صفحه اصلی > استایل و فشن و ترند : طراح مد و لباس کیست؟ مد و ترندهای روز فشن
طراح مد و لباس

طراح مد و لباس کیست؟ مد و ترندهای روز فشن

احتمالا در چند سال اخیر واژه طراح لباس بارها و بارها به گوش‌تان خورده است. اما به واقع چقدر درمورد این حرفه اطلاعات دارید؟ آیا با وظایف یک طراح مد آشنا هستید؟ امروزه در سرتاسر جهان طراح مد و لباس یکی از مشاغل پرطرفدار صنعت فشن است. از دلایل مهم پرطرفدار بودن این حرفه می‌توان به درآمدزایی بالا و آزادی بسیار برای خلق آثار مفهومی و هنری اشاره کرد. اگر شما هم فکر می‌کنید از علاقه‌مندان به این شغل هستید؛ با ما همراه شوید تا از نکات بسیار مهم و جذابی که تا به حال درمورد طراح مد و لباس نمی‌دانستید؛ مطلع شوید! قطعا بعد از خواندن این مقاله تصمیم‌های بهتری خواهید گرفت.

طراح مد و لباس کیست؟

طراح مد و لباس مسئول طراحی لباس‌هایی است که افراد هر روز در محل کار، مدرسه، خانه یا رویدادهای اجتماعی می‌پوشند. او از خلاقیت، تحقیق و مهارت‌های خیاطی در جهت توسعه ایده‌های منحصربه‌فرد و نوآورانه استفاده می‌کند. طراح مد فردیست که لباس، اکسسوری‌ها و سایر اقلام مرتبط با مد را تولید می‌کند. یک طراح مد از خلاقیت، دانش خود در مورد ترندها و درک بدن انسان برای طراحی لباس‌هایی استفاده می‌کند که هم کاربردی هستند و هم از نظر زیبایی‌شناسی جذاب‌اند. طراحان مد اغلب برای خانه‌ها یا برندهای مد کار می‌کنند. حتی ممکن است بیزینس‌های کوچک مد خود را راه‌اندازی کنند. آن‌ها بر نحوه لباس پوشیدن افراد تأثیر می‌گذارند و تأثیرشان فراتر از فشن‌شوها، در زندگی روزمره انسان‌ها گسترش می‌یابد.

سوالاتی که باید قبل از ورود به دنیای طراحی مد و لباس از خود بپرسید!

آیا خلق آثار جدید برای‌تان جذاب است؟

بسیاری از طراحان مشهور دنیای فشن بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای وارد این صنعت شدند. برخی‌هایشان حتی با مهارت‌های ساده‌ای مثل طراحی، الگوسازی، دوخت و … نیز بیگانه بودند. آن‌ها رفته رفته در دنیای مد پیشرفت کردند و مشتاق‌تر و صاحب ایده و سبک شدند. درواقع نیروی محرکه بسیاری از آن‌ها علاقه به عملی‌کردن ایده‌های اولیه‌شان بود.

مد و ترندهای روز فشن پاسخ‌گوی نیازهای شما نیستند!

لباس‌های موجود در فروشگاه‌ها، خانه‌های مد و مزون‌ها برایتان جذابیت ندارد؟ در ذهن خود ایده‌های خلاقانه‌ای دارید که قابلیت تبدیل شدن به واقعیت دارد؟ حتی ممکن است شما قوانین پوشش مخصوص به خود داشته باشید و براساس آن‌ها استایل شخصی برای خود ایجاد کرده‌اید.

اطرافیان‌تان برای لباس‌پوشیدن دائما از شما راهنمایی می‌خواهند؟

آیا زمانی‌که دیگران در مورد نحوه پوشش خود از شما کمک می‌خواهند؛ برای‌تان جذاب است به نیازهای‌شان پاسخ دهید؟ می‌توانید برای کمد لباس آن‌ها در هنگام خرید پیشنهادهایی داشته‌ باشید؟ حتی ممکن است دیگران علاقه‌مند باشند آن‌ها را در خریدهای‌شان همراهی کنید؛ چرا که  شما می‌دانید چه لباسی مطابق چه فردی است. هم‌چنین اگر از برش‌ها و ترکیب رنگ‌ها آگاهی دارید؛ یک قدم از بقیه جلوتر هستید.

تماشای فشن‌شو فراتر از سرگرمی!

اگر شما هم مثل من در اوقات فراغت خود به جای تماشای فیلم و سریال، به دنبال دیدن runwayهای طراحان یا برندهای مورد علاقه خود هستید؛ اگر کالکشن‌ها را به دقت زیر نظر می‌گیرید و از طرفداران نقد و تحلیل هفته‌های مد هستید؛ شما می‌توانید یک طراح مد یا لباس شوید! اما برای ورود به این دنیای اسرارآمیز تنها علاقه کافی نیست. مهارت‌های بسیاری وجود دارند که باید به عنوان یک طراح لباس بیاموزید.

