متاورس، دنیای مجازی سهبعدی است که در آن افراد میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، بازی یا کار یا حتی خرید کنند. این مفهوم برای اولین بار در رمان تصادف برفی در برف، اثر نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ معرفی شد.
دنیای تکنولوژی، دنیایی توقفناپذیر است؛ اگرچه تا چندین سال قبل، تکنولوژی به کندی پیش میرفت، اما چند سالی است که شاهد سرعت گرفتن آن شدهایم. هر روزه اطلاعات جدید و اصطلاحات جدیدی را میشنویم که همگی قصد دارند تا جلوه دیگری از تکنولوژی را به ما نشان دهند.
برای راحتی شما عزیزان، فایل پادکست این مقاله برای شما آماده شده است. همچنین میتوانید این پادکست را از اسپاتیفای، کستباکس یا گوگل پادکست گوش کنید.
در این بین، مفهوم متاورس میخواهد نهایت این پیشرفت را محقق کند. احتمالاً شما نیز در مورد متاورس چیزهایی شنیده باشید، اما درک دقیقتر این مفهوم به بررسی بیشتری نیاز دارد. در ادامه قصد داریم تا ضمن تعریف Metaverse، به بررسی اظهار نظرها، پیشنمایشها، ویژگیها و دیگر رویکردهای مربوط به این مفهوم بپردازیم. در آکادمی بیتپین تلاش میکنیم علاوه بر افزایش دانستههای شما در حوزه خرید ارز دیجیتال، بتوانیم در مورد تکنولوژی و اتفاقات روز دنیا نیز صحبت کنیم.
اگر شما نیز کنجکاو هستید تا بدانید که متاورس چیست و با تحقق آن، قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ حتماً با ما همراه شوید؛ پرداختن به موضوع Metaverse، ماجراجویی هیجانانگیزی خواهد بود.
متاورس چیست؟
متاورس یا Metaverse از ترکیب خلاقانهی دو واژهی متا (Meta) به معنی فراتر و یونیورس (Universe) به معنای جهان یا گیتی ایجاد شده است. بنابراین در معنایی اصطلاحی میتوان متاورس را جهان برتر نیز در نظر گرفت. بههرحال Metaverse قرار است ویژگیهای بیشتری را به دنیای فیزیکی ما اضافه کند. متاورس دنیایی سهبعدی است که جهانی تمام دیجیتالی را با دنیای فیزیکی ما ترکیب میکند. در این دنیا، افراد میتوانند به هرآنچه که نیاز دارند، دسترسی داشته باشند؛ از جمله این موارد میتوان به اطلاعات اشاره کرد.
اگر توجه کنید، اطلاعات در حال حاضر در بستر وب پراکنده هستند اما متاورس قرار است، تمام اطلاعات را بهصورت یکپارچه دربیاورد تا در کسری از ثانیه بتوان به تمام آن دسترسی داشت. این فقط یکی از جنبههای مهم Metaverse است. در ادامه به قابلیتهای بیشتری از آن پی خواهیم برد.
تاریخچه متاورس
متاورس چشماندازی از آینده است که بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند نسل بعدی اینترنت نام دارد؛ فضای مجازی واحد، پایدار و سهبعدی که در آن انسانها زندگی را به گونهای تجربه میکنند که در دنیای فیزیکی امکانپذیر نیست.
سیر تکاملی واژه متاورس و دنیای مربوط به آن را میتوان در یک سری مراحل تاریخی در نظر گرفت. این سیر تاریخی از دهه هشتاد میلادی آغاز شد:
-
ابداع واژه آواتار توسط گاریوت
در سال 1985، شخصی بهنام ریچارد گاریوت (Richard Garriott) برای اولین بار از لفظ آواتار (Avatar) استفاده کرد. وی این واژه را در توصیف شخصیت بازیکنی برای حضور در بازی رایانهای به کار برد. گاریوت در تلاش بود تا تمام ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی بازیکن را در آواتار وی جای دهد. به طوری که نمونهای کامل از شخصیت حقیقی بازیکن در دنیای واقعی باشد.
-
چاپ کتاب اسنو کرش و ظهور واژهی متاورس
در سال 1992، نویسندهای به نام نیل استیونسون (Neal Stephenson)، رمانی از ژانر سایبرپانک تحت عنوان اسنوکرش (Snowcrash) را به تحریر درآورد. این رمان، داستان هکری جوان به نام هیرو (Hero) است که برای مقابله با دشمنان به دنیایی برتر میرود؛ این دنیا، Metaverse نام دارد. در واقع واژهی متاورس برای اولین بار در این کتاب مورد استفاده قرار گرفت. دنیایی که شخصیتهای رمان با زدن عینکهای مخصوص به آن وارد میشدند و به تجارت، سفر یا هر تجربه دیگری میپرداختند.
-
ساخت فیلمهای هالیوودی آواتارمحور
پس از انتشار داستان استیونسون، اصطلاح آواتار در بسیاری از داستانهای تخیلی مورد استفاده قرار گرفت. تا جاییکه از این داستانها، فیلم ساختند. فیلم هالیوودی آواتار (Avatar) محصول سال 2009 به کارگردانی جیمز کامرون (James Cameron) یکی از آنها بود. همچنین فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) در سال 2018 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) با محوریت شخصیتهای آواتار ساخته شد. شما میتوانید برای درک مفهوم آواتار در متاورس، این فیلمها را مشاهده نمایید.
-
ایجاد ارز دیجیتال اتریوم توسط ویتالیک بوترین
اتریوم (Etherum) پس از بیت کوین (Bitcoin)، مشهورترین و قدرتمندترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسیها است. این ارز دیجیتال توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامهنویس روسی طراحی شد. اتریوم شبکه بزرگ رمزارزی است که در سال 2013 با هدف پشتیبانی از قراردادهای هوشمند بهوجود آمد.
ویتالیک بوترین، عاشق بازی رایانهای ورلد آف وارکرفت (World Of Warcraft) بود. بوترین متوجه شد که شرکت سازندهی این بازی، یکی از گزینههای موردعلاقه وی را از بازی حذف کرده است. بوترین بابت این موضوع بسیار نارحت شد و حتی به گریه افتاد. این موضوع برای وی دردناک بود که بازیها توسط شخصی خاص و بهصورت متمرکز طراحی میشوند و میتوانند گزینههای موردعلاقه کاربران را حذف کنند.
به همین خاطر، انگیزه لازم برای طراحی ارز دیجیتالی غیرمتمرکز را پیدا کرد. در جریان این برنامههای غیرمتمرکز میتوان توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) را ایجاد کرد که هیچکس قادر به تغییر آنها نیست.
