صفحه اصلی > استایل و فشن و ترند : استایلیست مد کیست؟ مهارت‌ها و توانایی‌ها
استایلینگ مد

استایلیست مد کیست؟ مهارت‌ها و توانایی‌ها

خرداد ۸, ۱۴۰۲


196 بازدید

آیا می‌دانید واژه استایل به چه معناست و به چه کسی استایلیست مد می‌گویند؟ اگر شما هم از علاقه‌مندان دنیای فشن هستید؛ حتما تصاویر سلبریتی‌ها را بر روی فرش قرمز مراسم‌ها و یا رویدادها دنبال کرده‌اید. اغلب افراد مشهور را در رویدادهای متفاوت با ظواهری جذاب و زیبا می‌بینید که بیشتر آن‌ها حاصل هنر و کار یک استایلیست استثنایی است. البته کار استایلیست‌ها تنها به رویدادها ختم نمی‌شود و بخشی از کار آن‌ها ایجاد یک ترکیب‌بندی و خروجی جذاب برای افراد شناخته شده است. اگر شما هم علاقه‌مند به کشف راز و رمزهای شغل استایلیست‌ مد در دنیای فشن هستید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

استایلیست مد کیست؟

استایلیست مد یکی از جذاب‌ترین، پرطرفدارترین و در عین‌حال پررقابت‌ترین مشاغل صنعت مد است. اما برای کسانی‌که انگیزه و خلاقیت کافی دارند؛ فرصت‌های بسیاری وجود دارد! اگر در مورد زیبایی‌شناسی هیجان‌زده‌اید و از آخرین ترندهای مد آگاه هستید؛ حرفه‌ای به نام استایلیست مد می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. در ادامه اطلاعات بیش‌تری راجع‌به استایلینگ مد به دست می‌آوریم!

به عنوان یک استایلیست، شما مسئول تمام جنبه‌های زیبایی بصری یک فرد خواهید بود و باید با طراحی و هماهنگی پوشش او، خروجی جذابی از ظاهر او را خلق کنید! علاوه‌براین تصویر ایجاد شده نیز باید با قوانین رویداد مورد نظر مطابقت داشته باشد. شما می‌توانید با هرکسی از جمله سلبریتی‌ها، مدل‌های عکاسی و یا حتی شخصی که فقط می‌خواهد در یک رویداد خاص به بهترین شکل ظاهر شود؛ کار کنید. این بدان معنیست که شما می‌توانید لوک‌هایی را برای فرش قرمز، یک عکس تبلیغاتی و یا مطبوعاتی و حتی نمایش‌ هفته‌های مد بچینید. استایلیست‌ها در همه جا به کار گرفته می‌شوند؛ از مجلات مد گرفته تا کمپین‌های تبلیغاتی، نماهنگ‌ها تا اجراهای کنسرت، رویدادهای فرش قرمز و … . معمولاً استایلیست‌ها به صورت مستقل کار می‌کنند؛ با این حال برخی ممکن است در برندهای مد یا خرده‌فروشان نیز استخدام شوند.

یک استایلیست مد موفق چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارد؟

استایل‌سازی کار سختی است. اما دیدن این‌که ایده‌های شما عملی می‌شوند نیز، می‌تواند فوق‌العاده لذت‌بخش باشد. شما برای موفقیت به اعتماد به نفس، عزم و انگیزه نیاز دارید. با این کار فرصت‌های بزرگی برای رشد و توسعه حرفه‌ای‌تان به وجود می‌آید. باید بتوانید خود را با مشتریان مختلف و انواع پروژه‌ها تطبیق دهید و در عین حال سبک شخصی و تخصص خود را حفظ کنید.

به عنوان یک استایلیست، ممکن است با بازیگران، مجریان تلویزیون، موسیقی‌دانان، سیاست‌مداران یا اینفلوئنسرهای معروف کار کنید. شما باید بتوانید با در نظر گرفتن هر جزئیات کوچکی که می‌تواند ظاهر آن‌ها را بهتر و یا بدتر کند؛ لباس مناسبی برای‌شان انتخاب کنید. هر فرد علاقه‌مند به این حوزه، نیازمند به یادگیری مهارت‌های ضروری است که از او یک استایلیست متخصص‌تر بسازد. برخی از مسئولیت‌های کلیدی یک استایلیست مد عبارتند از:

