صفحه اصلی > استایل و فشن و هنر : طراحی لباس فیلم ناپلئون

طراحی لباس فیلم ناپلئون

به بهانه نامزدی طراحی لباس فیلم ناپلئون از رایدلی اسکات در مراسم اسکار سال ۲۰۲۴ ، نگاهی اجمالی به طراحی لباس این فیلم می‌اندازیم و به طور کل، پوشش در فرانسه قرن هجده و نوزده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

janty yatesجنی یتس

رایدلی اسکات در این فیلم به سراغ طراحی لباس همیشگی خود، جنتی یتس رفته است. آن‌ها در فیلم هایی از جمله گلادیاتور، مریخی، خانه‌ی گوچی، سابقه همکاری با یک‌دیگر را داشته اند. جنتی یتس برای طراحی لباس فیلم گلادیاتور، برنده‌ی جایزه اسکار سال ۲۰۰۰ نیز شده بود.

دیوید کراسمن david crossman

دیوید کراسمن، متخصص طراحی لباس های نظامی است که سابقا بر روی لباس های فیلم جنگی ۱۹۱۷ و فیلم بتمن{۲۰۲۲} کار کرده بود. او در فیلم رایدلی اسکات بر روی لباس های جنگی ناپلئون و ارتش های متعدد تمرکز داشت.
کراسمن و یتس، با همکاری یک‌دیگر هزاران یونیفرم، صدها لباس غیرنظامی و ده ها لباس برای خانواده‌ی سلطنتی و اشراف درست کردند.
رایدلی اسکات به همراه یتس و کراسمن، در طول فیلم از لباس های ناپلئون برای روایت عروج سیاسی او استفاده می‌کنند و حس اقتدار او را همگام با حالت طنزآمیزش توسعه می‌دهند.
در سه لحظه‌ی فیلم، محاصره در تولون، کودتای ۱۸ برومر و تاج‌گذاری او، لباس های ناپلئون به طور فزاینده‌ای آراسته و رنگارنگ می‌شود؛ که نظر ژوزفین، همسر ناپلئون را پیشگویی می‌کند: یونیفرم او همیشه یک لباس بود.

تاج‌گذاری ناپلئون

تاج‌گذاری ناپلئون به عنوان امپراطور فرانسه، در چهارم دسامبر ۱۸۰۴ بسیاری از پیشرفت‌ های دموکراتیک انقلاب فرانسه را معکوس کرد. بار دیگر مردم فرانسه توسط یک شخصیت برجسته رهبری می‌شدند؛ بنابراین لباس ناپلئون نیز تغییر کرد تا وضعیت جدید او و مردم فرانسه را منعکس کند.
طراحی لباس تاج‌گذاری ناپلئون، به تاج‌گذاری پادشاهان پیشین فرانسه اشاره داشت که شامل یک تونیک سفید بلند با نخل های طلادوزی شده و یک مانتو یا شنل مخملی قرمز بود.

اثری از ژاک لویی دیوید، نقاش مخصوص ناپلئون در موزه‌ی لوور وجود دارد که این مراسم تاج‌گذاری را به تصویر درآورده است .یتس و کراسمن، وفادارانه لباس تاج‌گذاری ناپلئون و اعضای خانواده‌اش را در فیلم اسکات تکرار می‌کنند.به جز صحنه تاج‌گذاری، همان‌طور که پیش تر گفته شد، نقاشی های زیادی از ناپلئون که توسط ژاک لویی دیوید کشیده شده است، موجود است و همین منبع الهام مستقیمی برای طراحان لباس این فیلم در طراحی لباس های کاراکتر ناپلئون، محسوب می‌شود.

استفاده از محصولات غیرحیوانی

طبق گفته‌ی دیوید کراسمن، به علت وگان بودن واکین فینکس، آن‌ها برای باز‌سازی لباس های آن دوره، از خز و چرم های گیاهی استفاده کردند. کلاه ها در این فیلم از پوست درخت اوگاندا ساخته شده بود. برای کلاه معروف ناپلئون که بسیار مهم بوده، از پارچه هایی مانند پوست خال بر پایه پنبه استفاده شده است.

ژوزفین

همسر ناپلئون، در زمینه‌ی مد و فشن جسارت و نوآوری‌های عمده‌ای از خود نشان داد و تبدیل به یکی از اولین افراد مشهور مد جهان شد. او لباس زیر قدیمی را تبدیل به بلاس بیرونی جدید کرد و با مدل مو و سر تراشیده‌ی خود، یک سبک جدید و جسورانه در مد آن زمان به وجود آورد. بعد از انقلاب کبیر فرانسه، مدل موی کوتاه که جایگزین مدل موهای بلند که مورد علاقه دربار سلطنتی بود، نوعی ادای احترام به زندانیان گیوتین شده‌ای بود که موهایشان را قبل اعدام می‌تراشیدند.

زنان دوران ناپلئون با تاثیر‌پذیری از ژوزفین، استفاده از کرست‌های استخوان‌دار، مانتو‌های ظریف، تزئینات پیچیده و دامن‌های غول‌پیکر را منسوخ کردند.
ژوزفین، مدی را ایجاد کرد که ترکیبی از سادگی کلاسیک و شکوه سلطنتی بود. او لباس‌های باریک و روان، از پارچه‌های بسیار شفاف و شناور را ترجیح می‌داد.
ناپلئون در طی لشکرکشی‌هایش به مصر در سال‌های ۱۷۹۸، تعداد زیادی شال‌های کشمیری به ژوزفین هدیه کرد. شال اغلب به عنوان یک کالای لوکس در سبد هدیه برای عروس‌های اشرافی قرن نوزدهم گنجانده می‌شد. ژوزفین بیش از ۴۰۰ شال در مجموعه شخثی خود داشت و در بسیاری از نقاشی‌هایی که از او موجود است، از این شال‌ها استفاده کرده‌است.

منبع