-
تغییر نام فیسبوک به متا
ماه اکتبر 2021، باز هم جرقه دیگری برای متاورس زده شد. زاکربرگ در مسیر تغییر نام پلتفرم خود به متاورس اشاره کرد. این ایده سبب شد تا اتفاق دیگری در مسیر جدی گرفتن متاورس رقم بخورد. به طوری که پس از آن، برخی دیگر از غولهای تکنولوژي نیز به فکر تحقق Metaverse افتادهاند.
-
افزایش نرخ توکنهای متاورس در مارکت کرپیتو
پس از تصمیم غولهای تکنولوژی برای پرداختن به پروژه Metaverse، برخی از توکنهای متاورسی که روی شبکه اتریوم ایجاد شده بودند، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. بهطوریکه ارزش و رتبه آنها در مارکت کریپتو بسیار بهبود پیدا کرد. به همین خاطر است که توصیه میشود روی این توکنها سرمایهگذاری شود.
هرچقدر به Metaverse نزدیکتر شویم، بهتر میتوانیم از داراییهای رمزارزی خود استفاده کنیم.
تا به اینجا داستان شروع متاورس را بررسی کردیم و دیدیم که بسیاری از اتفاقاتی که در سالهای قبل روی داده، در راستای اهدافی بوده که میتواند در دنیای متاورس برآورده شود. میبینید که گامهای مؤثری در این باره برداشته شده، اما این گامها بسیار پراکنده هستند. برای داشتن Metaverse، باید بتوان بین تمام این اطلاعات پراکنده، هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کرد.
آواتارها در متاورس چیست؟
ریشه کلمه آواتار از کلمه Sanskrit به معنای «نزول» میآید که به خداهایی که به زمین فرود میآیند و شکل انسانی به خود میگیرند، اشاره دارد؛ اما در دنیای دیجیتال و متاورس، آواتارها شخصیتی انسانی یا شخصیتی ساختگی را در بازیهای اینترنتی و متاورسی به تصویر میکشند. آواتارها در دهه 80 در میان کاربران اینترنت و گیمرها رایج شدند. بازی Ultima IV: Quest of the Avatar در سال 1985 آواتارهایی را به نمایش گذاشت که درجهای از واقعگرایی را به همراه داشته باشد.
توسعهدهندگان بازیها معتقد بودند که کاربران باید خود را به طور دقیق روی صفحه نمایش رایانه خود به صورت اول شخص نشان دهند. انجام این کار باعث عمیقتر شدن و غوطهور شدن آنها در تعامل با شخصیتهای داستان و گیمپلی میشود.
درحالحاضر آواتارها در رسانههای اجتماعی نیز دیده میشود. حتماً آواتارهای اینستاگرام را که بسیار شبیه به مالک اصلی اکانت اینستاگرامی ساخته میشوند، دیدهاید. آواتارها به معنای واقعی کلمه، نمایندگان تجسمی کاربران در دنیای مجازی و بازی هستند و اقدامات و تصمیمات آواتار با اپراتورهای آنها یکسان است.
آواتارها در متاورس چه نقشی برعهده دارند؟
در دنیای متاورس افراد این فرصت هیجانانگیز را دارند که کل شخصیت خود را در فضای مجازی بسازند. یکی از شگفتانگیزترین ویژگیهای متاورس، قابلیت شخصیسازی لباس، ویژگیهای صورت و اندازه بدن است. حتی در حین معاشرت با دوستان، میتوانید انتخاب کنید که در یک کنسرت «مجازی» چه لباسی بپوشید. در حقیقت، آواتارها در متاورس نسخه دیجیتالی افراد واقعی دنیای حقیقی هستند. اکثر مردم آواتارهای خود را دقیقاً شبیه به آنچه در زندگی واقعی دارند، میسازند. بااینحال، میتوانید آواتارهای Metaverse خود را طوری سفارشی کنید که شبیه افراد دیگری به نظر برسند.
برای ایجاد این آواتارهای متاورس میتوان از برنامههای مختلف استفاده کرد. هر برنامه ویژگیهایی برای این منظور را ارائه میدهد. برای مثال، میتوانید خالق شخصیت کاملی شوید یا از نسخههای دیگر برای ساخت آواتار خود استفاده کنید.
کاربرد متاورس چیست؟
پیشنمایشهای بسیاری در مورد متاورس وجود دارد. در واقع هرکس Metaverse را به شیوه متفاوتی برای خود به تصویر میکشد. اما بهصورت کلی، همگی به دنیایی پویاتر اشاره دارند که در آن، دسترسی به هر امکانی به سهولت صورت میگیرد. با بررسی پیشنمایشهای زیر میتوان دید واضحتری نسبت به متاورس داشت:
شاید بتوان بهترین و سودمندترین رویکرد Metaverse را در رابطه با آموزش معنا کرد. در حال حاضر برای کسب تخصص در حیطهای خاص، باید چند هزار ساعت آموزش حرفهای گذرانده شود. این آموزشها پراکنده هستند. کلاسهای آنلاین، کلاسهای حضوری، کتابها، جزوات، آزمایشات و همگی در بسترهایی جدا از هم ارائه شدهاند.
حالا تصور کنید در دنیای متاورس بخواهیم برای زمینهای خاص آموزش ببینیم. آنگاه دیگر نیازی نیست برای بهرهگیری از دانش اساتید برتر به مکانهای دور سفر کنیم، کتابهای قطور را مطالعه کرده و صدها ساعت فیلم آموزشی ببینیم. در متاورس، همه آموزشها با ساختاری یکپارچه، دستهبندی شده و بهصورت مرحلهای در اختیار ما قرار میگیرند؛ بهطوریکه در زمان سریعتری به برترین سطح تخصصی که میخواهیم، دست پیدا میکنیم!
شاید بسیاری از سرگرمیها باشند که در برهههایی از زمان یا در موقعیتهای مکانی خاص به آنها دسترسی نداشته باشیم. برای مثال، اشخاصی که در مناطق استوایی زندگی میکنند، نمیتوانند در محل زندگی خود، ورزشها یا تفریحات زمستانی را داشته باشند. مگر اینکه به کشوری سردسیر سفر کنند. در متاورس همهچیز در هر زمان و مکانی ممکن است. اگر شما در شهری گرم زندگی میکنید و دلتان اسکی میخواهد، خب در متاورس تا دلتان بخواهد میتوانید اسکی بازی کنید. شاید این تجربهای مجازی باشد، اما آنچنان باکیفیت خواهد بود که شما حقیقتاً هیجان و لذت آن را حس خواهید کرد!
آهنگهای مورد علاقهمان را میتوانیم دانلود کرده و روی گوشیهایمان داشته باشیم. میتوانیم در کنسرتهای حضوری یا آنلاین شرکت کنیم. اما ممکن است نتوانیم بهموقع به کنسرتهای موردعلاقه خود برسیم. کنسرتهای آنلاین هم به اندازه کنسرتهای واقعی لذتبخش نیستند.
