بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > استایل و فشن : فشن شو چیست؟ پشت برگذاری نمایش‌های مد چه هدفی وجود دارد؟
فشن شو چیست؟ پشت برگذاری نمایش‌های مد چه هدفی وجود دارد؟

فشن شو چیست؟ پشت برگذاری نمایش‌های مد چه هدفی وجود دارد؟

اکثر افراد علاقه‌مند به مد، با دیدن فشن‌شوها به این صنعت علاقه‌مند شدند. دیدن فشن‌شوها برای برخی از افراد همانند دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌شان هست. بعضی از افراد هم هستند که برگذاری نمایش‌های مد، آن‌ها را سردرگم می‌کند و درواقع هدف از برگذاری چنین نمایش‌هایی را درک نمی‌کنند. در این مقاله قصد داریم به ابهام افراد فشن دوست اما نا‌آگاه، پاسخی روشن در مورد این‌که فشن شو چیست و آینده‌ی نمایش‌های مد هیجان‌انگیز و گاهی غیرقابل باور بدهیم.

فشن‌ شو چیست؟

نمایش مد یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه، ترویج و ارتقای صنعت مد است. در کنار فروش محصولات، شرکت‌ها و گروه‌های نساجی، فشن‌شوها را برگذار می‌کنند تا شهرت و محبوبیت خود را افزایش دهند. معمولا از این طریق، طراحان ایده‎‌های خود را در مورد ترندهای پوشاک آینده به برندها و شرکت‌ها می‌دهند. علاوه براین نمایش‌های مد، نقش مهمی در افزایش محبوبیت و تقاضای لباس دارند. نقش فشن‌شوها در توسعه صنعت مد و پوشاک و همچنین ترویج طراحی مد ولباس، بسیار زیاد است. نمایش مد بستری است که طراحان می‌توانند طرح‌های خود را به درستی به نمایش بگذارند و اعتماد مردم، طرفداران‌شان و صاحبین برندها را به خود جلب کنند.

فشن شو چیست

 انواع فشن‌شو و سرآغاز آن‌ها

حال که به پاسخی برای ( فشن شو چیست ) رسیدیم، به چگونگی برگذاری و سرآغاز آن می‌رسیم. نمایش‌های مد معمولا در دو فصل برگذار می‌شوند. یک بار در بهار- تابستان و بار دیگر در شروع فصل پاییز- زمستان است. فشن‌شو به عنوان رژه‌ی مد در دهه 1800 آغاز شد. در آن زمان مغازه‌های خصوصی و سالن‌هایی وجود داشت که لباس‌ها را از طریق مانکن‌ها به نمایش می‌گذاشتند. بعد از گذشت سال‌ها در 1910، نمایش‌های فشن محبوبیت پیدا کردند. در سال 1933 به دلیل کمبود فضا در سالن‌ها، تصمیم به برگذاری شوهای مد در شهرهای بزرگ مانند میلان و نیویورک، گرفته شد که هنوز هم ادامه دارد.

تاریخچه فشن‌شو

اهمیت برگذاری نمایش مد

مؤثر بر ذهن افراد

نمایش‌های مد تأثیر زیادی بر جنبه‌ی ذهنی افراد دارند، این تأثیر را حال که می‌دانیم فشن شو چیست، بهتر درک خواهیم کرد. اشخاص شیک‌پوش جذب طرح‌های مختلف لباس می‌شوند و می‌خواهند ذهنی و شخصیتی، خود را تغییر دهند. یک لباس داستان شخصیت یک فرد را بیان می‌کند. از طریق لباس‌، داستان‌های هر یک از ما جوانان با فشن‌شوها به وضوح پررنگ‌تر می‌شود. سبک زندگی انسان‌ها نیاز به بازتاب فرهنگ بومی در همه‌ی مدها دارد تا هویت ملی را پوشش دهد. بنابراین این کار را می‌توان از طریق نمایش مد انجام داد. یک برند لباس، لباس‌هایی را طراحی می‌کند که میراث یک کشور را به تصویر بکشد. سپس لباس‌های طراحی شده را از طریق فشن‌شوها به نمایش می‌گذارد. در نتیجه موقعیت جغرافیایی، تاریخ و سنت‌های یک کشور از طریق شوهای مد آن شناخته می‌شود. بنابراین نمایش مد نقش مهمی در برجسته کردن تاریخ یک کشور دارد.

تأثیر فشن‌شو بر ذهن افراد

ایده گرفتن طراحان جدید و شناخته شدن از طریق فشن‌شو

بسیاری از طراحان جدید مد و لباس، از نمایش مد در مورد طراحی ایده می‌گیرند و اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند. درواقع فشن‌شو تأثیری مشابه با آموزش برای آنان دارد. از طریق شوهای فشن، طراحان مد جوان می‌توانند جوهر طراحی مد و همچنین رقابت و موانع موجود در مسیر خود را در همان ابتدای کار تجربه کنند، یا با آن‌ها آشنا شوند. یک طراح جوان و نوظهور جایگاه خود در صنعت فشن را با راه‌اندازی یک فشن‌شو با زمان‌بندی درست، تثبیت می‌کند. بنابراین در آینده نیز این اهمیت برای طراحان بیشتر و بیشتر خواهد شد. اکثر طراحان مد معروف نیز، با فشن‌شوها شناخته شدند. با وجود سردبیران مجلات، رسانه‌ها و افراد معروف مد، بهترین فرصت برای شناخته شدن، نمایش مد است.

