بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > اقتصاد و بازار : 7 نوع سنگ طلا و روشهای استخراج طلا از آنها
سنگ طلا و روشهای استخراج طلا از آنها

7 نوع سنگ طلا و روشهای استخراج طلا از آنها

1. سنگ معدن طلا آزاد

سنگ طلا آزاد رایج ترین نوع سنگ معدن طلا است که اغلب در معادن روباز یافت می شود. مشخصه آن وجود ذرات طلای قابل مشاهده است که به راحتی با خرد کردن و آسیاب کردن از سنگ اطراف آزاد می شوند. ذرات طلا معمولاً کوچک هستند و اندازه آنها از چند میکرون تا چند میلی متر متغیر است.

فرآوری این نوع سنگ طلا، شامل خرد کردن سنگ معدن به دانه بندی ریز است که سپس با آب مخلوط می شود تا دوغاب تشکیل شود. سپس دوغاب از روی مجموعه ای از دستگاه های جداسازی گرانشی مانند دریچه ها، جیگ ها یا میزهای لرزان عبور داده می شود که ذرات طلا را با بهره برداری از چگالی های مختلف آنها کنسانتره می کنند. کنسانتره به دست آمده برای تولید شمش طلا ذوب می شود.

2. اکسید آهن – سنگ معدن مس – طلا

سنگ معدن اکسید آهن-مس-طلا نوعی سنگ معدنی است که اغلب دارای محدوده گسترده است که با عیار پایین طلا همراه است. با وجود مواد داشتن مقدار زیاد مواد معدنی اکسید آهن، مانند مگنتیت یا هماتیت، همچنین حاوی مواد معدنی مس و طلا نیز هستند. این نوع سنگ اغلب در ذخایر اکسید آهن-مس-طلا یافت می شود که با سنگ های نفوذی همراه است.

فرآوری سنگ معدن اکسید آهن-مس-طلا شامل خرد کردن سنگ معدن است که سپس با آب مخلوط می شود تا دوغابی تشکیل شود. سپس دوغاب در معرض جداسازی مغناطیسی قرار می گیرد که کانی های اکسید آهن را از کانی های مس و طلا جدا می کند. سپس کنسانتره به دست آمده تحت فلوتاسیون قرار می گیرد که کانی های مس و طلا را از سایر کانی های موجود در سنگ جدا می کند. سپس کنسانتره به دست آمده برای تولید شمش مس و طلا ذوب می شود.

3. سنگ معدن طلا سخت فرآور

سنگ سخت فرآور طلا نوعی سنگ معدنی حاوی طلا است که استخراج طلا از آن با روش های مرسوم دشوار است. اغلب با کانی‌های سولفیدی مانند پیریت، آرسنوپیریت یا استیبنیت همراه است که می‌تواند ذرات طلا را محصور کرده و از آزاد شدن آنها با روش‌های معمولی خرد کردن و آسیاب جلوگیری کند.

فرآوری سنگ معدن طلای سخت فرآور شامل ترکیبی از روش های فیزیکی و شیمیایی است. ابتدا سنگ معدن تحت عملیات پیش تصفیه قرار می گیرد که شامل تشویه کردن، اکسیداسیون تحت فشار یا بیو-اکسیداسیون برای تجزیه کانی های سولفیدی و آزادسازی ذرات طلا است. سپس سنگ به دست آمده در معرض شستشوی معمولی سیانید یا روش های جایگزین مانند لیچینگ تیوسولفات قرار می گیرد که می تواند ذرات طلا را حل کرده و برای بازیابی در دسترس قرار دهد.

4. سنگ معدن طلای کربن دار

سنگ معدن طلای کربن دار نوعی سنگ معدنی است که حاوی کربن آلی مانند گرافیت یا مواد قیر است که می تواند ذرات طلا را جذب کرده و بازیابی آنها را با روش های مرسوم دشوار کند. اغلب با سنگ های رسوبی یا زغال سنگ همراه است.

فرآوری سنگ معدن طلای کربن دار شامل پیش تصفیه برای حذف کربن آلی بوسیله تشویه یا اتوکلاو و به دنبال آن شستشوی سیانید برای حل کردن ذرات طلا است. روش دیگر، مایع‌کننده‌های جایگزین، مانند تیوسولفات، ید یا برم، می‌توانند برای حل کردن ذرات طلا استفاده شوند.

5. سنگ معدن طلای ارگانیک

سنگ معدنی طلای کوهزایی نوعی سنگ معدنی طلا است که در اثر تغییر شکل و دگرگونی سنگ های از پیش موجود مانند سنگ های رسوبی یا سنگ های آتشفشانی به وجود می آید. اغلب با رگه های کوارتز یا مناطق برشی همراه است.

فرآوری سنگ معدنی طلای کوهزایی شامل خرد کردن سنگ معدن به یک پودر ریز است که سپس با آب مخلوط می شود تا دوغابی تشکیل شود. سپس دوغاب از روی مجموعه ای از دستگاه های جداسازی گرانشی مانند دریچه ها، جیگ ها یا میزهای لرزان عبور داده می شود که ذرات طلا را با بهره برداری از چگالی های مختلف آنها متمرکز می کنند. کنسانتره به دست آمده برای تولید شمش طلا ذوب می شود.

6. سنگ معدن طلای اپی ترمال

سنگ معدن طلای اپی ترمال نوعی سنگ معدن طلا است که در نزدیکی سطح زمین در اثر عمل سیالات داغ تشکیل می شود. اغلب با سنگ های آتشفشانی یا سیستم های زمین گرمایی همراه است.

فرآوری سنگ معدن طلای اپی ترمال شامل خرد کردن سنگ معدن به یک پودر ریز است که سپس با آب مخلوط می شود تا دوغاب تشکیل شود. سپس دوغاب در معرض جداسازی گرانشی یا شناورسازی قرار می گیرد تا ذرات طلا متمرکز شود. کنسانتره به دست آمده برای تولید شمش طلا ذوب می شود.

7. سنگ معدن طلای پورفیری مس

سنگ معدن طلا-مس پورفیری نوعی سنگ معدنی است که اغلب با کانه زایی گسترده و عیار پایین همراه است. با وجود کانی های مس مانند کالکوپیریت، بورنیت یا کالکوسیت و همچنین همره با کانی های طلا مانند پیریت یا طلای بومی نیز یافت می شود. اغلب در نهشته های مس پورفیری که با سنگ های نفوذی همراه است یافت می شود.

فرآوری سنگ معدن طلا-مس پورفیری شامل خرد کردن سنگ معدن به یک پودر ریز است که سپس با آب مخلوط می شود تا دوغاب تشکیل شود. سپس دوغاب تحت فلوتاسیون کف قرار می گیرد که کانی های مس و طلا را از سایر کانی های موجود در سنگ جدا می کند. سپس کنسانتره به دست آمده برای تولید شمش مس و طلا ذوب می شود.

منبع: https://goldrecovery.ir