در متاورس این محدودیتها وجود ندارد. شما میتوانید بدون اینکه از خانه خارج شوید، در هر کنسرتی که دلتان میخواهد شرکت نمایید. همراه دوستانتان برقصید و خوش بگذرانید. این میتواند تجربه واقعیتی مجازی یا واقعیتی افزوده باشد. یا حتی شما میتوانید به کمک آواتار Avatar، یعنی نسخهای شبیهسازی شده از خودتان، در رویدادهایی از این دست شرکت کنید.
کنفرانسها نیز مانند کنسرتها میتوانند بهصورت حضوری یا آنلاین برگزار شوند. اما محدودیتهای حضور فیزیکی و حضور آنلاین در ویدئو کنفرانسها نیز وجود دارد. بنابراین میتوان به تجربهای برتر در رابطه با برگزاری چنین رویدادهایی در متاورس فکر کرد. بهطوریکه آواتار افراد در جلسات حاضر میشوند و تجربهای ملموس را رقم میزنند.
آواتارها میتوانند سرشان را برگردانند و به همکاران خود نگاه کنند؛ میتوانند اظهار نظر کرده و نظرات دیگران را به چالش بکشند. همه این کارها را خود شما انجام میدهید، بدون اینکه مجبور باشید برای حضورتان در کنفرانس، مسیری را طی کنید یا به اسکایپ و دیگر رسانههای بصری متصل باشید!
بیشتر اوقات نمیتوان به کیفیت جنس اقلام در فروشگاههای آنلاین پی برد. گاهی اندازه لباسها در خریدهای آنلاین اشتباه از آب درمیآیند. در خریدهای فیزیکی نیز نمیتوانیم تنوع بالایی داشته باشیم. در متاورس هیچ کدام از این محدودیتها جود ندارند. شما میتوانید تمام اقلام موردنظر خود را برای خرید لمس کنید، جنس آنها را بسنجید و بعد از اطمینان یافتن، خرید کنید. تمام طیف محصولی که شما خواستار آن باشید، به صورت یکجا در متاورس برای شما آماده خواهند شد.
این پیشنمایشها را میتوان برای هر تجربه دیگری در Metaverse نیز در نظر گرفت. شاید شما پیشنمایشهای خلاقانهتری هم در این مورد داشته باشید.
متاورس چه محدودیتهایی دارد؟
شاید بیان محدودیت برای متاورس دور از انتظار باشد. اما بههرحال میتوان محدویتهای زیر را برای آن در نظر گرفت:
-
سازگار نبودن با برخی انسانها
هنوز هم انسانهای بسیاری هستند که ترجیح میدهند به جای مطالعه کتابهای الکترونیکی (PDF)، نسخه چاپ شدهی آنها را خریداری کنند. افرادی هستند که ترجیح میدهند بهجای استفاده از همراه بانک، پولهای خود را نقدی پرداخت کنند. خرید کردن بهصورت آنلاین برای برخی از افراد، هنوز هم امکانپذیر نیست. چنین افرادی که هنوز به خوبی نتوانستهاند حتی با اینترنت ارتباط برقرار کنند، سازگاری با Metaverse برایشان دشوار خواهد بود.
-
از بین رفتن لذتهای فیزیکی
شاید رفع محدودیتهای فیزیکی برای انسان بسیار کارآمد باشد. اما گاهی در ورای محدودیتهای فیزیکی، لذتهای شیرینی نهفته است. مانند لذت بردن از مسیر سفر. این در حالی است که در متاورس میتوان در حد ثانیه به دورترین مکانهای موردنظرمان سفر کنیم. لذت تعمیر وسیلهای قدیمی، درس دادن و بازی کردن با بچهها، تمیز کردن محیط زندگی، ورزشهای صبحگاهی، قدم زدنهای شبانه با دوستان و بسیاری از لذتهای دیگر در متاورس محو شده تا جلوهای بسیار سریع و هدفمحور را به خود میگیرند.
ارتباط دنیای واقعی با دیجیتالی که یکی از ویژگیهای Metaverse بود، میتواند در این باره مفید باشد، اما به معنای پوشش دادن تمام این موضوع نیست. این محدودیتها، شاید از نظر دوستداران تکنولوژی خندهدار به نظر برسند، اما زندگی رقابتی و کاملاً هدفمحور نیز میتواند به روحیات انسان آسیب بزند. بنابراین باید توسعه دهندگان متاورس برای رفع بخشی از این محدودیتها، چارهجویی کنند. در ادامه این مطلب به بررسی برنامههای متا برای متاورس میپردازیم که این موضوع تا حدی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
بهترین پروژههای متاورسی
در دنیای متاورس پروژههایی وجود دارند که عنوان بهترین پروژه متاورسی را از آن خود کردهاند. این پروژهها توانستهاند دنیای متاورس را به خوبی به تصویر بکشند و افراد علاقهمند را به دنیای مجاری هیجانانگیزی ببرند. در مقاله «۴ پروژه برتر کریپتو در متاورس کدامها هستند؟» 4 مورد از بهترینها را معرفی کردهایم. در زیر چندین مورد دیگر را نیز مورد بررسی قرار میدهیم:
دیسنترالند
دیسنترالند جهان مجازی دیسنترالیزهای است که بر اساس تکنولوژی بلاک چین اجرا میشود. این پروژه به کاربران این امکان را میدهد تا خود را در این دنیای مجازی حرکت دهند، اراضی مجازی بخرند، آنها را توسعه دهند و از تجربهی منحصر به فرد دیجیتال خود لذت ببرند.
سندباکس
سندباکس پلتفرم ساخت و مدیریت بازیها و تجربیات مجازی است. این پروژه از تکنولوژی بلاک چین برای ایجاد داراییهای دیجیتال، اراضی مجازی و بازیهای تعاملی در دنیای مجازی استفاده میکند. کاربران میتوانند با استفاده از این پلتفرم، تجربههای متفاوتی را با ساخت و به اشتراک گذاری محتواهای خود در دنیای مجازی دیجیتال داشته باشند.
گالا گیمز
گالا گیمز یک بازی دیجیتال در دنیای متاورس است که از تکنولوژی بلاک چین برای ایجاد داراییهای قابل تبادل و ارتقاء کاربران استفاده میکند. این بازی امکان کسب درآمد از طریق بازی کردن و توسعه داراییهای دیجیتال فراهم میکند.
متاهیرو
متاهیرو پروژه بلاکچینی برای ایجاد هویت دیجیتالی برای افراد و شخصیتها در دنیای مجازی است. این پروژه این امکان را به کاربران میدهد تا هویت دیجیتال خود را به صورت دائمی و ایمن در بلاک چین ثبت کرده و در دنیای متاورس از آن استفاده کنند.
