کافی است جستجویی در گوگل انجام دهید تا مقالات آموزشی بسیاری را در زمینه تبلیغنویسی (copywriting) پیدا کنید. با کمک هر کدام از این مطالب، میتوانید یاد بگیرید چطور مانند یک تبلیغ نویس (copywriter) حرفهای قلم بزنید؛ تیترهای جذاب، فهرستهای مسحور کننده، یا Call To Action های قوی و گیرا.
با وجود این همه آموزش، شاید احساس کنیم دیگر چه نیازی به یک تبلیغنویس حرفهای داریم؟ اینطور نیست؟ نه، اینطور نیست! درست است که برخی اوقات نوشتن متنها توسط خودتان منطقی به نظر میرسد، اما گاهی اوقات هم فرا خواندن یک تبلیغنویس حرفهای برای پیشبرد کارها، ایدهی بهتری است.
حالا اگر برایتان سوال شده که خب، این گاهی اوقات که میگویم چه زمانهایی است، ادامه این مقاله را بخوانید. من در این مطلب شما را با ۵ سناریویی که در آن به یک تبلیغنویس حرفهای نیاز خواهید داشت آشنا میکنم.
۱. زمانی که خودتان نویسنده خوبی نیستید
تقریبا ۹۰ درصد کارها با کمک استعداد آدمها پیش میرود. اما وقتی با کاری ارتباط برقرار نکنید، انجام دادنش سخت میشود. حالا اگر نیاز فوری هم داشته باشید، زمان کافی برای انجام آن کار به نحو احسن را نخواهید داشت.
افراد زیادی از نوشتن بیزارند.
اگر نوشتن هم حال و هوایی مانند عمل جراحی داشت، آنوقت دیگر حتی تلاش هم نمیکردید تا خودتان بنویسید! پس بیشتر کارهایی را انجام دهید که در آن خوب هستید، و کمتر به سراغ کارهایی بروید که از آن بیزارید.
اگر شما اهل نوشتن نیستید، فرد دیگری که در این زمینه واقعا خوب است را به کار بگیرید، تا در این بخش از کسب و کارتان میزان توجهی که لازم است را بوجود بیاورد.
اگر نتوانید با مشتریهای خودتان آنطور که شایسته است ارتباط برقرار کنید، دیگر مهم نیست که محصول یا خدمات شما چقدر خارق العاده باشد. هر شرکتی باید یک پیام قوی را مخابره کند، و این هم یعنی باید توانایی نویسندگی قدرتمندی داشته باشید.
۲. زمانی که فرصت یا توان کافی ندارید
بعنوان یک صاحب کسب و کار، حتی اگر عاشق نوشتن هم باشید، باز هم در اینکه روزانه چند کلمه میتوانید تایپ کنید یا قلم بزنید محدود خواهد بود.
به همان تناسب که کسب و کار ما رشد خواهد کرد، باید کارمندان نویسنده خود را نیز بیشتر کنیم. باید تیمی از نویسندگانی فوقالعاده بسازیم تا به سازمان ما برای تولید میزان قابل توجهی محتوا و متنهای تبلیغی که باید خلق شود کمک کنند.
تبلیغنویسهای حرفهای میدانند که هرچه بیشتر بگویید، بیشتر هم خواهید فروخت.
این موضوع در دنیای بازاریابی محتوا (Content Marketing) هم صادق است؛ هرچه بتوانید محتوای با کیفیت بیشتری تولید کنید، ارتباط شما با مشتریها قویتر و تاثیرگذاریتان هم بیشتر خواهد شد.
اما یادتان باشد که باید استراتژی پشت محتوایی که تولید میکنید را بدانید و بفهمید. صرفا نباید کسی را استخدام کنید تا هرچه توانست برای شما بنویسد!
دلیل تجاری هر محتوا یا متن تبلیغی که تولید میکنید را بدانید، چه قرار باشد خودتان بنویسید، و چه اشخاص دیگری.
۳. زمانی که به یک مهارت خاص نیاز دارید
شاید بتوانید محتوای روزانه خوبی را برای بلاگ خود بنویسید، اما قطعا برای نوشتن نامهها یا متنهایی که بتواند خواننده یا کاربر شما را متقاعد کند تا مشتری شما شود، به یک متخصص احتیاج دارید.
یا شاید به شخصی احتیاج داشته باشید تا در کنار نوشتن با در نظر داشتن اهداف تجاری شما، محتوای خود را برای دریافت رتبه بالاتر در موتورهای جستجو نیز بهینه کند.
