فرقی ندارد که نشان برند مرسدس بنز در کدام قسمت محصولاتش قرار میگیرد، چرا که سه ستاره نماد این برند آنچنان زیبا طراحی شده است که برای همگان قابل تشخیص است.
Mercedes benz با سابقه بیش از ۱۴۶ سال طراحی و موفقیت در بازار خودرو شناخته میشود. برندی که رگ و ریشه مدلهای فعلیاش، از اولین خودروهای مدرن سرچشمه میگیرد.
این برند، هر مدل خودرویی را که تصور کنید از سدانهای لاکچری گرفته تا تاکسی و کامیون و خودروهای مسابقهای فرمول یک، تولید کرده است.
پتنت موتو واگن
اگرچه از لحاظ تکنیکی این مدل قبل از پایهگذاری برند مرسدس بنز وجود داشته است، اما انگار پتنت موتو واگن جان و روح مرسدس بوده و یک خودروی مدرن محسوب میشود. در سال ۱۸۸۸، برتا بنز، همسر پایهگذار این برند یعنی کارل بنز، مسافتهای زیادی را با این خودرو طی کرد.
سفر او با این خودرو ثابت کرد که خودروهایی که فرآیند سوخت داخلی دارند، چقدر میتوانند کارآمد باشند که از تولید این اتومبیل به بعد تایخچه این برند خواندنی میشود.
SSK
تاریخچه SSK به دهههای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ برمیگردد. SSK، مرسدس را به عنوان یک شرکت سازنده خودروهای اجرایی به دنیا معرفی کرد. این خودرو شروع شکلگیری مرسدس بنز کلاس S (اسپورت) و برای مسابقات و سفرهای تپهای مناسب بود. SSK در بسیاری از مسابقات همانند مسابقات بزرگ Mille Miglia مقامهای بالای بدست آورد.
امروزه مدلهای اورجینال SSK بسیار کمیاب است، به همین دلیل بیشتر شرکتها به دنبال تولید نسخههای کپی هستند.
300 SLR
حروف SLR مخفف عبارت Sport Leicht Rennen در زبان آلمانی و عبارت Sport Light Racing در زبان انگلیسی هستند. SLR در سال ۱۹۵۵ و درحالی تولید شد که مرسدس در حال بازسازی خرابیهای جنگ جهانی دوم بود.
استیرلینگ ماس، اسطوره بریتانیایی مسابقات اتومبیلرانی، با رانندن این مدل در مسابقه معروف ایتالیایی Mille Miglia، برنده شد، اما عمر SLR بسیار کوتاه بود. در مسابقات ۲۴ ساعته Le Mans همان سال، SLR پیر لوک به میان جمعیت کشیده شد و باعث کشته شدن راننده و تعدادی از تماشاچیان شد.این حادثه مرگبارترین اتفاق در تاریخ اتومبیلرانی بود.
300 SL Gullwing
300 SL بازگشت شکوهمندانه مرسدس به صنعت خودروسازی پس از جنگ جهانی دوم بود و تا امروز یکی از به یادماندنی ترین مدلهای این برند محسوب میشود.
موتور این مدل بسیار قوی بود، اما یکی از شاخصههای به یادماندنی آن درهای گولوینگی بودند که به طرف سقف باز میشدند. وجود این درها برای این مدل بسیار ضروری بود، زیرا قاب بدنه آن برای درهای معمولی جا نداشت. بعدها درهای این مدل به امضای آن تبدیل شدند.
Benz 600
مرسدس با تولید ۶۰۰ خودرو در سال ۱۹۶۳، قصد داشت محبوبیت رولز رویس و کادیلاک را به دست آورد.
این مدل مانند بسیاری از مدلهای کلاس S 600 هم یک مدل بسیار لوکس بود. به طور مثال زمانی که دیگر خودروسازان از تجهیزات الکترونیکی برای باز و بسته کردن پنجرهها استفاده میکردنند، مدل ۶۰۰ تجهیزات هیدرولیک داشت.