فشن شو چیست و شناخته شدن طراحان جدید از طریق آن

فروش بیشتر برندها با شوهای مد

شرکت‌های تولیدی و نساجی نیز از نمایش‌های مد، سود می‌برند. آن‌ها لباس‌هایی را براساس ترندهای نمایش‌های مد تولید می‌کنند. با این کار علاوه بر رفع نیاز مشتری و ارضای حس ترندی بودن مخاطبان، تقاضا برای محصولات آنان نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه با ارتقاء شرایط مالی و گسترش و توسعه‌ی خود روبه‌رو می‌شوند و به اهداف خود دست می‌یابند. تولیدکنندگان لباس و فست فشن‌ها با دیدن نمایش‌های مد، طرح‌های محبوب را به تولید انبوه می‌رسانند و سود خود را چندین برابر رشد می‌دهند.

فروش بیشتر از طریق فشن‌شو

تأثیر فشن‌شوها بر افزایش تقاضا برای الیاف

نمایش‌های مد نقش قابل توجهی در افزایش تقاضا برای هر الیاف و همچنین برجسته‌تر کردن آن در مقابل دیگر الیاف دارند. الیافی مانند ابریشم که فشن‌شوها اغلب برای نشان دادن ارزش تاریخی و پتانسیل اقتصادی آن و نجات ابریشم از انقراض برگذار می‌شوند. با کمک فشن‌شوها، محصولات ابریشم با طرح‌های مدرن، با بازارهای بین‌المللی پیوند برقرار می‌کند. بنابراین به دلیل این‌که کیفیت پارچه به الیاف آن بستگی دارد، می‌توان تقاضای الیاف را از طریق شو مد و طراحی لباس‌های شیک، افزایش داد.

فشن شو چیست و تأثیر آن بر تقاضای الیاف

آینده‌ی نمایش‌های مد چگونه است؟

رابطه‌ی بین نوآوری و فشن، منعکس‌کننده‌ی رابطه‌ی بین طراحان و پارچه است. طراحان با نوآوری در پارچه‌ها، به خلق ایده‌های نو می‌پردازند. به همین دلیل است که مد و فناوری، بسیار خوب با هم کار می‌کنند. با ورود بلاگرهای مد و رسانه‌های اجتماعی نیز صنعت فشن با آغوش باز در حال بررسی دیجیتالی شدن است. واقعیت مجازی با دنیای مد غریبه نیست. رسانه‌های اجتماعی و امکانات دیجیتالی باعث افزایش آگاهی و تعامل مخاطبان با مد شده است. زیرا آن‌ها از هرجایی به برندها دسترسی دارند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آینده‌ی فشن‌شوها با دنیای دیجیتال گره خورده است. برندهای مد نیز احتمالا، فناری‌های جدیدی را در پشت صحنه برای این امر گنجانده‌اند.

آینده‌ی فشن‌شوها

واقعیت مجازی در فشن‌شوهای آینده

همه ما می‌دانیم، لباس‌ها بر تن مدل‌ها بهتر از حالت‌های دیگر تبلیغاتی به نظر می‌رسند. اما واقعیت مجازی به این معنی است که محدود به عکس‌ها یا ویدئوهای از پیش ضبط شده نیستیم. مخاطبان آنلاین می‌توانند با دیگر آواتارها تعامل داشته باشند و بیش از همیشه به آن‌ها نزدیک شوند. بنابراین ممکن است آینده‌ی فشن‌شوها ترکیبی از فرمت فیزیکی و دیجیتال شوند. اکنون به طور قطع نمی‌توان آینده‌ی نمایش‌های مد را تشخیص داد اما می‌توان گفت که صنعت مد در حال یک تحول مهم است.

فشن شو چیست و آینده دیجیتالی آن

در انتها و اکنون ما می‌دانیم فشن شو چیست و هدف از برگذاری آن را با دلایلی منطقی بررسی کردیم. در مورد آینده‌ی نمایش‌های مد نیز می‌توان گفت با وجود پیش رفتن دنیا به سمت دیجیتالی شدن بنابراین، دیجیتالی شدن فشن‌شوها نیز امری محال نیست. بهتر است ما نیز از این جهان دیجیتال عقب نمانیم و خود را با دوره‌هایی که مد و طراحی لباس را از حالت دستی به نرم‌افزار تغییر می‌دهند، به روز نگاه داریم. پیشنهاد ما به شما برای این امر، دوره‌ی مارولوس و کلوتری‌دی هست که شما را به آینده‌ی دیجیتالی مد، نزدیک‌تر می‌کند.

منبع : mahsazare.com