بلاکتوپیا
بلاکتوپیا یک دنیای مجازی است که در آن میتوان اراضی مجازی، ساختمانها را ایجاد یا آنها را اجاره داد. این پروژه به کاربران امکان ایجاد، توسعه و معامله با ارزهای دیجیتال را میدهد تا تعاملات دیجیتالی در دنیای مجازی را گسترش دهد.
بهترین بازیهای متاورسی
تجربه بازیهای ویدئویی، تجربهای بسیار نزدیک به متاورس است. در حال حاضر نیز، این بازیها هستند که برای تحقق Metaverse دست پیش گرفتهاند. صنعت بازیسازی بهشدت متحول شده است. امروزه دیگر صرفاً برای سرگرمی نمیتوان بازی کرد. بلکه با بازی کردن میتوان امتیاز و توکنهای دیجیتالی بدست آورد. بازیهای مدرن، ماهیت Play-to-Earn به معنای بازی کن تا دریافت کنی! دارند. یعنی در جریان بازی میتوان توکنهای NFT (توکنهای غیرقابل تعویض که در ادامه به بررسی آن میپردازیم) را کسب کنند.
ارزش این توکنها مانند دیگر ارزها دچار نوسان میشوند. بنابراین تجربه مبادلات مالی غیرفیزیکی در تجربه بازیها بسیار واضح است. در واقع دقیقاً همان چیزی که در برخی از بازیهای مشهور ویدئویی مانند فورتنایت (Fortnite) وجود دارد، میتواند همان متاورس باشد.
بهترین بازیهای متاورسی شامل آکسی اینفینیتی، استار اطلس، پیکامون، آوه گوچی، تاج و تخت و غیره است که در مقاله «بهترین بازیهای کریپتویی و بلاک چینی» به طور کامل به آنها پرداختهایم.
معرفی برترین فیلمهای متاورسی
زمانیکه حتی نامی از متاورس در دنیای حقیقی وجود نداشت، فیلمهایی از سالها پیش دنیای متاورس را متصور شده بودند. اگر در آن زمان این فیلمها را میدیدید، قطعا تخیل و رویایی بیش نبود؛ اما اکنون جزو تاریخ دنیای متاورس شناخته میشوند و مبهوت آیندهنگری سازندگان این فیلمها هستند که چطور در آن زمان توانستهاند چنین آینده عجیبی را به تصویر بکشند. بههرحال، اکنون که متاورس به علمی فراگیر در میان مردم تبدیل شده است، فیلمهای جدیدی نیز از آن به نمایش در میآید که هر یک جنبههای خاصی از این دنیای مجازی را نشان میدهند.
برای مثال، فیلم بازیکن شماره یک در سال 2018 اکران شد و در مدت زمان کمی توانست به عنوان بهترین فیلم متاورسی شناخته شود. در این فیلم مردم در سال 2045 دیگر اهمیتی برای واقعیتها قائل نیستند و هر کس در دنیای مجازی خود سیر میکند؛ این موضوع باعث شده تا دنیا به مرض فروپاشی برسد.
فیلمهای دیگری نیز به معرفی دنیای متاورس پرداختهاند که 10 مورد از برترین آنها را در مقاله «۱۰ فیلم متاورسی که شما را به آینده میبرند» معرفی کردهایم. برای تماشای بهترین فیلمهای متاورسی حتماً این مقاله را مطالعه کنید.
تکنولوژیهای بکاربرده شده در Metaverse
متاورس به دلیل فناوریهای خاصی امکان پذیر شده و در حال حاضر کل آینده زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. ما در زیر شما را با 7 فناوری کلیدی که به متاورس نیرو میدهند، آشنا می کنیم:
بلاک چین
فناوری بلاک چین زیربنای متاورس را تشکیل میدهد؛ زیرا اکثر اپلیکیشنها روی بلاک چین اجرا میشوند. بلاک چین بستری را برای عدم تمرکز و شفافیتی فراهم میکند که برای عملکرد متاورس ضروری است. فناوری بلاک چین به توسعهدهندگان کمک میکند تا چندین عملکرد مانند تأیید مالکیت دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، قابلیت جمعآوری دیجیتال، دسترسپذیری و قابلیت همکاری را با یکدیگر ادغام کنند. این فناوری دارای چندین مزیت است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بلاک چین دارای دفتر کل توزیعشدهای است که همه تراکنشها در آن ذخیره میشوند. علاوهبراین، دادهها در پایگاه داده غیرمتمرکزی ذخیره میشوند که احتمال پیگیری آنها بسیار کم است.
- بلاک چینها اساساً اطلاعات را در گروههایی که به عنوان بلوک شناخته میشوند، جمعآوری و ذخیره میکنند. این بلوکها دارای فضای ذخیرهسازی محدودی هستند و زمانی که به طور کامل پر شوند، بسته میشوند. سپس این بلوک پر شده با بلوکهای پر شده قبلی مرتبط میشود و زنجیرهای از دادهها را تشکیل میدهد که به نام بلاک چین شناخته میشود.
- یکی دیگر از مزایای بلاک چین این است که امکان دستکاری هیچ فرایندی در بلاک چین وجود ندارد و همین موضوع شفافیت را برای متاورس به ارمغان میآورد.
ارزهای دیجیتال
تا به اینجا به ارزهای دیجیتال، اشارات کوتاهی شد، اما اگر بخواهیم پا را فراتر گذاریم و باز هم دقیقتر بدانیم که متاورس چیست، باید موضوع ارزهای دیجیتال را مفهومی بنیادی در متاورس ارزیابی کنیم. متاورس، جهانی تعاملی است و باید نقل و انتقالات مالی در آن صورت بگیرد. اما طبیعتاً نمیتوان در Metaverse هم با دلار و یورو معامله کرد. بنابراین اقتصاد در متاورس، صرفاً با ارزهای دیجیتال صورت خواهد گرفت. ارزهای دیجیتال میتوانند رویکردهای زیر را در متاورس داشته باشند:
در متاروس، هیچ نهاد مرکزی یا حکومتی نمیتواند احراز هویت افراد و کنترل آنها را به دست بگیرد. Metaverse نیز مانند ارزهای دیجیتال، بر پایهی تمرکز گریزی بنا خواهد شد. بنابراین برای اثبات هویت در دنیایی که نظارتی در آن صورت نمیگیرد، باید راهحل خلاقانهتری برای اثبات هویت کاربران در آن وجود داشته باشد. چون کاربران دارای شخصیت و هویت هستند و قرار نیست که خود را در متاورس گم کنند. ارزهای دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین «Blockchain» خود میتوانند اثبات هویت کاربران در متاورس را ممکن سازند. این کار مانند اثبات تراکنشها در زنجیرههای دادهای بلاک چین خواهد بود.
