در حالیکه برخی از فرصتهای بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ کلاهبرداری هستند، خبر خوب این است که فرصتهای خوشنیت بسیار زیادی نیز وجود دارند ولی به چند دلیل سابقه ضعیفی دارند. پس چطور میتوان در بازار شرکتها و فرصتهای خوب را شناسایی کرد؟
در ادامه این مطلب که در مجله واگویه برایتان نوشتیم، ۱۰ سوال ارائه شده که برای انتخاب درست شرکتی که میخواهید برای آن کار کنید باید بپرسید.
۱۰- آیا این شرکت حداقل پنج سال مشغول فعالیت بوده است؟
اگر میخواهید تلاشهای امروزتان در آینده دور نتیجهبخش باشد، شرکتی انتخاب کنید که اثبات کرده قصد دارد عملکرد دراز مدت داشته باشد. تقریبا ۹۰ درصد از تمامیشرکتهای بازاریابی شبکهای در دو سال اول شکست میخورند. نباید زمان و منابع ارزشمند خود – همچنین آیندهتان – را در چیزی که ممکن است ماه آینده وجود نداشته باشد سرمایهگذاری کنید.
۹- آیا شرکت سرمایه مناسبی دارد؟
اگر شرکت امکان پرداخت بدهیهای خود را داشته باشد، یعنی سرمایه مورد نیاز برای رشد، حفظ زیرساخت، جذب مدیران بااستعداد، همپا بودن با فناوری و پرداخت کمیسیون را داشته باشد، میتوانید آن را انتخاب کنید.
شرکتهای تجارت عمومیباید هر ۹۰ روز یک بار شرایط مالی خود را با جزئیات کامل در اختیار سازمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و سایر آژانسهای دولتی قرار دهند. متاسفانه، وضعیت مالی شرکتهای خصوصی در دسترس عموم نیست، در نتیجه کار کردن برای آنها شامل ریسک است.
۸- آیا شرکت، خدمات یا محصولات منحصر به فردی ارائه میکند؟
اطمینان حاصل کنید که محصولات یا خدمات به آسانی در جای دیگر در دسترس نبوده – به ویژه با تخفیف – و یک محصول یا خدمات تکراری که رقابت زیادی دارند نیستند.
۷- آیا یک نیاز واقعی به محصول یا خدمات وجود دارد؟
احتمالا داستانهای ترسناک در مورد کسانی که گاراژ خانهشان از فیلترهای آب گران-قیمت یا آیتمهای دیگر پر شده شنیدهاید. دلیل این اتفاق این است که فقط توزیع-کنندگان دیگر محصول را با آن قیمت خریداری میکنند. محصول یا خدمات شما باید یک نیاز واقعی را با قیمت منصفانه برآورده کند و بازار بزرگ دست نخوردهای برای آن وجود داشته باشد. به بیان دیگر، باید ارزش بسیار زیاد فراهم کند تا مشتری بزرگترین برنده باشد.
همچنین، اگر فریبکارانه تحت فشار هستید تا محصولات بیشتری خریداری کنید تا در طبقهبندی فروشنده نخبه قرار بگیرید، آن را پرچم قرمز در نظر بگیرید. بلافاصله از این فرصت رو برگردانید.
۶- آیا محصول یا خدمات روند مورد استفاده است یا یک مد زودگذر؟
اگر محصول یا خدمات جذابیت کوتاه مدت داشته باشد نمیتوانید درآمد باقیمانده طولانی مدت داشته باشید. همیشه به دراز مدت فکر کنید. محصول یا خدمات باید فراتر از امروز برای مشتریان جذاب باشد. دستهبندی سلامت و رفاه برای مثال عملکرد خوبی دارد.
۵- آیا میتوانید درآمد فوری داشته باشید؟
باید بتوانید تلاشهای گسترش و بازاریابی خود را با جریان نقدی تامین کنید. سرمایه-گذاری صدها یا هزاران دلار در ابتدای کار برای دستیابی به سود آن درچند ماه آینده استراتژی خوبی نیست.
۴- آیا سیستم بازاریابی از فناوری به طور کامل بهرهمند است؟
همه نمیتوانند فروشنده باشند، ولی هر کسی میتواند وارد سیستم و ابزاری شود که فروش و مرتبسازی را انجام میدهند. این کار میتواند به سادگی کمپینهای ایمیل یا نوشته یا یک قیف بازاریابی کلی باشد. مساله مهم این است که سیستم بازاریابی که به شما داده میشود کارکرد خود را اثبات کرده و نیازی به اجرای آزمون و خطا ندارید.
۳- آیا فردی که فرصت را به شما معرفی کرده به موفقیت شما تعهد دارد؟
اگر تعهد دارد، شرکت قوی است و محصول یا خدمات برنده است، حتما موفق خواهید شد. باید برای یاد گرفتن سیستمها و فرآیندهای کارآمد تلاش کنید، ولی بین حامی مالی و استخدامکننده تفاوت بزرگی وجود دارد. حامی مالی مربیگری میکند، انگیزه میبخشد و آموزش میدهد، در حالیکه استخدام کننده به سادگی افراد را ثبت نام کرده و در بیشتر موارد بعد از دریافت کمیسیون آنها را رها میکند.
۲- آیا راهی برای نیمهوقت کار کردن بدون از دست دادن شغل اصلیتان وجود دارد؟
شرکت باید سیستمهای خودکار برای انجام دادن کارهای سنگین مانند فروش و مرتب-سازی داشته باشد تا بتوانید از زمان محدودی که دارید استفاده کارآمد داشته باشید. توانایی ایجاد کسبوکار نیمهوقت همزمان با حفظ درآمد تماموقت کم ریسکترین راه برای گذار به یک منبع درآمد جدید است.
۱- آیا به شما خوش میگذرد؟
نکته مهمیکه باید به خاطر داشته باشید این است که وقتی با شرکای کسبوکارتان برای ایجاد کسبوکار دراز مدت همکاری میکنید باید اوقات خوشی داشته باشید. برای موفق شدن باید کار کنید. موفق شدن با در دست داشتن فرصت بازاریابی شبکهای مناسب قابل دستیابی است.
شما چه تجربهای درباره شرکتها و مووسات بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ دارید؟ بنظر شما چه مواردی در انتخاب صحیح چنین شرکتهایی موثر است؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع : واگویه