صفحه اصلی > استایل و فشن : فقط قیمت بوت‌هایم 420 دلار…! آخر چرا؟

فقط قیمت بوت‌هایم 420 دلار…! آخر چرا؟


دوجمله تتویی لای گردن، دقیق زیر گوشی که حالاها قصد شنیدن ندارد یا در منتهی الیه لبه‌ی بیرونی انگشت کوچک، که معمولا هم به زبان انگلیسی ریز حک شده تا نشان دهد برای تغییر جهان‌بینی حالاها کار دارد.

درباره رواج مصرف‌گرایی و مدگرایی در جوانان ایرانی، چندین عامل موثر هستند:

 تأثیر فرهنگ خارجی و درگیر شدن جوانان با مدل‌ها و سبک‌های جهانی مد باعث افزایش مصرف‌گرایی و مدگرایی در آنان شده است. بسیاری از جوانان تمایل دارند با مطابقت با مدل‌های و سبک‌های جدید، به خصوص از کشورهای پیشرفته، به روز باشند و به هیچ عنوان از تبعات آن اطلاعی ندارند.

با اینکه مصرف‌گرایی و مدگرایی در جوانان ایرانی نیز رواج یافته اما لازم به ذکر است که این مسئله نهادینه نیست و با راهکارهای مناسب می‌توان مسیر جوانان را به سمت رفتار مطلوب‌تر و مصرف مسئولانه هدایت کرد.

اولین و مهم‌ترین راهکار برای کمک به جوانان در خصوص پیشگیری از مدگرایی و مصرف‌گرایی افراطی، تربیت و آموزش ارزش‌های واقعی زندگی است آنگونه که جهان‌بینی فرد محکم و استوار بر مدار ارزش‌های والای انسانی باشد و خود را طفیلی ظواهر نمایشی صِرف نداند. البته ترویج آموزش‌های مالی به جوانان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های مالی اساسی را یاد بگیرند و برنامه‌ریزی مالی صحیح انجام دهند. این آموزش‌ها می‌توانند شامل مباحثی مانند بودجه‌بندی، پس‌انداز، مدیریت بدهی و سرمایه‌گذاری‌های هوشمند باشند تا از به اصطلاح «ولخرجی‌های افسار گسیخته» ممانعت شود.

ایجاد فضاهای سالم و مطمئن برای جوانان جهت تفریح و فعالیت‌های سازنده می‌تواند آن‌ها را از تمرکز بیش از حد بر مصرف و مد منحرف کند. سازمان‌دهی بهره‌وری از وقت آزاد جوانان برای فعالیت‌های بدنی، هنری، اجتماعی و تربیتی می‌تواند برای آن‌ها فرصت‌های جدید و سازنده را فراهم کند.

انحراف اعتقادی و اخلاقی، آسیب‌های اخلاقی، گرفتار شدن به رذایل اخلاقی،  اتلاف وقت، انحرافات جنسی، بحران هویت، احساس شکست و ناکامی، فردگرایی و جمع‌گریزی، اختلال در حس زیبایی‌شناختی،  پی‌آمدهای اجتماعی، گسترش فساد اجتماعی،  بحران هویت جمعی، ایجاد نابرابری اجتماعی و فاصلة طبقاتی، کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه، افزایش طلاق و پی‌آمدهای فرهنگی و سیاسی عمده‌ترین تبعات این معضل اجتماعی هستند.
ترویج آگاهی از تأثیرات منفی مصرف‌گرایی و مدگرایی بر جوانان از طریق آموزش‌ها، کمپین‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌تواند به جوانان کمک کند تا با شناخت بهتر از این مسئله، انتخاب‌های سالم‌تری را در زندگی خود داشته باشند و به معنای واقعی کلمه خرسند باشند.
فقط قیمت بوت‌هایم 420 دلار...! آخر چرا؟

انتهای پیام/



منبع