صفحه اصلی > استایل و فشن : فشن پورتفولیو | چرا و چگونه باید فشن پورتفولیوی خوبی داشته باشیم؟
فشن پورتفولیو

فشن پورتفولیو | چرا و چگونه باید فشن پورتفولیوی خوبی داشته باشیم؟

تیر ۱۹, ۱۴۰۲


465 بازدید

در دنیای پر رقابت امروز، برای به دست‌آوردن هر شغلی به یک رزومه‌ی خوب و قوی، نیاز است. همه‌ی افراد با علاقه‌مندی‌های متفاوت برای شغل مورد نظرشان، تلاش می‌کنند تا رزومه‌ای قابل قبول از مهارت‌ها و پیشینه‌ی شغلی‌شان، داشته باشند. صنعت فشن نیز از این قاعده مستثنی نیست. مد یک صنعت خلاق است و برای بیان وجود چنین خلاقیتی در خود، نیاز به مجموعه‌ای برای نشان دادن مهارت‌ها و خلاقیت‌مان داریم. این مهارت‌ها را باید با فشن پورتفولیو به تصویر بکشیم. در این مقاله به موضوع فشن پورتفولیو یا نمونه کار مد می‌پردازیم تا بتوانیم به شغل دلخواه‌مان در دنیای مد برسیم.

فشن پورتفولیو چیست؟

فشن پورتفولیو مجموعه‌ای از دانش، مهارت و نمونه کارهای یک فرد در رشته‌های مد به خصوص طراحی مد است. برای استخدام شدن در یک پوزیشن شغلی در صنعت مد، کارفرما توجه بسیار زیادی به کارهایی که در تخصص خود، انجام داده‌اید، دارد. ممکن است این نمونه کارها را به عنوان کارآموز در یک برند یا فقط برای مجموعه پورتفولیوی خود اجرا کرده باشید. فرقی نمی‌کند، مهم نمونه کارهای خلاق و درست شما است که نظر کارفرما را می‌تواند جلب کند. صرف نظر از اینکه در تخصص‌تان چقدر تجربه دارید، فشن پورتفولیو برای این است که مهارت‌های شما را به خوبی به نمایش بگذارد. مهارت‌های شما با یک فشن پورتفولیو است که زنده می‌شوند. در غیر این صورت هیچ ارزش و افزوده‌ای برای شما نخواهند داشت.

فشن پورتفولیو چیست؟

یک فشن پورتفولیوی حرفه‌ای باید با دستورالعمل‌های زیر ساخته شود

فشن پورتفولیو، نمایشی بصری از مهارت‌ و استعدادهای شما است. بنابراین باید دارای موارد زیر باشد:

  • خلاقیت
  • توانایی فنی
  • مهارت‌های تحقیق
  • آشنایی با اصول ارتباط تصویری
  • داستان‌سرایی

دستورالعمل‌های فشن پورتفولیو

انواع فشن پورتفولیو

فشن پرتفولیوی دیجیتالی

این نوع فشن پرتفولیو به صورت مجموعه‌ای از تصاویر یا ویدئوی نمونه کارهای شما است. به راحتی قابل حمل است و می‌توانید از طریق ایمیل با کمپانی‌ها و برندها به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید به صورت یک لینک در شبکه‌های اجتماعی کاری خود مانند لینکداین و صفحه‌ی اینستاگرام‌تان به اشتراک بگذارید تا افراد و کارفرماها بتوانند با شما و مهارت‌هایتان آشنا شوند و با شما ارتباط بگیرند.

فشن پورتفولیوی دیجیتالی

پرتفولیوی دست‌ساز و فیزیکی

این نوع از پورتفولیو، نوع اصلی پورتفولیو است که حتما باید آن را بسازید. در این نوع، باید نمونه کارهایتان به صورت دستی ساخته شوند. این پورتفولیوی اصلی درواقع هنر واقعی طراحی مد شما را ثابت می‌کند. این نمونه پورتفولیو را می‌توانید به نمونه‌های دیگری مانند نمونه دیجیتالی، تبدیل کنید و در مصاحبه‌هایتان نمونه الکترونیکی را با خود حمل کنید. اما در بعضی از مصاحبه‌ها، کارفرما ترجیح می‌دهد نمونه‌ی دست‌ساز پورتفولیوی شما را بررسی کند. در نتیجه حتما باید یک نسخه‌ی دست‌ساز از پورتفولیویتان داشته باشید.

