به گزارش خبر نگار پایگاه خبری خودرو پلاس،والتر کرایسلر مؤسس خودروسازی کرایسلر را میتوان یکی از خودساختهترین مدیران خودرو در جهان نامید او در ابتدای جوانی به دلیل علاقه زیادش به مکانیک سعی کرد تا تجارت خوبی را در این حوزه بیاموزد در حوزه حملونقل ریلی بهعنوان تعمیرکار واگن مشغول به کار شد و مهارت شگرفی در تنظیم دریچه گاز قطارها پیدا کرد اما والتر جوان به دلیل کمخوابی و تندخویی در سالهای جوانی دچار چالشهای بسیاری شد و در سالهای مختلف جوانی کارهای بسیاری را تجربه کرد که همین موضوع باعث بالا رفتن تجربیات کرایسلر در حوزه مکانیک شد.
اما با آغاز سال ۱۹۱۱ میلادی شاید کمتر کسی فکر آن را میکرد یک ملاقات و یک دوستی والتر کرایسلر را روزی بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان بدل کند، والتر دوستی خوبی با جیمز استورا مدیرعامل بانک آل کو و عضو هیات مدیره جنرال موتورز داشت و سپس در یک ملاقات دوستانه استورا از او خواست تا پیشنهادهای برای تولید اتومبیل برای او مطرح نماید و اینجا ابتدای ورود والتر به صنعت خودرو بود جیمز استورا پس از مدتی از کرایسلر خواست تا به همراه او به یک نشست دوستانه برود نشستی که در آن جیمز استورا والتر کرایسلر را با چالزنش مدیرعامل بیوک آشنا کرد و همین آشنایی باعث شد تا والتر کرایسلر وارد شرکت بیوک شود و چالز نش که به دنبال یک مدیر باهوش و مستعد بود از این موضوع بهخوبی استقبال مرد والتر نیز به دلیل تجربیات زیادی که در جوانی در مشاغل مختلف مکانیک بخصوص راهآهن یافته بود باعث شد تا هزینههای سربار بیوک کاهش یابد او حتی پس از ادغام بیوک و جنرال موتورز بهعنوان یکی از مدیران ارشد در این شرکت باقی ماند و دستمزد بالایی نیز دریافت مینمود.
والتر اما آرزوهای بزرگتری در سر داشت و میخواست همچون جوانی تجربیات بیشتری را کسب کند و روزی یک اتومبیل را بانام خود به بازار عرضه کند او سپس در سال ۱۹۱۹ توسط شرکت ویلیس در اوهایو استخدام شد و مدت ۲ سال در آنجا به کار مشغول بود. پس از تلاش ناموفقی برای به دست آوردن این شرکت، والتر با خرید اکثر سهام شرکت مکس ول اتومبیل، آن را تحت کنترل خود گرفت و این آغاز راهی بود که والتر سالیان زیادی را برای آن تلاش کرده بود او در جوانی همیشه رؤیای یک اتومبیل بانام خود را در سر داشت و حالا قدم اول را برای این کار برداشته بود.
والتر در ۵ ژوئن ۱۹۲۵ میلادی، پس از تغییر ساختار شرکت مکس ول اتومبیل، شرکت خودروسازی کرایسلر را تأسیس کرد و در اینجا او محکمترین گام خود را برای بدل شدن به یک خودروساز برداشت او اولین مدل کرایسلر بانام پلیموث ولیانت را در سال ۱۹۲۸ میلادی به بازار عرضه کرد، این خودرو ارزانقیمت که ۴ سیلندر داشت، در زمره محبوبترین خودروهای آن زمان دنیا بود. خودروهای اولیه این شرکت، با عنوان خودروهای کلاس سی، به بازار عرضهشده بودند؛ ولی بعد از محبوب شدن این تولیدات در میان مصرفکنندگان جهان، بهتدریج نام نمانامها بهعنوان شناسنامه این شرکت، عنوان میشد.
اما والتر رؤیاهای بزرگتری داشت او میخواست محصولاتش در تمام دنیادیده شود برای همین تصمیم گرفت تا خودروهای خود را در سه کلاس ارزان، متوسط و لوکس به بازار عرضه کند و در سال ۱۹۶۰ محصولات متوسط و لوکس خود را وارد بازار اروپا کرد و در مدتی محدود توانست به یکی از محبوبترین خودروهای اروپا تبدیل شود
اما گویا نقشه راه کرایسلر بسیار بزرگتر از آن بود که در ابتدای کسی فکر آن را میکرد کرایسلر در سال ۱۹۸۷ شرکت جیپ را باقیمت دو میلیارد دلار خریداری نمود خودروی که حالا با همان نام و بهعنوان یکی از محصولات کرایسلر در تمام نقاط جهان مورد استقبال بود و توانست جایی خود را میان علاقهمندان بازنماید.
اما یازده سال بعد شرکت کرایسلر با شرکت آلمانی دایملر ادغام شد و شرکت دایملر کرایسلر شکل گرفت ولی این ادغام هم طولی نکشید و در پی خریداری شرکت کرایسلر در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس نام این شرکت به کرایسلر ال ال سی تغییر پیدا کرد.
ولی این شرکت سرمایهگذاری نتوانست بهخوبی از نام کرایسلر بهرهمند شود نامی که شاید میشد حتی با تولید یک خودرو جدید از ورشکستگی نجات یابد اما این اتفاق رخ نداد و در سال ۲۰۰۹ شرکت کرایسلر ورشکست و مدتی این شرکت تعطیل شد اما کرایسلر برندی نبود که بتوان از کنار نام او بهسادگی گذشت و در همین روزها ایتالیاییهای باهوش توسط شرکت فیات بیشترین سهام این شرکت را خریداری نموده و در ۱۰ ژوئن همان سال اسم کرایسلر به فیات کرایسلر تغییر نام داده شد و هماکنون نهفقط در ایالاتمتحده بلکه در کانادا و استرالیا شاهد تولید محصولات فیات کرایسلر هستیم.
عباس مغاری
انتهای پیام /
لینک کپی شد