البته به خاطر داشته باشید در مقایسه با نویسندگان عمومی، یک متخصص تبلیغنویس یا یک متخصص سئو هزینه بیشتری هم دارد. دقیقا همانطور که به یک تعمیرکار اتومبیل با سابقه ۳۰ ساله هم باید بیشتر دستمزد بپردازید.
۴. زمانی که زیادی درون گود هستید
یکی از دلایل اینکه چرا نمیتوانید از ویژگیهای کسب و کار یا محصول خود دل بکنید و مزایا و نتایج استفاده از محصول یا خدمات خود را معرفی کنید، این است که واقعبین بودن در مورد کسب و کار خودتان واقعا سخت است.
شما میدانید که چقدر عرق ریخته اید تا محصول یا خدماتتان بهترین باشد (یا به زبان دیگر ویژگیهای کسب و کار شما).
شما جزئیات پشت صحنه را میفهمید. اما مشتریان شما این چیزها برایشان هیچ جذابیتی ندارد. در حقیقت چیزهایی برای مشتریان شما اهمیت دارد که اصلا شاید شما روحتان هم خبر نداشته باشد!
بنابراین گاهی اوقات تنها چیزی که لازم دارید، یک جفت چشم خارج از گود است، که مزایای محصول یا خدمات شما را ببینید و بتواند آنها را معرفی کند. حتی برگ برنده شما ممکن است چیزی باشد که برای شما یک چیز بدیهی است، اما برای مشتری برانگیزنده.
اطمینان حاصل کنید که نویسنده شما، به بازخورد واقعی مشتریان توجه دارد. بازخورد مشتریان، ممکن است از طریق برگزاری نظرسنجی، بررسی شبکههای اجتماعی، یا انجام مصاحبه با مشتریان بدست بیاید. یکی از بهترین بازخوردها را میتوانید از مشتریان فعلی دریافت کنید. آنهایی که بابت محصول یا خدمات شما هزینه کردهاند.
تبلیغنویس شما باید دسترسی مستقیم به مشتریهای شما دشاته باشد. او باید بداند که چرا دیگران تمایل دارند با شما کار کنند یا از شما خرید کنند.
۵. زمانی که نمیتوانید زیاد ریسک کنید
اگر یک لانچ بزرگ یا یک کمپین بازاریابی مهم پیش رو دارید، متنهای تبلیغی شما باید تاثیر بسزایی داشته باشند. بنابراین باید:
- تیتر بسیار جذابی داشته باشد تا بلافاصله توجه را به خودش جلب کند.
- ساختار دقیق و مناسبی داشته باشد تا خوشنامی شما را انتقال بدهد.
- بدون هیچگونه پیچیدگی سریع لب کلام را برساند.
- کاملا مشتری محور بوده و مزایای محصول یا خدمات را برای مشتری به وضوح بیان کند.
تبلیغنویسهای حرفهای در زمینه نوشتن، کمالگرا هستند. آنها در مورد ساختار متن، لحن، معنا، و حتی دستور زبان وسواس دارند. اگر شما چنین فردی نیستید، شاید باید از یک حرفهای کمک بگیرید. یک متن ضعیف و پر از ایراد، اعتبار شما را از بین خواهد برد.
اما… پیام مخابره شده همچنان متعلق به شماست
اگرچه یک تبلیغنویس حرفهای و با استعداد میتواند در یافتن قویترین پیام بازاریابی کسب و کار شما یاریتان دهد، اما در نهایت این شما هستید که پیام را مخابره میکنید.
شمایید که مشتریهای مورد نظرتان را میشناسید. شمایید که کوچکترین جزئیات را برای جذابتر شدن متنهای تبلیغاتیتان میدانید.
هیچکس کسب و کار شما را مانند خودتان نمیشناسد. پس شمایید که باید آن مزایای غیر قابل توجه اما پنهان کسب و کار خود را بعنوان داستان کسب و کار خود تعریف کنید.
و به همین دلیل، حتی اگر برنامه دارید تا تولید محتوای خود را به دیگران بسپارید، باز هم شایسته است که بازاریابی محتوا و تبلیغنویسی را یاد بگیرید. یک تبلیغنویس حرفهای میتواند شما را جذاب نشان دهد، اما نهایتا آن شخصی که مسئول داستان کسب و کار شماست، خودتان هستید.
منبع : واگویه