صفحه اصلی > استایل و فشن : تصویرسازی در مد | مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی
تصویرسازی مد

تصویرسازی در مد | مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی

آیا تابه‌حال درمورد هنر تصویرسازی مد شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید تصویرگر مد کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟ تا چند دهه پیش به نظر می‌رسید، تصویرسازی مد اهمیت چندانی ندارد، اما در حال‌حاضر آن‌قدر محبوب شده است که تأثیرش را می‌توان حتی در مجلات، تبلیغات، ساختن یک نمونه کار دانشجویی یا حرفه‌ای و حتی در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مشاهده کرد. طراحی مد عمدتاً در پایان فرآیند تصویرسازی، پس از این‌که طراح دقیقاً می‌داند لباس از هر زاویه به چه شکل است، انجام می‌شود. بااین‌حال، در ده سال گذشته، فناوری و نرم‌افزارهای مدرن نه تنها تصویرسازی مد را احیا کرده‌اند، بلکه آن را به بخشی ضروری از کل فرآیند طراحی مد نیز تبدیل کرده‌اند. امروزه هر برند یا خانه‌ی مد، از نرم‌افزارهای تصویرسازی برای توسعه طرح‌های جدید خود استفاده می‌کنند. آیا دوست دارید در مورد هنر تصویرسازی بیش‌تر بدانید؟ پس در ادامه با ما همراه شوید!

تصویرسازی مد چیست؟

تصویرسازی مد شاخه‌ای از هنر برای نمایش‌ بصری لباس و سایر محصولات مرتبط با آن، به‌تنهایی یا روی یک فیگور است. بخش مهمی از هنر که در جهت نمایش مجموعه‌های جدید و برقراری ارتباط با ایده‌های طراحی خلاقانه استفاده می‌شود. تصویرسازی نوعی هنر کاربردی است. برخی از تصویرگران مد به صورت دیجیتالی و برخی دیگر با استفاده از وسایل مختلفی چون مداد، خودکار، آبرنگ، گواش و… آثارشان را خلق می‌کنند. در واقع فشن با استفاده از تصویرسازی، طراحی و نقاشی راه ارتباطی با مخاطب ایجاد می‌کند. این هنر در مجلات مد و به منظور تبلیغات برای طراحان، خانه‌های مد و فروشگاه‌های بزرگ، مورد استفاده واقع می‌شود. تصاویر هنری فشن می‌تواند از هنرمندی به هنرمند دیگر، بر اساس علایق یا مهارت‌های فردی، بسیار متفاوت به نظر برسد.

در بسیاری از موارد، تصاویر طراحی مد فراتر از لباس‌ها هستند. بنابراین تصویرگران مد، باید دانش عمیقی از فرم بدن افراد، از جمله درک نسبت‌های صورت و بدن داشته باشند. این امر زمانی بسیار مهم است که تصویرگر می‌خواهد فیگورها را در اواسط حرکت مانکن، مثل زمان راه‌رفتن روی صحنه یک فشن شو، ترسیم کند. به‌عنوان یک هنرمند، باید بدانید که چگونه می‌توانید انواع حرکت‌های بدن را از طریق لباس‌ها نشان دهید. مثلا زمانی‌که می‌خواهید حالت‌های دامن را روی اندام ترسیم کنید و یا زمانی‌که یک مدل درحال حرکت است، شلوار چروک می‌شود. هم‌چنین باید بدانید که چگونه بافت و رنگ را با جزئیات به تصویر بکشید. بنابراین تصاویر شما به‌طور دقیق طرح‌های لباس را نشان می‌دهند. 

تصویرسازی مد با نرم‌افزار
تصویرسازی به کمک نرم‌افزار

چرا تصویرسازی مد برای طراحان مهم است؟

تصویرسازی مد هنر انتقال ایده طراح، در قالب طراحی است که به عنوان Illustration شناخته می‌شود. تصویرسازی مد اولین مرحله طراحی است. ما معمولا ایده‌های مختلفی در ذهن خود داریم، اما نمی‌توانیم بلافاصله لباسی طراحی کنیم. در نتیجه، تصویرسازی به شکل‌دادن ایده‌های ما کمک می‌کند. با استفاده از این روش ایده‌های ما قبل از دوخت تجسم می‌شود. این هنر نقش مهمی در طراحی ایفا می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز یک تصویرگر مد

  • توانایی به تصویر کشیدن چهره‌ها، انواع لباس و پوشاک به صورت دستی یا توسط نرم‌افزارهای دیجیتالی.
  • درک قوی از رنگ و بافت جهت نشان دادن دقیق انواع لباس‌ها و اکسسوار.
  • در نظر گرفتن انتظارات مشتری هنگام تحویل کار.
  • ایجاد و حفظ روابط با مشتریان از طریق شبکه‌سازی.
  • به دست آوردن مهارت‌های بازاریابی و برندسازی.
  • ایجاد هویت کسب و کار و ارتقای آن.
تصویرسازی در مد
تصویرسازی به روش دستی

مزایای حرفه تصویرگر مد

  • تصویرگر مد باید همیشه خلاق، مبتکر و دارای ایده‌های هنری باشد. شغل یک تصویرگر مد هرگز خسته‌کننده یا یکنواخت نمی‌شود.
  • او این فرصت را دارد که سفارش کار زیادی دریافت کند. هیچ محدودیتی در این کار وجود ندارد.
  • شغل یک تصویرگر مد با احساس رضایت فراوان همراه است. این حس پس از این‌که اثر او پذیرفته می‌شود و مورد تمجید قرار می‌گیرد؛ به او انتقال می‌یابد.

معایب حرفه تصویرگر مد

  • گاهی یک تصویرگر مد مجبور است مدت طولانی کار کند تا پروژه را قبل از پایان ضرب‌الاجل تمام کند.
  • تجزیه و تحلیل میزان دستمزد یا درآمد یک تصویرگر مد دشوار است.
  • این شغل ممکن است در برخی زمان‌ها از ثبات مالی برخوردار نباشد؛ زیرا درآمد با تعداد پروژه‌ها نسبت مستقیم دارد.
  • معامله با یک مشتری اغلب چالش‌برانگیز است، زیرا ممکن است درخواست‌های غیر‌منطقی داشته باشد.

چگونه می‌توان در این راه پیشرفت کرد؟

سخن پایانی

تصویرسازی مد، هنر خلق نمایش بصری است که با کمک طراحی و نقاشی ایجاد می‌شود. این تصاویر اغلب برای ساخت نمونه‌های اولیه، لباس‌های روی خط تولید، فروشگاه‌های بزرگ، تبلیغات یا مجلات مد استفاده می‌شود. در دوران مدرن، تصویرسازی مد نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ بازی می‌کند و در طول قرن‌ها تکامل یافته است. طراحی و ارتباطات مد از زمان ظهور تصویرسازی، راه طولانی را پیموده است. به‌عنوان یک تصویرگر مد می‌توانید حرفه خود را از راه‌های مختلف دنبال کنید. برای توسعه سبک هنری منحصربه‌فرد خود، نمونه کارهای‌تان را گردآوری کنید و برای ایجاد شبکه با متخصصان در این زمینه وقت بگذارید. مسیر شما ممکن است به فرصت‌های غیرمنتظره‌ای ختم شود!

جنسیت‌سازی یا تصویرسازی مد، هنری عملی است که به میزان تلاش و تمرین‌ شما وابسته است.

منبع : mahsazare.com