امروزه این مدل به عنوان خودروی مورد علاقه دیکتاتورها شناخته میشود.
300 SL 6.3 شاهکار مرسدس
برای ساخت و بهبود عملکرد این سدان اسپرت، مرسدس از بزرگترین موتور موجود استفاده کرد. پس از آن که اریک وکسنبرگ، یکی از مهندسان مرسدس، به دلیل طراحی خودروهای نه چندان هیجانانگیز توسط روزنامهنگاران مورد تمسخر قرار گرفت، موتور هشت سیلندر ۶.۳ لیتری مدل ۶۰۰ را در بدنه کوچکتر SEL قرار داد.
این ترکیب، SEL را به سریعترین سدان زمان خود و همچنین به مدل اولیه خط تولید فعلی AMG تبدیل کرد.
G-Class
این مدل که با نامهای Gelandewagen یا G-Wagen نیز شناخته میشود، یکی از عجایب صنعت خودروسازی است. این مدل که در اصل یک خودروی نظامی بود، بعدها به یک شاسی بلند برای افراد پولدار ماجراجو و همچنین پاپ، تبدیل شد. طرح اصلی این ماشین به مدت ۳۸ سال در خط تولید باقی ماند و به دلیل قدیمی بودن و قابلیتهای آفرودی که داشت، طرفداران زیادی پیدا کرد.
Cosworth E190
این نسخه از سدان جمع و جور E190، مطمئناً عجیبترین اسم را بین تمامی مدل های مرسدس دارد. اعداد موجود مربوط به موتور ۲.۳ لیتری (که بعداً به ۲.۵ لیتری ارتقا یافته است)، چهار سیلندر با ۱۶ سوپاپ است که با کمک شرکت مسابقهای Cosworth تولید شده است. این مدل که برای رقابت با بی ام ام ۳ تولید شده بود، پیروزیهای متعددی را در مسابقات مختلف از آن خود کرد.
SLS AMG
مدل اسپورت SLS، اولین اتومبیلی بود که توسط بخش عملکرد AMG مرسدس ساخته شد. این کوپه با درهای گولوینگ، نشان احترامی برای 300SL دهه ۱۹۵۰ بود. به گونهای که یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر، شخصیتی خاص و قدیمی به این مدل بخشید. پس از آن مرسدس یک نسخه الکتریکی از این مدل را با ۷۵۱ اسب بخار تولید کرد.
AMG GT
AMG GT جانشین SLS AMG بود و از بسیاری جهات یک خودروی بالغتر محسوب میشد. مرسدس برای طراحی این مدل درهای گولوینگ را حذف، بدنه را کوچکتر و پیشرانه را با یک موتور 4.0 لیتری دوقلو توربوشارژ هشت سیلندری جایگزین کرد.
نتیجه این اقدام تبدیل شدن این مدل به یکی از بهترین خودروهای اسپورت حال حاضر جهان شد.
بنز در ایران
همانگونه که نزدیک به ۱۵۰ سال از فعالیت برند مرسدس در دنیا میگذرد، ایرانیهای دوستدار برند بنز نیز از همان سالهای واردات مدلهای مختلف این برند تاکنون نسبت به آن وفادار ماندهاند. اوایل دهه ۳۰ شمسی مرسدس با ایران ناسیونال و ورود اتوبوسها و کامیونهای وارداتیاش محبوب شد و به تدریج با ورود مدلهای متفاوت Mercedes benz، این برند جایگاهی خاص میان ایرانیها بدست آورد.
واردات و فروش انواع مدلهای مرسدس بنز تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در ایران همواره در جریان بود که وظیفه واردات و فروش خودروهای این برند از سال ۱۳۸۱ بر عهده شرکت ستاره ایران بود. اما در حال حاضر تنها واردات خودروهای بالای حجم ۲۵۰۰ سی سی ممنوع شده است و صنعت خودرو ایران را تا حدی با رکود همراه کرده است. این درحالی است که برای مدتی بنز S500 این برند در ایران سر و صدای زیادی به پا کرده بود.