مشتری خود.

image consultant یا مشاور تصویر

image consultant یا مشاور تصویر، یکی از زیرشاخه‌های استایلیست شخصی است. او با علم استایلینگ به افراد مختلف مشاوره می‌دهد تا با توجه به ویژگی‌های ظاهری‌شان و ترند موجود در جامعه، چه آیتم‌هایی را با هم بپوشند تا تصویر بهتری از خود بسازند. درنتیجه آشنایی کامل با ترندها، تدابیر خطی، deress codeها و تاثیر فرم اندام بر لباس، برای این گروه از استایلیست‌های شخصی ضروریست. اما تفاوت اصلی یک مشاور تصویر با یک استایلیست شخصی چیست؟

این گروه از مشاوران سعی می‌کنند تا تصویر شخصی یا حرفه‌ای فعلی مشتریان خود را بهبود بخشند و یا آن را مجدد طراحی و بازسازی کنند. آن‌ها به غیر از ظاهر فیزیکی، برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و هم‌چنین بین فردی مشتریان خود به عنوان بخشی از استراتژی جریان مشاوره، تلاش می‌کنند. از دیگر مهارت‌های مورد نیاز مشاوران تصویر می‌توان به روانشناسی، مهارت ارتباطات، تجارت و بازاریابی اشاره کرد. حتی برخی از آن‌ها دوره‌های کسب و کار و کارآفرینی را برای ارائه خدمات جامع‌تر می‌گذرانند. موفقیت در این عنوان شغلی با بهبود موقعیت مشتریان در میان مخاطبان هدف تعیین می‌شود.

مشاور تصویر یکی از زیرشاخه‌های استایلینگ شخصی است.

personal shopper یا خریدار شخصی

خریدار شخصی به شما کمک می‌کند در مدت زمان کمتر، خرید مناسب‌تری داشته باشید. در نتیجه داشتن یک خریدار شخصی برای افرادی که به هر دلیل با کمبود زمان مواجه هستند؛ لازم و ضروری است. از طرفی وجود یک personal shopper سبب کاهش خریدهای تکراری و اشتباه می‌شود. زیرا او با در نظرگرفتن ظاهر شما، می‌تواند لباس‌های بهتری با توجه به فرم اندام و رنگ‌های مطابق پوست‌تان انتخاب کند. خریداران شخصی باید توانایی ایجاد ارتباط با برندهای پوشاک و تشکیل کامینیوتی با افراد حاضر در صنعت فشن را داشته باشند. ارتباط داشتن با برندها باعث می‌شود لباس و سایر اقلام مرتبط با پوشاک مورد نیاز افراد، با هزینه کمتری تهیه شود. هرچقدر یک personal shopper فنون مذاکره قوی‌تری داشته باشد؛ خریدهای بهتر با کم‌ترین قیمت ممکن انجام می‌شود.

personal shopper در حال خرید برای مشتری
راهنمایی مشتری در خرید توسط personal shopper.

Celebrity Stylist یا استایلیست افراد مشهور

سلبریتی استایلیست‌ها در واقع همان استایلیست‌های شخصی هستند که تجربه بالایی در این حوزه پیدا کرده‌اند. آن‌ها به جای مشتریان عادی، با افراد مشهور کار می‌کنند. نکته قابل توجه تفاوت سبک زندگی سلبریتی‌ها با مردم عادی است. یک فرد مشهور دائما به مراسمات مختلف دعوت می‌شود و تمام نگاه‌ها و دوربین‌ها سمت اوست. پس هیچ جای خطا و اشتباهی برای استایلیست او نیست و کاری به مراتب سخت‌تر از یک استایلیست شخصی انجام ‌می‌دهد. برای مثال وقتی یک فرد مشهور در زمان‌های پشت‌سرهم به مراسمات، ایونت‌ها و فرش قرمزهای متفاوت دعوت می‌شود؛ نیازمند داشتن استایل‌های گوناگون است. پس استایلیست او باید توانایی سریع پیش‌بردن هر پروژه را داشته باشد.

هم‌چنین به عنوان استایلیست این افراد، باید ارتباطات قوی با افراد حاضر در صنعت مد داشته باشند تا در مواقع مورد نیاز برای تهیه لباس‌ها و اکسسوری‌ها به آن‌ها مراجعه کنند و در کم‌ترین زمان استایل مورد نظر را ایجاد کنند. علاوه‌براین باید به این نکته توجه داشته باشند، ظاهر و استایل سلبریتی مشابه دیگران نباشد. او همیشه باید در دسترس باشد تا در هنگام وقوع مراسمات از پیش‌تعیین نشده، سلبریتی را برای حضور در مراسم آماده کند.

Zendaya در کنار استایلیست مشهورش، Law Roach در هفته مد پاریس،کالکشن بهار و تابستان 2023 valentino
Zendaya در کنار استایلیست مشهورش، Law Roach در هفته مد پاریس،کالکشن بهار و تابستان 2023 valentino.

wardrobe stylist یا استایلیست کمد لباس

استایلیست کمد لباس یا همان wardrobe stylist فردی است که بر موجودی کمد لباس افراد تمرکز دارد. او با بررسی و آنالیز کامل کمد اشخاص، آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا بتوانند استایل‌های بیش‌تری با موجودی لباس‌هایشان ایجاد کنند. یک استایلیست کمد لباس باید ضعف‌ها و کمبودهای پوشاک هر فرد را پیدا کند و با توجه به آن‌ها خریدهای بعدی را بهینه‌سازی کند. منظور از بهینه‌سازی این است که او تلاش کند خریدهای بعدی مناسب‌تر و هماهنگ‌تر با لباس‌های موجود باشد. علاوه‌براین او باید سعی کند تا از خریدهای هیجانی جلوگیری کند و آن‌ها را محدودتر بسازد. واقعیت این است که صنعت مد یکی از آلاینده‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود و در چند سال اخیر موجب نگرانی بسیاری از طرفداران محیط زیست شده است. پس برای حفظ آینده زمین و بهبود شرایط آن بهتر است از خریدهای بی‌رویه جلوگیری کنیم.

هم‌چنین یک wardrobe stylist باید نحوه ست کردن لباس‌ها را بداند و برای هر لباس لوک‌های متفاوتی ارائه دهد تا افراد از پوشیدن لباس‌ها به یک شیوه خسته نشوند. او باید بداند چگونه می‌تواند با آیتم‌های کم، ست‌های متنوع ایجاد کند. به‌علاوه باید تلاش کند که آیتم‌های تکراری وارد کمد لباس اشخاص نشوند. چرا‌که از ایجاد استایل‌های متفاوت جلوگیری می‌کند. استایلیست کمد لباس باید توانایی برقراری ارتباط متناسب با سطوح مختلف افراد را داشته باشد و با توجه به شخصیت و سبک زندگی آن‌ها مشاوره دهد. او باید هر فرد را به لحاظ روان‌شناسی بررسی کند و با توجه به آن ارتباط افراد با دارایی‌هایشان را بیش‌تر کند.

یک استایلیست کمد لباس در حال کمک به مشتری جهت سازماندهی کمد لباس او
سازماندهی کمد لباس مشتری توسط یک استایلیست کمد لباس

منبع : mahsazare.com