آیا کسب درآمد از یوتیوب (YouTube) امکان پذیر است؟ و اگر بله، چگونه میتوان از آن طریق پول در آورد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.
گوگل اخیرا اعلام کرده است که شبکه یوتیوب در سال ۲۰۱۹ از فروش تبلیغات، درآمدی ۱۵ میلیارد دلاری بدست آورده! این رقم نشان میدهد شبکههای ویدئویی به چه کسبوکار عظیمی تبدیل شدهاند!
برخلاف فیسبوک و توئیتر که سهم بزرگی از درآمد تبلیغاتی را در اختیار داشته و آن را با کسانی که محتوا را آپلود میکنند به اشتراک نمیگذارند، گوگل رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده و درآمد تبلیغات یوتیوب را با سازندگان ویدئوها به اشتراک میگذارد. و این یعنی میلیونها نفر از رابطه با ساختن ویدئو برای یوتیوب درآمد اضافی کسب کرده یا به طور کامل با این درآمد زندگی کردهاند.
بر اساس گزارش فوربز، رایان کاجی هشت ساله از کانال Ryan’s World toys review در سال ۲۰۱۹ از تبلیغات یوتیوب و قراردادهای اسپانسری ۲۶ میلیون دلار درآمد کسب کرده است! احتمال این که چنین چیزی برای شما رخ بدهد نادر است، ولی نمیتوان وجود این فرصت را انکار کرد.
شاید نتوانید همین فردا از شغلتان استعفا بدهید و یک فصل جدیدی از زندگی را با درست کردن ویدئو شروع کنید. ولی شاید بتوانید از یوتیوب درآمد اضافی کسب کنید؛ هیچوقت برای شروع دیر نیست.
این چیزی است که باربارا مک دونالد، یک مدیر تولید در یوتیوب که یکی از میزبانهای مجموعه Creator Insider در یوتیوب هم هست میگوید. این کانال به سازندگان ویدئوی تازهکار و موجود کمک میکند کانال خود را رشد داده و به موفقیت برسند.
او میگوید: اگر در مورد موضوعی مشتاق هستید، آن را امتحان کنید و در آن مورد ویدیو بسازید!
نحوه کسب درآمد از به شهرت رسیدن در یوتیوب
ما با مک دونالد در دفتر مرکزی یوتیوب که نزدیک فرودگاه سانفرانسیسکو قرار گرفته ملاقات کردیم. او معتقد است قبل از شروع کار بعنوان یک تولید کننده ویدیو در یوتیوب باید به چند نکته کلیدی توجه کنید.
۱. روی بخش کوچکی تمرکز کنید
اشتیاقتان را دنبال کنید و درباره چیزی که به آن علاقه دارید کانال راهاندازی کنید. موضوع؟ به نظر مکدونالد باید از موضوعات کوچک شروع کنید تا راحتتر بتوانید مخاطب پیدا کنید. برای مثال، به جای کانال غذا که یک دستهبندی بسیار گسترده است، چند سازنده ویدئو با تمرکز روی یک ژانر خاص – مثلا آخرین خوراکیهای ارائه شده در تفریحگاههای دیزنی – به موفقیت بزرگی دست پیدا کردهاند. او می-گوید: لزوما علاقهای به پارکهای دیزنی ندارم، ولی عاشق غذا خوردن هستم، در نتیجه این کانال توجه مرا جلب کرد.
۲. ابزار مورد نیاز را تامین کنید
به نظر او به یک دوربین اس ال آر دیجیتال و گران قیمت نیاز ندارید. بسیاری از سازندگان ویدئو در یوتیوب از گوشی هوشمندشان استفاده میکنند! مکدونالد از یک دوربین Canon EOS M ارزان استفاده میکند که قیمت آن کمتر از ۵۰۰ دلار است. تام لونگ که میزبان مجموعه Creator Insider است نیز از گوشی هوشمند Google Pixel 4 استفاده میکند. وی میگوید: همه چیز به محتوا بستگی دارد و نه ابزار. اجازه ندهید تجهیزات به مانعی برای شما تبدیل شود.
۳. فالوور پیدا کنید
اگر میخواهید در درآمد تبلیغات یوتیوب به عنوان یک برنامه شراکت بهرهمند شوید باید تعداد مشترکان کانالتان را افزایش دهید. بعنوان مثال حداقل به ۱۰۰۰ مشترک و ۴۰۰۰ ساعت زمان تماشا در طول یک دوره ۱۲ ماهه فکر کنید. چگونه میتوانید در شروع کار مشترک پیدا کنید؟ مکدونالد میگوید: با اعضای خانواده و دوستان شروع کنید و بعد به سراغ دیگران بروید.
۴. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید
یوتیوب میخواهد پاسخ جامعه به ویدئوهای شما را ببیند. با بینندگان در قسمت کامنتها تعامل داشته باشید و نظرسنجی و عکس در صفحه عمومی کانالتان به اشتراک بگذارید تا با آنها در گفتوگو باشید.
۵. در تولید ویدیو ثابت قدم باشید
یک برنامه آپلود منظم داشته باشید تا مخاطبان بدانند چه زمانی میتوانند ویدئوهای جدید را تماشا کنند. نیازی نیست هر روز یا حتی هر هفته محتوای جدید آپلود کنید. ولی اگر اعلام کردهاید که هر سه-شنبه یا اول هر ماه ویدئوی جدید آپلود میکنید از این برنامه پیروی کنید.
۶. برچسب درست به ویدئوها بزنید
یوتیوب ویدئوهایی را دوست دارد که عناوین و توضیحات خوب و جالب دارند و به درستی محتوای ویدئو را منعکس میکنند و به بینندگان میگویند که چه انتظاری باید داشته باشند. تصاویر بند انگشتی ویدیوهای شما هم که در صفحه اصلی یوتیوب دیده میشوند، معمولا باید روشن و شامل تصویری از افراد داخل ویدئو اشد، چرا که آدمها با دیدن چشم افراد جذب میشوند!
۷. با یوتیوبرهای دیگر همکاری کنید
وقتی شروع کردید، با یوتیوبرهای دیگر هم همکاری کنید تا مخاطبانتان را افزایش دهید و کارتان را در کنار آنها به نمایش بگذارید.
اگر درباره ساخت ویدیو و چگونگی رشد کانالتان میخواهید بیشتر بدانید، مجموعه ویدئویی Creator Insider هر سهشنبه و پنجشنبه یک اپیزود جدید پست میکند. کانالهای دیگر یوتیوب برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین رویکردهای موفق شامل YouTube Creators (که قبلا Creators Academy نامیده میشد) و Team YouTube هستند که پیشنهاد میکنیم آنها را هم دنبال کنید.
فراموش نکنید که ما همیشه منتظر شنیدن تجربیات و نظرات شما هستیم. پس همین حالا در بخش نظرات برای ما بنویسید!
منبع : واگویه