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، نقل و انتقال پول در متاورس با ارزهای دیجیتال انجام میشود. بنابراین اقتصاد کریپتوکارنسیها به متاورس تعلق خواهد داشت. ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی، ماهیت سرمایهگذاری به خود گرفتهاند، در حالی این ارزها با هدف تبدیل شدن به پولهای رایج به میدان آمدند. Metaverse میتواند ایدهآلترین بستر ممکن برای ارائهی ارزهای دیجیتال بهعنوان پولهای رایج باشد.
طبیعتاً در هر جهانی، حق مالکیت برای افراد وجود خواهد داشت. اما در متاورس، مالکیت نمیتواند با سندهای منگولهدار همراه باشد. به همین خاطر، مسئولیت مالکیت در متاورس را نیز میتوان به زنجیرهی غیرقابل نفوذ و دستکاری ارز دیجیتال واگذار کرد. بهخصوص، با طراحی و عرضه توکنهای غیرمثلی (NFT) این امر بسیار خلاقانه صورت خواهد پذیرفت.
میبینید که ارزهای دیجیتال، جایگاه بسیار ویژهای در متاورس دارند. به طوری که چند مورد از اصلیترین فعالیتهای Metaverse، توسط این ارزها صورت میگیرد.
واقعیت مجازی (VR)
یکی از فناوریهای جالب به کار برده شده در متاورس، واقعیت مجازی است. واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار به آن VR گفته میشود، به دنیایی دیجیتالی اشاره دارد که کاربر میتواند به آن ورود کرده و با اشیاء و اتفاقات موجود در آن ارتباط برقرار کند. این مهم در حال حاضر به کمک عینکهای واقعیت مجازی ممکن است. احتمالاً شما نیز عینکهای واقعیت مجازی را بر سرتان قرار دادهاید. اگر این تجربه را داشته باشید، میدانید که پس از بر سر گذاشتن عینک VR، با حرکات سر، گردن و دیگر اعضای بدن خود میتوانید محیط بازی را کنترل کنید. در واقع شما به واسطه عینکی مخصوص، وارد دنیایی دیجیتالی میشوید و میتوانید در این دنیا تجربیات متفاوتی داشته باشید.
واقعیت مجازی میتواند یکی از ابزارهای متاورس برای ساختن دنیابی برتر باشد.
واقعیت افزوده (AR)
واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به اختصار به آن AR هم گفته میشود، در کنار واقعیت افزوده، VR، میتواند دیگر ابزار تحقق در Metaverse باشد. واقعیت افزوده، همانطور که از نام آن هم پیداست، ماهیت اضافه کنندگی دارد. یعنی عاملی را به دنیای ما اضافه میکند که میتواند کاراکتر یا شیای دیجیتالی باشد.
حتماً شما هم فیلمهای ژانر لایو اکشن (Live-Action) را دیدهاید؛ فیلمهایی مانند گارفیلد (Garfield)، دامبو (Dumbo)، سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) و مالیفیسنت (Maleficent) که در آنها شخصیتهای واقعی با شخصیتهای غیرواقعی مانند حیوانات یا حتی شخصیتهای کارتونی به بازی پرداختهاند.
اگرچه مفهوم لایواکشن با مفهوم واقعیت افزوده تفاوت دارد، اما برای درک بهتر AR، این ژانر بسیار کمک کننده است. چراکه در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، مانند این فیلمها، بدون هیچ واسطهای به دنیای فیزیکی ما اضافه میشوند و ما با آنها تعامل برقرار میکنیم! واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نقش کلیدی در متاورس دارند.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی تقریباً به بخشی اجتنابناپذیر از تمام جنبههای زندگی ما تبدیل شده است. از الکسا و سیری گرفته تا تهویه مطبوع حسگر هوشمند همگی برخی از کاربردهای هوش مصنوعی هستند که به مرور زمان به زندگی ما وارد شدند؛ بنابراین، بدیهی است که متاورس نیز از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود استفاده کند. اما واقعا هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
از برنامهریزی و تصمیمگیری استراتژی کسبوکار گرفته تا محاسبات سریعتر و رابط کاربری روانتر، هوشمصنوعی نقش مهمی در تبدیل هر فرآیندی که در متاورس اتفاق میافتد، ایفا میکند. این موضوع میتواند به پردازش دادهها با سرعت رعد و برق با کمک تکنیکهای یادگیری ماشین کمک کند.
هوش مصنوعی همچنین میتواند برای شخصیتهای غیر بازیکن (NPC) در سناریوهای مختلف استفاده شود. NPCها تقریبا در همه بازیها وجود دارند و به طور کلی برای پاسخگویی به اقدامات بازیکنان طراحی شدهاند. با کمک هوش مصنوعی میتوان واکنش این شخصیتها را با تقلید از شخصیتهای واقعی اصلاح کرد. از قابلیتهای پردازشی هوش مصنوعی میتوان برای قرار دادن NPCها در تمام بخشهای متاورس برای بهبود رابط کاربری استفاده کرد، زیرا NPCها میتوانند چندین فرآیند را به تنهایی و به چندین زبان انجام دهند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در متاورس، ایجاد آواتارهای متاورس است. موتورهای هوش مصنوعی میتوانند تصاویر دو بعدی و سه بعدی را تجزیه و تحلیل کرده و آواتارهای واقعیتر و دقیقتری تولید کنند.
بازسازی سه بعدی
در حالی که بازسازی سه بعدی فناوری جدیدی نیست، اخیراً استفاده از آن به شدت افزایش یافته است؛ دلیل آن هم به اثرات دوران کرونا و قرنطینه برمیگردد. در طول قرنطینه مشتریان بالقوه قادر به بازدید از فروشگاهها یا املاک نبودند؛ بنابراین، چندین شرکت برای ایجاد اموال مجازی و تورهای نمایشگاهی به فناوریهای بازسازی سه بعدی روی آوردند. اکنون فناوری بازسازی سه بعدی راه خود را به دنیای متاورس نیز پیدا کرده است.
متاورس همیشه حول دنیای مجازی سه بعدی بوده است؛ بنابراین، جای تعجبی نیست که بازسازی سه بعدی بخش مهمی از واقعیت بخشیدن به متاورس را تشکیل میدهد. یکی از چالش های اصلی Metaverse ایجاد محیطی است که از نزدیک نشاندهنده دنیای واقعی باشد.
بازسازی سه بعدی با استفاده از دوربینهای سه بعدی ویژه و سایر فناوریهای بازسازی برای ارائه تصاویر و مدلهای سه بعدی واقعی از ساختمانها، اشیاء و ویژگیها به ایجاد مدلهای واقعی برای کاربران میپردازد. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از دوربینهای سهبعدی و عکاسی 4K از طریق رایانههایی منتقل میشوند که محرکهایی شبیه به زندگی ایجاد میکنند و قرار است در متاورس استفاده شوند.