آگاهی از ترندهای روز

اطلاع از ترندهای دنیای مد بر هر استایلیستی ضروریست. برای انجام این کار، باید زمان قابل توجهی را صرف تحقیق در مورد سبک‌های جدید و هم‌چنین تجزیه و تحلیل درباره چشم‌انداز صنعت مد برای پیش‌بینی ترندهای آینده کنید. این موضوع فوق‌العاده مهم است؛ زیرا بسیاری از مشتریان می‌خواهند ترندها را جلوتر از دیگران بشناسند و استفاده کنند. علاوه بر تحقیق آنلاین، باید نمایش‌ هفته‌های مد را تماشا کنید. از نمایشگاه‌های برند بازدید کنید و در رویدادهای صنعت مد شرکت کنید تا از آن‌چه در مد و فرهنگ می‌گذرد مطلع شوید. ایجاد شبکه‌ای از طراحان و برندها می‌تواند به شما کمک کند تا به دانش تخصصی‌تری در این حوزه دسترسی پیدا کنید. برای این‌که واقعاً در صدر ترندها بمانید‌ باید درک خوبی از تاریخ مد نیز داشته باشید. چرا که مد اغلب تکرار می‌شود. درک سبک‌ها و ترندهای دوران گذشته می‌تواند برای الهام گرفتن مفید باشد.

یک استایلیست مد در حال بررسی ترندهای مد

ایده‌پردازی و ارائه Look

زمانی‌که برای یک پروژه استایلینگ با شما تماس گرفته می‌شود؛ معمولاً اطلاعات مختصری داده می‌شود. برای مثال اطلاعاتی از قبیل نوع رویداد، نوع سبک و یا استایل فرد، روحیات و لایف استایل او و تیپ شخصیتی‌اش. از تحقیقات خود می‌توانید در جهت جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه برای مشتری استفاده کنید. ممکن است بخواهید لیستی از ارزش‌های اخلاقی او بنویسید تا بهتر آن‌ها را بشناسید. کمک کنید تا یک تیپ شخصیتی را تجسم کند یا از آن‌ها الهام بگیرد. به عنوان یک استایلیست مد باید آماده زمینه‌سازی باشید تا بتوانید دلایل انتخاب‌های خود را با در نظر گرفتن ایده‌های مشتری اضافه کنید. استایل کردن، یک فرآیند مشارکتی است!

ایده‌پردازی و بررسی لوک‌های متفاوت
بررسی لوک‌های متفاوت توسط استایلیست مد

توانایی ایجاد روابط و کار تیمی

ایجاد یک شبکه قوی برای تبدیل شدن به یک استایلیست مد موفق کاملاً حیاتی است. ملاقات با دیگران در صنعت به شما کمک می‌کند تا ارتباطات ارزشمندی ایجاد کنید. شما هر روز در کنار افراد مختلف کار خواهید کرد و اغلب برای هر پروژه‌ای که شروع می‌کنید به تیم‌های جدیدی خواهید پیوست. به عنوان یک استایلیست با مشتریان، طراحان، خرده فروشان، مدیران هنری و غیره کار خواهید کرد. شما باید بتوانید روابط کاری سازنده‌ای با طیف وسیعی از افراد جامعه ایجاد و حفظ کنید. هم‌چنین داشتن یک شبکه قوی در صنعت مد به این معنی است که پیدا کردن محصول موردنظر به یک کار ساده‌تر تبدیل خواهد شد. ممکن است برندهای بیشتری مایل به هدیه یا قرض دادن اقلام باشند. علاوه‌براین شاید بتوان به سادگی با برندهای مد بیشتری که گزینه‌های متفاوت‌تری به مشتریان شما ارائه می‌دهند همکاری کنید.

استایلیست‌ها به صورت گروهی در پشت‌صحنه با یکدیگر کار می‌کنند.

فشن استایلیست‌ها اغلب برای دستیابی به مشتریان جدید از روش دهان به دهان استفاده می‌کنند. در حالی‌که ممکن است توجه مشتری‌ای را که در فرش قرمز یا مجله مد حضور دارد به خود جلب کنند؛ بیشتر مشتریان جدید شما از دوستان و همکاران مشتریان فعلی‌تان خواهند بود. هرچه روابط معنادار بیش‌تری در شبکه ایجاد کنید؛ احتمال به وقوع پیوستن این فرصت‌ها بیشتر می‌شود.