فشن پورتفولیوی فیزیکی

اهمیت داشتن فشن پورتفولیو

نشان‌دهنده‌ی خلاقیت است

با کمک فشن پورتفولیو می‌توان به مشتریان و کارفرماها، خود را نشان داد و تعریفی از مهارت‌های خود را به نمایش گذاشت. درواقع فشن پورتفولیو انعکاس شما از چیزی که هستید و می‌توانید ارائه دهید، است. خلاقیت در فشن حرف اول را می‌زند. شما نیز با یک فشن پورتفولیوی دارای محتوای درست، می‌توانید خلاقیت خود در طرح‌های‌تان و به اجرا درآوردن آن‌ها را نشان دهید. به طور کلی نمونه کارهای شما نمودی از خلاقیت درونی شما است.

خلاقیت در طراحی لباس

در معرض شغل قرار گرفتن

این مورد درباره‌ی پورتفولیوی آنلاین است. هر فردی که یک نمونه کار آنلاین داشته باشد، به این معنی است که هرکسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد از هر جای دنیا می‌تواند شما را برای یک شغل انتخاب کند و یا مشتری شما شود. همچنین کارفرمایان یا مخاطبان می‌توانند قبل از ملاقات حضوری و جلسه‌ی مصاحبه، نمونه کارها را ببینند و در مورد شما قضاوت کنند. به همین دلیل می‌توان در صورت داشتن پورتفولیویی قوی، ارتباطاتی ایجاد کرد، شبکه‌سازی کرد و وارد بازار کار شد.

مصاحبه‌ی شغلی طراحی مد و لباس

از شکست در مصاحبه‌ها جلوگیری می‌کند

فشن پورتفولیو یک ابزار مفید برای به همراه داشتن در یک مصاحبه‌ی طراحان مد است. شما با ارائه مدرک واقعی از مهارت‌ها و استعدادها می‌توانید ثابت کنید که برای آن موقعیت خاص، واجد شرایط هستید. در دست داشتن فشن پورتفولیو در مصاحبه شما را شخصی حرفه‌ای نشان می‌دهد. در یک محیط حرفه‌ای، مجموعه‌ای از نمونه کارها؛ توانایی‌ها، پیشینه، موفقیت‌ها و تجربیات شما در طراحی مد و لباس را نشان می‌دهد و این کافی است تا به شغل مورد نظرتان دست پیدا کنید.

جلوگیری از شکست در مصاحبه با فشن پورتفولیو

توسعه ارزش و اعتبار در بازار کار

یک فشن پورتفولیوی قوی و قابل قبول باعث می‌شود شما به عنوان یک فرد با تخصص و تجربه شناسایی شوید و این شناخته شدن برای شما ارزش و اعتبار در صنعت را به همراه می‌آورد. همچنین شما را فردی هدف‌مند، با انگیزه، الهام‌بخش و تلاش‌‌گر معرفی می‌کند که این امر در بازار کار تخصصی برای شما موفقیت‌های بسیار خوبی را رقم خواهد زد.

توسعه اعتبار شغلی با فشن پورتفولیوی قوی

شما را از دیگران متمایز می‌کند

ساخت و توسعه‌ی یک فشن پورتفولیوی حرفه‌ای، به ویژه نمونه‌ی آنلاین آن؛ می‌تواند به متمایز شدن شما از سایرین کمک کند. به این دلیل که نشان دهنده‌ی این است که شما فعالانه به دنبال کار هستید و به صورت مستمر در حال تلاش برای تخصص‌تان هستید. این یک نشانه‌ی برجسته به کارفرمای آینده‌ی شما می‌دهد که می‌تواند برای کار خود به شما و مسئولیت‌پذیری‌تان اعتماد کند. زیرا او پیشرفت کار شما را در صنعت مد در طول زمان مشاهده می‌کند و می‌داند کسب‌وکارش با حضور شما نیز پیشرفت خواهد کرد.

طراحان مد خلاق

در دنیای مد، جایی که بسیاری از طراحان به سختی تلاش می‌کنند تا شناخته شوند و به عنوان یک طراح حرفه‌ای مشغول به کار شوند، یک فشن پورتفولیو به عنوان یک ابزار کارآمد و قوی برای طراحان مد و لباس عمل می‌کند. امروزه پورتفولیوهای حرفه‌ای روشی برجسته برای نشان دادن پتانسیل شما و نشان دادن دست‌آوردهای‌تان است. هیچ‌چیز با دیدن این‌که حرفه‌ و نوآوری‌های شما چگونه تکامل یافته است، برای مشتری یا صاحبین کسب‌وکار جذاب نیست. این فرصتی برای شما است تا بتوانید خود را به عنوان یک طراح فشن کاربلد با صنعت مد تطبیق دهید. ساخت فشن پورتفولیو نیاز به آموزش دارد تا بتواند به شما در مسیر یافتن شغل به درستی کمک کند.

منبع : mahsazare.com