اینترنت اشیا (IoT)
مفهوم اینترنت اشیا (IoT) برای اولین بار در سال 1999 معرفی شد. اینترنت اشیا به سیستمی اشاره دارد که تمام عناصر دنیای فیزیکی ما را میگیرد و آنها را از طریق حسگرها و دستگاهها به اینترنت متصل میکند. پس از اتصال، این دستگاهها دارای شناسه منحصربهفرد و قابلیت ارسال یا دریافت اطلاعات به صورت خودکار خواهند بود. اینترنت اشیا را میتوان در دستگاههایی مانند بلندگوهای فعال کننده صوتی، ترموستاتها و دستگاههای پزشکی مشاهده کرد.
در مورد متاورس، اینترنت اشیا دارای مزایای بسیار زیادی است، مانند:
- برنامهها قادر خواهند بود دادهها را جمعآوری کرده و آنها را به متاورس منتقل کنند تا با شرایط دنیای واقعی سازگارتر شوند. به عنوان مثال، دادههای آب و هوا یا دما که از طریق اینترنت اشیا جمعآوری میشود، میتواند به متاورس کمک کند تا محیطی شبیه به دنیای واقعی بسازد.
- یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا این است که میتواند به طور یکپارچه دنیای سه بعدی را به تعداد زیادی دستگاه از دنیای فیزیکی متصل کند و تحریکات بلادرنگ در متاورس را امکان پذیر کند.
- اینترنت اشیا همچنین میتواند از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین برای بهبود و بهینهسازی محیط متاورس با مدیریت دادههایی که جمعآوری میکند، استفاده کند.
5 اظهار نظر برتر در مورد متاورس
اظهار نظرهای قابل توجهی وجود دارد که میتواند بهتر به ما بفهماند که Metaverse چیست. این اظهار نظرها توسط افراد فعال در زمینه تکنولوژی و بازیسازی ارائه شدهاند:
مارک زاکربرگ، در سخنرانی خود برای تغییر نام فیسبوک، برخی از ویژگیهای مهمی که میتوان از متاورس انتظار داشت را فاش کرد. از جمله این ویژگیها میتوان به حضور، آواتارها، فضای خانه، انتقال از راه دور، قابلیت همکاری، حریم خصوصی و ایمنی، کالاهای مجازی و رابطهای طبیعی اشاره کرد. زاکربرگ همچنین در مورد متاورس گفته است:
حریم خصوصی و ایمنی باید از روز اول در متاورس وجود داشته باشد. همچنین برای باز کردن پتانسیل متاورس، باید قابلیت همکاری وجود داشته باشد. ما میتوانیم در متاورس احساس حضور داشته باشیم؛ مثل اینکه در کنار مردم هستیم، مهم نیست واقعاً چقدر از هم فاصله داریم!
متیو بال (Matthew Ball)، رئیس سابق استراتژی آمازون استدیوز و خالق متاورس پرایمر در رابطه با دنیای Metaverse گفته است:
متاورس شبکهای گسترده از جهانها و شبیهسازهای پایدار است که به صورت لحظهای پردازش میشوند. در Metaverse، هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستمهای اقتصادی، پیوستگی خودشان را حفظ خواهند کرد. این مجموعه میتواند همزمان جامعه گستردهای از افراد را پوشش دهد؛ بدون اینکه لازم باشد این افراد در مکانی فیزیکی کنار هم قرار داشته باشند!
تیم سوئینی Tim Sweeneyَ، بهعنوان توسعهدهنده بازیهای ویدئویی، کارآفرینی نامدار آمریکایی و بنیانگذار مجموعه بازیسازی اپیک گیمز و توسعهدهنده بازی مشهور فورت نایت در رابطه با متاورس گفته است:
متاورس میتواند پتانسیل عظیمی را برای اقتصاد جهانی فراهم کند. متاورس اصطلاحی مانند اینترنت است؛ هیچ شرکتی نمیتواند مالک آن باشد. نکته درخشان در مورد پلتفرمی به این بزرگی، «غیرقابل پیش بینی بودن» آن است.
رونی ابوویتز (Rony Abovitz) بنیانگذار Magic Leap، متاورس را Xverse مینامد و در رابطه با آن گفته است:
Xverse نسل بعدی اینترنت و وب امروزی است. تصاویر و نمودارهای اینترنتی شبیه به ساختاری بیولوژیکی است که از اتصالات نورون و پیدایش حیات اولیه تشکیل شدهاند. هیچ موجودی Xverse را کنترل نخواهد کرد (اگرچه طبیعتاً بسیاری برای این کار تلاش خواهند کرد). مفاهیم قدیمی در این جهان به شکلی جدید ارائه میشوند.ساختن چنین جهانی، برای همه امکانپذیر خواهد شد و مردم میتوانند بخشهای غنیتری از زندگی بیرونی و درونی خود را با سرعت فوقالعاده بالا در سراسر کره زمین به اشتراک بگذارند.
تیفانی رالف (Tiffany Rolfe)، مدیر ارشد خلاقیت و برندینگ در R/GA درباره متاورس گفته است:
به نظر میرسد AR (واقعیت افزوده) تاکنون سادهترین راه برای انتقال ما به متاورس باشد، بااینحال، شاهد تلاشهایی بیشتری برای ورود به این جهان هستیم. در حال حاضر، بیشتر تجربیات Metaverse با تلفنهای همراه ما انجام میشوند؛ اما ما تجربیات بسیار فراتری از تلفن خواهیم داشت. جایی که تمام بدن ما کاملاً درگیر باشد و اینجاست که جذابیت متاورس شروع میشود.
***
این اظهار نظرها در رابطه با پروژههای متاورسی، نکات جالبی را در خود دارد. به طوری که از روی اظهار نظر این افراد میتوان به ویژگیهای موجود در این جهان بیشتر اندیشید. این افراد در زمینه اجرای متاورس پیشتاز هستند. پس نظر آنها قابل استناد خواهد بود.
مالتیورس یا متاورس؟
مالتیورس Multiverse به معنای چند جهانی، بهعنوان یکی از ابعاد متاورس مطرح است. برخی از صاحبنظران، متاورس را مجموعهای از جهانها میدانند. جهانهایی که میتوانند بهصورت هماهنگ با هم، تجربیات متفاوتی را برای افراد رقم بزنند. اگرچه مالتیورس در کتابها و نوشتارهای مختلف میتواند معانی فلسفیتری را به خود بگیرد، اما مالتیورس در ارتباط با Metaverse میتواند به معنای چندین جهان در جهانی باشد. مانند دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال در جهانی مشترک!
