هر کسب و کاری نیازمند داشتن یک طرح توجیهی یا Business Plan است. فرقی نمیکند که هدف کسب و کار شما چیست، یک طرح توجیهی برای موفقیت سازمان شما ضروری است؛ اما چگونه باید چنین طرحی را نوشت؟ مجله واگویه به شما پاسخ میدهد.
تحقیق، تحقیق و تحقیق کنید
دست به بررسی و تحلیل محصول، بازار و اهداف تجاری خود کنید. در هنگام نوشتن طرح توجیهی کسب و کار، دو برابر زمان عادی را صرف تحقیق، ارزیابی و تفکر کنید. شما باید برای داشتن یک طرح ایده آل، بهخوبی شرکت، محصول، رقبا و بازار هدف خود را بشناسید. بهعبارتدیگر، این وظیفه شماست تا همهچیز را در مورد کسب و کار و صنعت خود پیش از ورود بدانید.
هدف طرح خود را مشخص کنید
یک طرح توجیهی کسب و کار، سندی مکتوب از ماهیت کسب و کار، فروش و استراتژی بازاریابی و سابقه مالی بوده و شامل سود و زیان پیشبینیشده میشود. بااینحال، طرح تجاری شما میتواند اهداف متفاوت فراوانی داشته باشد.
طرح تجاری نقشه راه بوده و آینده کسب و کار شما را ترسیم میکند و شما را از افتادن در مسیرهای ناهموار دور نگه خواهد داشت.
سابقهای از شرکت خود تهیه کنید
سابقه موجود در مورد شرکت شما باید شامل تاریخچهای از سازمان، محصولات و خدمات آن، بازار هدف و مخاطبین، منابع، چگونگی حل مشکلات و نقاط قوت شرکت نسبت به دیگر رقبا باشد.
سوابق شرکت معمولاً در وبسایت رسمی آمده و از آن برای جذب مشتریان بالقوه استفاده میشود. بااینحال، میتوان از این سوابق در طرح توجیهی کسب و کار خود نیز استفاده کرد. این بخش نهتنها در طرح تجاری شما ضروری است، بلکه باید حتماً در قسمت اول طرح نیز نوشته شود.
تمامی جنبههای کسب و کار خود را ثبت کنید
سرمایهگذاران میخواهند تا مطمئن شوند که کسب و کار شما برای آنها پولساز است. به خاطر این انتظارات، آنها میخواهند همهچیز را در مورد کسب و کار شما بدانید. برای تسهیل این روند، تمامی جنبهها از هزینهها گرفته تا گردش وجوه و پیشبینیهای صنعتی را ثبت کنید. بهعلاوه از جزئیات به نظر بیاهمیت نظیر استراتژی موقعیتی و توافقات کسب مجوز نیز غافل نشوید.
یک طرح بازاریابی راهبردی داشته باشید
یک طرح توجیهی خوب همیشه شامل طرح بازاریابی راهبردی و فعال است. در چنین طرحی موارد زیر عنوان میشود:
- محصولات جدید را معرفی میکند.
- بازار محصولات کنونی را حفظ کرده یا گسترش میدهد.
- وارد حوزههای جدیدی میشود.
- فروش یک محصول خاص را افزایش میدهد.
- محصولی را جایگزین محصولی دیگر میکند.
- وارد قراردادهای بلندمدت با مشتریان مناسب میشود.
- قیمتها را بدون کاهش میزان فروش افزایش میدهد.
- دارای یک استراتژی بازاریابی رقابتی است.
قطعاً دستیابی به اهداف بازاریابی هزینههایی در پی دارد. طرح بازاریابی شما نیازمند داشتن بخشی است که در آن بودجههایی برای هر فعالیت تعریف شده، تخصیص دادهشده باشد. بهتر است تا همیشه بودجههای جداگانهای برای دستیابی به اهداف تعیین شود.
طرح شما باید برای مخاطبین قابلدرک باشد
خوانندگان بالقوه یک طرح توجیهی کسب و کار متنوع بوده و افرادی چون بانکداران، سرمایهگذاری و کارمندان را شامل میشوند. هر نوع از خوانندگان دارای علایق خاصی هستند. اگر از قبل از این علایق مطلع هستید، میتوانید این موارد را در طرح خود بگنجانید.
برای مثال، بانکداران تمایل بیشتری به مشاهده ترازنامه و صورتوضعیت وجوه در گردش دارند، درحالیکه سرمایهگذاران به دنبال تیم مدیریتی شما هستند.
علاقه و اشتیاق خود را در طرح توجیهی نشان دهید
فرقی نمیکند که طرح خود را به یک سرمایهگذار، مشتری یا اعضای تیم نشان میدهید، این طرح باید علاقه و اشتیاق شما نسبت به کسب و کارتان را نشان دهد. شما میتوانید حتی در این طرح در مورد اشتباهاتی که از آنها درس گرفتهاید و مشکلاتی که امید به حل آنها دارید بنویسید. میتوانید به ارزشهای مدنظر خود و آن چیزی که شما را در این رقابت متمایز میکند اشاره کنید.
منبع : واگویه