صفحه اصلی > مهاجرت و گردشگری : پارک کوهستانی آبیدر؛ جواهری سبز در دل کوه!
پارک کوهستانی آبیدر؛ جواهری سبز در دل کوه!

پارک کوهستانی آبیدر؛ جواهری سبز در دل کوه!

شهر سنندج به‌دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری زیاد و متنوع، مقصد سفر بسیاری از گردشگران است. یکی از زیباترین جاذبه‌های آن پارک کوهستانی آبیدر نام دارد. یکی از دلایل معروف بودن این پارک زیبا منظره‌ای است که به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد؛ زمانی که در بالاترین نقطه این پارک بایستید، می‌توانید به کل شهر نگاه کنید و لذت ببرید. این مجموعه در اکثر اوقات روز میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج در میان دو کوه قرار دارد و بازدیدکنندگان آن می‌توانند از امکانات و تفریحات متنوعی در این مجموعه بهره‌مند شوند. در ادامه این مقاله شما را با جزئیات و تفریحات این پارک به‌طور کامل آشنا می‌کنیم؛ پس به خواندن ادامه دهید.

تاریخچه و معرفی

مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که روی کوه آبیدر واقع شده است و زمان زیادی از احداث آن نمی‌گذرد. طی سال‌های اخیر مسئولین در تلاش هستند تا با ارتقای امکانات و تفریحات این مجموعه، خدمات بیشتری به مردم ارائه کنند. کوه آبیدر نماد شهر سنندج است و این پارک زیبا نیز در بخش غربی شهر سنندج و در میان کوه‌های آبیدر قرار دارد. پارک کوهستانی آبیدر از دو کوه به‌نام‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده است که ارتفاع هرکدام به ترتیب 2250 و 2350 متر است. آبیدر یعنی جایی که آب زیادی در آن جریان دارد؛ به دلیل وجود چشمه‌های فراوان در این کوه به آن آبیدر می‌گویند. در این پارک چندین باغ و چشمه طبیعی وجود دارد. که یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های این مجموعه، باغ امیریه نام دارد و بزرگترین سینمای روباز جهان را در خود جای داده است. برای کسانی که می‌خواهند در این پارک همراه با خانواده یا دوستان خود پیک‌نیک داشته باشند، آلاچیق‌هایی نیز تعبیه شده تا راحت باشند. لازم به ذکر است فاصله آبیدر تا سنندج حدود 3ونیم کیلومتر یا به‌عبارتی 9 دقیقه است.

آدرس پارک آبیدر سنندج:

کمربندی آبیدر، انتهای خیابان آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

امکانات و تفریحات

پارک تفریحی آبیدر سنندج در کنار تفریحاتی نظیر پیاده‌روی، دویدن، فعالیت‌های آبی و دوچرخه‌سواری که به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد؛ مجموعه امکانات عمومی و رفاهی متعددی هم برای آن‌ها درنظر گرفته است. امکانات این پارک در مقایسه با پارک‌های دیگر بهتر و باکیفیت‌تر است. هرچه پله‌های کوهپایه را طی کنید و به‌سمت بالاتر بروید امکاناتی نظیر چای‌خانه، رستوران، پارک کودک، سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی را مشاهده می‌کنید. همچنین لازم به ذکر است که اکنون تله‌کابین در این منطقه در حال راه‌اندازی است. در ادامه تعدادی از امکانات پارک کوهستانی آبیدر را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک‌ها و چشمه‌ها

پارک کوهستانی آبیدر

یکی از جاذبه‌های تفریحی پارک تفریحی آبیدر سنندج پارک‌ها و چشمه‌ها است. پارک امانیه، پارک امیریه، پارک کودک، چشمه کانی شفا، کانی ماماتکه، کانی بانتا، هفت آسیاب، چشمه خضر زنده، کوچک قرآن، جنگل گویزه کویر و پارک بان شلانه از جمله پارک‌ها و جاذبه‌های دیدنی این مجموعه هستند که امکانات متعددی نظیر آلاچیق، رستوران و کافه را به مردم عرضه می‌کنند. همچنین دریاچه آبیدر سنندج که بسیار جذاب و دیدنی است در این پارک قرار دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به سنندج جاذبه‌های طبیعی و زیبای این منطقه را از دست ندهید.