پیدا کردن منابع مورد نیاز جهت تهیه‌ محصولات مشتری

هنگامی‌که ایده‌های خود را نهایی کردید؛ باید محصولات را تهیه و کار را به صورت عملی شروع کنید. در این مرحله داشتن شبکه‌ای از برندها و خرده‌فروشانی که بتوانید از نزدیک با آن‌ها کار ‌کنید؛ بسیار مهم است. شما باید با نمایندگان روابط عمومی، نمایشگاه‌های برند پوشاک و طراحان در ارتباط باشید و درصورت نیاز با آن‌ها تماس بگیرید. پیدا کردن، قرض گرفتن یا خرید لباس، کفش، کیف و انواع اکسسوری برای گردهم‌ آوردن یک لوک کامل از مهارت‌های ارتباطی یک استایلیست مد موفق به حساب می‌آید. برای لباس‌های قرض‌گرفته شده، این مسئولیت استایلیست مد خواهد بود که مطمئن شود اقلام سالم و در شرایط خوب بازگردانده می‌شوند. عدم انجام این کار می‌تواند توانایی شما را برای کار با برندهای خاص در آینده محدود کند و بر شهرت شما تأثیر بگذارد. برخی از برندها نیز بسته به مشتری شما ممکن است اقلامی را به آن‌ها هدیه انتخاب کنند.

سازمان‌دهی و مدیریت زمان

حرفه استایلیست مد، هیجان‌انگیز و متنوع است. اما این بدان معناست که می‌تواند کار سختی نیز باشد. شما باید ذهنیتی متمرکز با توانایی انجام ضرب‌الاجل‌های بسیار فشرده را داشته باشید. مهارت انجام چند کار نیز مهم است؛ به خصوص زمانی‌که با مشتریان زیادی کار می‌کنید. همه این مهارت‌ها در هنگام راه‌اندازی کسب و کار خود اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

مهارت‌های دیجیتال

در عصر ارتباطات و اینترنت که به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است؛ اهمیت مهارت‌های دیجیتال را در حرفه مد و لباس دست‌کم نگیرید. شما به‌عنوان استایلیست مد نیاز به درک قوی از رسانه‌های اجتماعی و اصول بازاریابی فشن دارید؛ به خصوص اگر می‌خواهید با مشتریان مشهور کار کنید. مهارت‌های فناوری اطلاعات و توانایی استفاده از نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار Adobe Creative Cloud یا Capture One به شما کمک می‌کند تا یک نمونه کار چشمگیر برای مشتریان خلق کنید.

یک استایلیست مد نیازمند آشنایی با نرم‌افزارهای دیجیتال است.
نرم‌افزار Capture One.

توانایی معرفی و ارائه خود به عنوان استایلیست مد

در ابتدای کار برای معرفی خود می‌توانید با مجلات دانشجویی هم‌کاری کنید و وبلاگ یا حساب رسانه‌های اجتماعی خود را راه‌اندازی کنید. با استفاده از این روش کارفرمایان و مشتریان جدید به نمونه‌های کارهای شما دسترسی خواهند داشت و آن‌ها را بررسی می‌کنند. این را به خاطر بسپارید که به عنوان یک فشن استایلیست همیشه چیزی برای نشان دادن به مردم داشته باشید تا آن‌ها بفهمند شما به عنوان یک استایلیست مد از چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی برخوردارید.

ایجاد اکانت در رسانه‌های اجتماعی جهت شناخته شدن در صنعت مد.
استفده از شبکه‌های اجتماعی در جهت معرفی خود به عنوان یک استایلیست مد.

کسب تجربه و تاثیر آن بر پیشرفت استایلیست مد

کارآموزی به عنوان دستیار یک استایلیست مد به این معنی است که می‌توانید از حرفه‌ای‌ها یاد بگیرید و شبکه خود را گسترش دهید. کسب تجربه در صنعت معمولاً درهای بیشتری را نسبت به شرکت در یک دوره و یا داشتن مدرک باز می‌کند. به دلیل رقابت بسیار بالا در این حوزه، باید بتوانید در کنار ایده‌های نوآورانه از تجربیات خود نیز استفاده کنید.

 

 

منبع : mahsazare.com