ویژگیهای متاورس چیست؟
اگر بخواهیم بدانیم که ویژگیهای متاورس چیست، باید به بزرگترین مزایای آن فکر کنیم. اگرچه متاورس میتواند بینهایت مزیت را در بر بگیرد، اما موارد زیر در اولویت قرار دارند:
حضور، یک ویژگی اساسی در متاورس است. Metaverse برای این ایجاد میشود تا انسان بتواند از نهایت پتانسیل تکنولوژی در جهت انجام کارهای خود بهره بگیرد. حالا انسان زمانی میتواند از قابلیتهای Metaverse استفاده کند که به شیوه ملموسی در آن حضور داشته باشد. این حضور میتواند در قالب آواتار باشد. شاید هم جلوههای دیگری برای حضور انسان در متاورس ایجاد شود.
سرعت، اولین و مهمترین ویژگی Metaverse خواهد بود. چراکه در آن، نیازی به جستجو برای هیچ موضوع خاصی نخواهد بود. همهچیز بهصورت آنی در متاورس قابل دسترسی است؛ بهخصوص اطلاعات!
پایداری در متاورس به معنای دسترسیپذیری همیشگی آن است. به طوری که شما میتوانید با افزودن ساختمانهای مجازی جدید یا اشیاء دیگر، دنیای متاورسی خود را ایجاد کرده و آن را تغییر دهید. مهمتر از آن، این است که تغییرات در دفعات بعدی که بازدید میکنید، هنوز باقی مانده باشند. Metaverse به همان روشی که امروزه رسانههای اجتماعی بر پایه آن فعالیت میکنند، میتواند بر محتوای تولید شده توسط کاربر، خلاقیتهای دیجیتال و داستانهای شخصی شما تکیه داشته باشد.
-
ارتباط با دنیای واقعی
چیزهای مجازی در دنیای مجازی در واقع نشان دهنده چیزهای واقعی در دنیای واقعی هستند. بهعنوان مثال، شما ممکن است پهپادی مجازی را در متاورس به پرواز درآورید تا پهپادی واقعی را در دنیای واقعی هدایت کنید. این مورد در سایر مثالها نیز صدق میکند. حتی در گفتگو با شخصی خاص که شاید گفتگو با وی در دنیای واقعی برایتان سخت باشد. پس میتوانید با آواتارتان با وی ارتباط برقرار کنید. متاورس باید بتواند دنیای واقعی و دیجیتالی را به شکلی هوشمندانه به هم پیوند دهد.
در دنیای فیزیکی، هزینههای بسیاری صرف رفتوآمد، آموزشهای گوناگون، خرید سختافزارها و نرمافزارها و دیگر موارد میشود. اما تمام این هزینهها در متاورس ناپدید میشوند. چون در آن، نه نیازی به وسایل نقلیه برای رفتوآمد است و نه نیازی به خرید سختافزار یا نرمافزار. البته شاید بهجای این موارد، هزینههای دیگری در این محیط برای افراد ایجاد شود. مانند هزینه استفاده از یکی از ابعاد مخصوص این جهان، اما بههرحال مفهوم هزینه در آن با مفهوم کنونی آن، تفاوتهای بارزی خواهد داشت. تفاوتهایی که در برخی از موارد میتوانند سبب بهبود وضعیت زندگی انسان شوند.
یکی دیگر از ویژگیهای مهم Metaverse، هوشمندی کامل آن است. هرآنچه که شما از هوشمندی در فیلمهای علمی و تخیلی تا به امروز مشاهده کردهاید، میتوانند به تجربیات زندگی شخصی شما در متاورس تبدیل شوند. تجربیاتی مانند هوشمندی لوازم منزل و بهکارگیری آنها از راه دور (مرتبط با تکنولوژی هوش مصنوعی) و بسیاری از هوشمندیهای دیگر.
توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) در متاورس
توکنهای غیرقابل تعویض یا Non-Fungible Token که به اختصار به آنها NFT گفته میشود به توکنهای منحصربهفرد اشاره دارد. توکنهایی که غیرقابل جایگزینی هستند و نمیتوان آن را با نمونههای دیگری عوض کرد. برای درک این موضوع به دنیای واقعی خودمان توجه کنید. شما وقتی پولی را به شخصی قرض میدهید. آن فرد، پول را خرج میکند و بعدها، پولهای دیگری به مقداری که به وی داده بودید را به شما برمیگرداند.
وقتی شما شیای ارزشمند مانند ساعت جیبی عتیقهتان را به دوستتان میدهید تا در نشستی تاریخی از آن استفاده کند؛ دوستتان در نهایت باید همان ساعت را به شما برگرداند و نمیتواند آن را با چیز دیگری عوض کند یا ساعت دیگری به شما پس بدهد. چون ساعت شما منحصربهفرد است. توکنهای غیرمثلی هم دقیقاً مانند آن ساعت جیبی قدیمی هستند؛ این در حالی است که سایر ارزهای دیجیتال، مانند اسکناس، قابل جایگزینی هستند!
با وجود چنین توکنهایی، به راحتی میتوان به اثبات مالکیت در Metaverse اندیشید. این توکنها در حال حاضر در مارکت کریپتوکارنسیها وجود دارند. بیشتر آنها بر بستر بلاک چین اتریوم ایجاد میشوند. در بازیهای رایانهای متاورسی نیز، برخی از توکنهای غیرمثلی به بازیکنان ارائه میشوند. در ادامه، معرفی اجمالی از این توکنها خواهیم داشت.
ارزهای دیجیتال و توکنها در دل بازیهای متاورسی
توکنهای متاورسی، بیشتر ماهیت غیرمثلی دارند. این توکنها بر بستر بازیهای ویدئویی ارائه میشوند. به طوری که بازیکنان در جریان بازی میتوانند این توکنها را کسب کرده و در محیط بازی به خرید و فروش اقلام بازی بپردازند. البته در حال حاضر، توکنهای Metaverse بهصورت توکنهای اختصاصی توسط شرکتهای بازیسازی بر بستر بازار کریپتو ارائه شدهاند، از جمله این توکنها میتوان موارد زیر را نام برد:
توکن مانا، توکن اختصاصی بازی دیسنترالند (Decentraland) است. دسنترالند، پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک چین است که کاربران آن، در حین بازی میتوانند با ایجاد محتوا و تعامل با یکدیگر «زمین بخرند»، «زمین بفروشند» و «توسعه دهند».
خرید مانا
-
توکن اینجین (ENJ)
اینجین کوین (Enjin Coin)، توکن متاورسی دیگری است که استفاده از توکنهای غیرمثلی را برای افراد آسان کرده است. این توکن نیز برپایه بازی قرار دارد و میتواند سرگرمکننده باشد.
خرید اینجین
-
توکن سندباکس (SAND)
سندباکس (The Sandbox)، دنیای مجازی دیگر است که مانند توکنهای فوق، بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده است. در این پلتفرم، بازیکنان قادر هستند تا تجربه بازی خود را بسازند، از آن کسب درآمد کنند و از آن بهرههای دیگری نیز بگیرند.