وظایف مهم طراح مد و لباس

نقش یک طراح مد و لباس شامل ایده‌پردازی و ترسیم طرح‌ها، انتخاب پارچه و مواد، ایجاد نمونه‌های اولیه و نظارت بر فرآیند تولید است. او باید با ترندهای فعلی و تقاضای بازار به روز باشد. علاوه‌براین ممکن است با سایر متخصصان صنعت مد مانند خریداران، بازرگانان و الگوسازان همکاری نزدیک داشته باشد. چند وظیفه مهم یک طراح عبارتند از:

تحقیق و جست‌‌وجو در مورد ترندها و توجه به رفتار مصرف‌کننده

ابتدا قبل از هر چیزی و پیش از طراحی یک کالکشن، باید درمورد ترندها تحقیق و بررسی کنید. ترندهای روز را بشناسید و با توجه به سلیقه مشتری و بازار هدف خود شروع به کار کنید. ترندها لزوما برای همه افراد مناسب نیستند. ولی دانستن در مورد آن‌ها به شما در خلق ایده‌های نوآورانه کمک می‌کند.

طراحی و تدوین طرح‌های اولیه

یک طراح مد و لباس بعد از مرحله تحقیق، با اطالاعات به دست آورده، شروع به ایده‌پردازی و ترسیم طرح‌ها می‌کند. انتخاب پارچه و دیگر متریال مصرفی، پیشنهاد پالت رنگی برای هر محصول و در کل ایجاد نمونه‌های اولیه از وظایف او در این قسمت است. توجه به این‌که چه طرح‌هایی در گذشته پرفروش بوده‌اند و یا کدام‌یک پتانسیل تغییر جهت فروش بیش‌تر را دارد، بسیار پراهمیت است.

تبدیل طرح‌های اولیه به طرح‌های تکنیکال در نرم‌افزارهای کامپیوتری

جزئیات طرح‌های اولیه تایید شده، باید به صورت فلت در فرم شناسنامه هر محصول قرار داده شود. هیچ ابهامی نباید در فرم شناسنامه محصول وجود داشته باشد به شکلی که بخش تولید با استناد به آن، بتواند به آسانی طرح را روی پارچه پیاده‌سازی کند.

انتخاب پارچه و متریال مناسب برای تولید محصولات نهایی

پارچه‌شناسی یکی از تکنیک‌ها و مهارت‌هاییست که طراح باید با آن آشنا باشد. شناخت انواع پارچه‌ها و اطلاعات در مورد نحوه استفاده و نگه‌داری، آبرفت، دوخت، میزان دوام پارچه و بسیاری موارد دیگر اهمیت بسیاری دارد. در در این مرحله قیمت نهایی و میزان توان تولید محصولات برآورد می‌شود.

بررسی نمونه‌های اولیه جهت تغییر و اصلاح و یا حذف کلی طرح اولیه

در این قسمت، نمونه کار دوخته شده از طرح‌های اولیه جهت اصلاح یا تغییر بررسی می‌گردد. در برخی مواقع گروه اجرایی با مشورت یکدیگر متوجه می‌شوند که تولید یک محصول مقرون‌به‌صرفه نیست. حتی ممکن است خروجی کار، نتیجه طرح اولیه نشود و خواسته‌های طراح عملی نشده باشد. در نتیجه تصمیم به حذف آن طرح و نمونه اولیه می‌گیرند.

برنامه‌ریزی برای کالکشن‌های فصل آینده

هم‌زمان با پیش‌بردن کالکشن فعلی و نظارت بر روی آن، باید برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی در مورد کالکشن فصل بعدی نیز داشته باشید. طراحی لباس‌های فصل بعد از ماه‌ها جلوتر شروع می‌شود. علاوه‌براین خرید پارچه و برخی از مواد مورد نیاز نیز باید شش ماه جلوتر انجام شود. درغیر این‌صورت از بازار جا خواهید ماند.

یک طراح لباس در حال ایده‌پردازی و ترسیم طرح‌های اولیه و انتخاب پارچه و متریال
ایده‌پردازی و ترسیم طرح‌های اولیه توسط طراح.

نکات مهمی که هر طراح مد و لباس باید بداند!