مجسمه یادبود

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی پارک تفریحی آبیدر سنندج مجسمه یادبود نام دارد. این مجسمه یک پدر کرد است که دو فرزند شهید خودش را در آغوش گرفته و به سمت شهر سنندج ایستاده است. مجسمه یادبود در واقع نشان‌دهنده مقاومت کردستان در جنگ با عراق است. وزن این مجسمه 30 تن و ارتفاع آن نیز 15 متر است. در سفر به سنندج از این مجسمه زیبا و پرمفهوم که عنوان بزرگ‌ترین مجسمه جهان را گرفته است دیدن کنید.

بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان

یکی از امکانات خاص و جذابی که پارک کوهستانی آبیدر استان کردستان سنندج در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است سینمای روباز است. ابعاد پرده این سینما 25 متر در 12 متر بوده و به‌عنوان بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان شناخته شده است. این سینما حدود 10 هزار نفر ظرفیت داشته، در پارک امیریه این پارک قرار دارد و صدای این سینما از طریق موج اف‌ام رادیو در تمام نقاط پارک جنگلی به گوش می‌رسد. در این سینما علاوه‌بر اکران فیلم‌های سینمایی، مسابقات مهم ورزشی هم پخش می‌شود. اگر تصمیم گرفتید از پارک کوهستانی آبیدر دیدن کنید، تماشای فیلم در این سینمای جذاب را از دست ندهید.

زیپ‌لاین

پارک کوهستانی آبیدر

یکی دیگر از امکاناتی که مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج به مردم ارائه می‌دهد زیپ‌لاین است. زیپ‌لاین یک فعالیت هیجانی است که فرد به‌صورت معلق روی یک طناب قرار می‌گیرد و به‌کمک قرقره یک مسیر شیب‌دار را طی می‌کند. زیپ‌لاین این مجموعه مسیری حدود 320 متری را طی می‌کند که سکوی مقصد آن پشت سینما روباز در پارک امیریه و سکوی مبدا آن در پارک مشاهیر است. اگر به سنندج سفر کردید و به پارک آبیدر رفتید، زیپ‌لاین جذاب و هیجانی این مجموعه را از دست ندهید.

پل معلق

پل معلق پارک آبیدر سنندج از دیگر امکانات هیجانی است که این مجموعه به بازدیدکنندگانش ارائه می‌کند. این پل دارای طول 320 متری و عرض 120 سانتی‌متری است و از دره آبیدر 88 متر ارتفاع دارد. پل معلق در خردادماه سال 1400 افتتاح شد راه رفتن روی آن هیجان بالایی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنم برای یک بار هم که شده پل معلق پارک آبیدر را امتحان کنید.

بهترین زمان بازدید از پارک کوهستانی آبیدر

پارک کوهستانی آبیدر

مجموعه تفریحی پارک آبیدر سنندج در طول سال میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان است. شما در هر فصلی که از این پارک دیدن کنید، اهالی کرد سنندج را در این پارک مشاهده می‌کنید. فصل بهار از لحاظ آب‌وهوایی بهترین زمان بازدید از این پارک است. در اوایل پاییز نیز با زرد و نارنجی شدن برگ‌ها، این پارک جلوه شگفت‌انگیز و جذابی به خود می‌گیرد که دیدن آن بسیار لذت‌بخش است، اما ممکن است با باران و رگبارهای پاییزی مواجه شوید که در این صورت باید خیلی سریع به هتل‌های پایین کوه مراجعه کنید. به‌هیچ‌وجه فصل زمستان را برای بازدید از پارک کوهستانی آبیدر استان کردستان سنندج به شما پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چراکه در ارتفاع شهر سنندج دما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و چشمه‌های آبیدر و بیشتر نقاط این پارک دچار یخ‌زدگی است.

کلام آخر در مورد پارک کوهستانی آبیدر

در این مقاله کوشیدیم شما را با جزئیات پارک کوهستانی آبیدر آشنا کنیم. مسافران و گردشگران زیادی از سراسر نقاط جهان از این پارک زیبا و دیدنی بازدید می‌کنند و به تماشای منظره خاص شهر سنندج از بالاترین نقطه می‌پردازند. این پارک که میان دو کوه واقع شده است امکانات و تفریحات زیادی را به مردم ارائه می‌کند. لباس‌های کوهنوردی خود را بپوشید و از این کوه فوق‌العاده جذاب دیدن کنید.

منبع : سه کلیک