خرید سندباکس
توکنهای فوق در بازار کریپتو وجود دارند. توکنهای متاورسی دیگری نیز در این بازار هستند که رتبههای متفاوتی دارند. شما میتوانید با بررسی نمودار تحلیلی این توکنها، آنها را برای سرمایهگذاری انتخاب نمایید.
برنامههای متا برای متاورس چیست؟
متا یا همان فیسبوک سابق برنامههای قابل توجهی برای متاورس دارد. این برنامهها توسط تیم مارک زاکربرگ توصیه و ارائه شدهاند. اصول نوآوری متا برای متاورس به این صورت است:
- هرگز افراد را غافلگیر نکنید
- کنترلهایی را ارائه دهید که مهم هستند
- همه را در نظر بگیرید
- مردم را در اولویت قرار دهید
با توجه به این اصول، مردم جایگاه ویژهای در متاورسی دارند که متا قصد محقق کردن آن را دارد. زاکربرگ در ادامه ارائه این اصول گفته است:
پس از به وجود آمدن متاورس، کاربران دیگر نیازی به استفاده از فیسبوک برای دسترسی به سایر خدمات متا نخواهند داشت.
وی معتقد است که اکثر مردم در دهه آینده، زمان خود را در نسخه کاملاً همهجانبه و سهبعدی اینترنت سپری خواهند کرد. در متاورس، آواتارها شناور میشوند! متاورس افراد را قادر میسازد تا دیگران را به فضای مجازی دعوت کنند. در واقع، انتقال از راه دور در متاورس مانند کلیک کردن روی پیوندها در اینترنت است! زاکربرگ اولین محیطهای متاورس را اینگونه معرفی میکند:
- دنیای هورایزن – Horizon Worlds
هوریزون ورلد، به کاربر این امکان را میدهد که دنیاهای مورنظر خود را بسازند و به درون آنها بپرد. مردم میتوانند در آن دنیاها، مهمانیهای مجازی برپا کنند و با هنرمندان تعامل داشته باشند.
- اتاقهای هوریزان Horizon Workrooms
هوریزان ورکروم، به لایههای مختلف ارتباط در واقعیت مجازی اشاره دارد و این اجازه را به کاربران میدهد تا در واقعیت مجازی برای موضوعات مختلف با هم مشارکت داشته باشند. ابزارهایی در این اتاقها وجود دارد که با آن میتوان اشیاء دیجیتال را در دنیای واقعی قرار داد.
- خانههای هورایزن Horizon Homes
هوریزان هوم، نسخه رسانه اجتماعی کاربران است که افراد میتوانند دیگران را به آن دعوت کنند.
- بازار هورایزن Horizon Marketplace
هوریزان مارکت، جایی است که در آن افراد میتوانند اقلام دیجیتالی سهبعدی را ایجاد کرده و بفروشند تا به رشد Metaverse کمک کنند.
در نهایت، از طریق Metaverse میتوان با هر شخصی در هر گوشهای از جهان شطرنج، تنیس و بازیهای دیگر انجام داد. متاورس افراد را قادر میسازد در حالی که لباسهای معمولی پوشیدهاند، به سر کار بروند. افراد میتوانند بهطور مجازی خود را در دفترشان بیابند، در حالی که در واقعیت در خانه هستند.
همچنین، کار در متاورس نیازهای سفر را کاهش میدهد. براین اساس، کاهش پروازها برای محیطزیست هم مفید خواهد بود. تکنیکی به نام الکترومیوگرافی (EMG) وجود دارد که امکان تایپ با سرعت کامل را فراهم میکند. EMG دستورات عصبی حرکتی را دریافت میکند. به طوریکه فقط با حرکت انگشتان میتوان پیامک ارسال کرد. متا همچنین قصد دارد پروژه کامبریا (Cambria) را در سال آینده معرفی کند. کامبریا هدست واقعیت ترکیبی سطح بالایی را به ارمغان میآورد که گرافیک بصری را با دنیای واقعی به صورت تمام رنگی ترکیب میکند.
زاکربرگ گفت که این شرکت همچنین در حال کار بر روی جفت عینک AR به نام Nazaré است که عینکهایی با ضخامت 5 میلیمتر هستند. این عینکها امکان نمایش هولوگرام را فراهم خواهند کرد.
سؤالات متداول
متا (Meta) عنوان جدید فیسبوک (Facebook) سابق است. مارک زاکربرگ در ماه اکتبر 2021، این تغییر نام را برای پلتفرم اختصاصی خود رسماً اعلام کرد.
متاورس به جهانی تمام دیجیتالی اشاره دارد که با دنیای فیزیکی ما ترکیب میشود. در این جهان میتوان تجربات حقیقی و مجازی را در کنار هم تجربه کرد و در اسرع وقت به تمام اطلاعات موجود دسترسی داشت.
- دسترسی به متاورس چگونه است؟
دسترسی به متاورس به مجوز خاصی نیاز دارد. برخیها معتقدند که ما هنوز هم در درون متاورسی زندگی میکنیم. زندگی دیجیتالی و شبکههای اجتماعی در کنار استفادههای دیگر اینترنت، جلوهای از زندگی متاورسی هستند. اما اگر متاورس بهصورت کامل محقق شود، احتمالاً در قالب آواتار یا نسخه شخصیتی شبیهسازیشدهای به آن دسترسی خواهیم داشت.
- چه زمانی متاورس بهصورت کامل ایجاد میشود؟
به نظر نمیرسد نمیتوان از همان اوایل، نسخهای کامل از متاورس را در اختیار داشت. چراکه برای ایجاد تمام ابعاد آن به زمان، انرژی و فعالیت زیادی نیاز است. اگر توجه کنیم، میبینیم که در حال حاضر نیز، جلوههای از متاورس ایجاد شده است. اینترنت، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بازیهای ویدئویی، ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرمثلی، سالها است که ایجاد شده و توسعه پیدا کردهاند. اما اینکه در چه زمانی میتوان این امکانات را در هماهنگی کامل با هم مورد استفاده قرار داد، هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد!!
- آیا متاورس جایگزین اینترنت کنونی میشود؟
رویکردی گسترده در مورد Metaverse در بین کاربران رواج پیدا کرده که جایگزینی برای اینترنت فعلی خواهد بود. شاید این نظر تا حدی درست باشد. چون با وجود متاورس، دیگر به اینترنت نیازی نخواهیم داشت. بلکه کلیه اطلاعات از طریق متاورس برای ما دستیافتنی خواهند بود. اما به نظر شما، آیا بدون وجود اینترنت میتوان به ایجاد Metaverse فکر کرد؟! اگر بخواهیم با دید بازتری به این موضوع نگاه کنیم، شاید بتوان اینترنت را یکی از زیرساختها و ابزارهای ایجاد متاورس در نظر گرفت نه صرفاً جایگزین آن!!