  • واقعیت دنیای پرزر‌ وبرق: کارکردن در این حرفه با آن‌چه که در فضای مجازی می‌بینید بسیار متفاوت است. در پشت صحنه دنیای فشن، سخت‌کوشی، ساعات و حجم کاری طاقت‌فرسا و … وجود دارند.
  • کسب اطلاعات درمورد دیگر مشاغل دنیای مد: دنیای مد فقط شامل حرفه طراحی مد و لباس نیست. بسیاری مشاغل جذاب در دنیای فشن چون استایلیست، تیم مارکتینک، مدیر خلاقیت، تولید‌کننده محتوا، نویسنده مد و … وجود دارند.
  • جزئی‌نگری: باید نگاه متفاوتی به محیط پیرامون خود داشته‌ باشید. این جزئی‌نگری می‌تواند شامل افراد، آثار هنری، مکان‌های تاریخی، رنگ‌های موجود در طبیعت و… باشد. هر یک از این موارد می‌تواند به منبع الهامی برای طراح تبدیل شود.
  • جست‌جو‌گری: داشتن ذهن جست‌جو‌گر و دانستن روش‌های تحقیق به طراح برای خلق ایده‌های جدید و نوآورانه کمک می‌کند.

تفاوت طراح مد (Fashion Designer) و طراح لباس (Apparel Designer)

همان‌طور که از عنوان طراح لباس پیداست، او کسی است که روی طراحی لباس‌های کاربردی برای موقعیت‌های روزمره و هم‌چنین لباس‌هایی برای موقعیت‌های رسمی تمرکز دارد. جامعه هدف او بسیار وسیع‌تر است و برایش تفاوتی ندارد چه لباسی طراحی می‌کند، بلکه تمام هدفش کاربردی بودن لباس‌ها برای مشتریان است. در مقابل طراح مد در کنار طراحی لباس‌های روزمره، به دنبال خلق اثری هنریست که ممکن است تنها قابل پوشیدن باشند. به‌علاوه او از طریق مجموعه‌هایش پیام یا مفهومی را به دیگران منتقل می‌کند. این پوشیدنی‌های خلاقانه فقط به لباس ختم نمی‌شوند، بلکه ممکن است شامل کیف، کفش و اکسسوری‌ها نیز باشد.

issey miyake در حال طراحی لباسی از کالکشن خود در سال 2015- مد مفهومی
مد مفهومی- issey miyake سال 2015

معایب شغل طراح مد و لباس:

  • رقابت بالا: صنعت مد بسیار رقابتی است و برای طراح تازه کار می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا یک طراح مد و لباس جایگاه خود را تثبیت کنند و بتواند کار ثابتی پیدا کند.
  • ساعات طولانی و استرس: طراحان اغلب ساعت‌های طولانی کار می‌کنند تا بتوانند پروژه‌ها را سر وقت تحویل دهند. بنابراین ممکن است با سطوح بالایی از استرس مواجه شوند؛ به ویژه در هفته‌های مد یا هنگام کار بر روی پروژه‌های بسیار خاص.
  • نیاز دائمی به نوآوری: طبیعت سریع صنعت مد، به این معنی است که طراحان باید به طور مستمر طرح‌های جدید خلق کنند. این موضوع می‌تواند بسیار سخت باشد و ممکن است منجر به فرسودگی و از بین رفتن خلاقیت افراد شود.
  • بی‌ثباتی مالی: درآمد یک طراح مد می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد؛ به‌ویژه برای کسانی که خوداشتغال هستند یا تازه وارد این صنعت شده‌اند. این مسئله می‌تواند برنامه‌ریزی برای آینده یا حفظ یک سبک زندگی پایدار را دشوار کند.
  • نگرانی‌های زیست محیطی و اخلاقی: در چند سال اخیر صنعت مد به دلیل تأثیر منفی‌اش بر محیط زیست و استثمار کارگران در کارخانه‌های پوشاک، مورد انتقاد قرار گرفته است. طراحان ممکن است برای پرداختن به این مسائل در کار خود با فشار مواجه شوند؛ که می‌تواند چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد.

طراح لباس در حال انجام پروژه

و در انتها…

طراحی مد و لباس برای افرادی که ذهن خلاق و روحیه ماجراجویی دارند، شغلی بسیار جذاب و رضایت‌بخش است. پیگیری دوره‌های حرفه‌ای در طراحی مد شما را به درک لازم از طراحی می‌رساند. هم‌چنین آشنایی با زیرشاخه‌های طراحی مد و لباس به شما کمک می‌کند تا حوزه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و مهارت‌های خود را توسعه دهید. اکنون که با مهارت‌ها، مزایا و معایب طراح مد و لباس آشنا شدید؛ باید تصمیم نهایی خود را بگیرید که آیا هنوز می‌خواهید حرفه طراحی را دنبال کنید یا به جای آن به دنبال فرصت‌های شغلی دیگر هستید. اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌خواهید یک طراح مد یا لباس شوید، حتماً نگاهی به مجموعه دوره‌های آموزشی طراحی مد و لباس ما بیندازید.

امتیاز 1.75 از 4 رای

منبع : mahsazare.com