بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > استایل و فشن : پیش بینی ترندهای مد- 5 روش پیش بینی ترندهای مد
ترندهای مد

پیش بینی ترندهای مد- 5 روش پیش بینی ترندهای مد

آیا تا‌به‌حال فکر کرده‌اید برندهای فشن چگونه ترندهای جدید مد را پیش‌بینی می‌کنند؟ در واقع بهتر است بگوییم به چه منظور این کار را انجام می‌دهند؟ امروزه پیش بینی ترندهای مد یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در صنعت فشن به‌شمار می‌آید. این موضوع به قدری مورد اهمیت است که ارتباط مستقیم با افزایش یا کاهش فروش و سودآوری برندها دارد. این امر زمانی میسر می‌شود که برندها از ترندهای مد در جهت هویت برند و مطابق با خواست، نیاز و سلیقه مشتری خود در تولید محصولات استفاده کنند. اگر شما هم صاحب کسب‌وکار در حوزه فشن و یا علاقمند به دانستن چگونگی پیش‌بینی ترندهای مد هستید؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

پیش بینی ترندهای مد به چه معناست؟

می‌توان گفت پیش‌بینی ترند، در واقع آینده‌نگری یک بازار است. trend forecaster در هر صنعتی که کار می‌کند؛ از داده‌های فروش گذشته، برای پیش‌بینی فرصت‌های آینده استفاده می‌کند. بنابراین، پیش‌بینی ترندهای مد، زمینه‌ای در صنعت فشن است که تقاضای مصرف‌کننده را در ارتباط با رنگ‌ها، تکنیک‌های استایل، بافت پارچه و بسیاری از موارد دیگر بررسی می‌کند. پیش‌بینی‌کنندگان گزارش‌هایی از آینده ترندها تهیه می‌کنند تا توسعه‌دهندگان محصول، از آن برای تولید انواع پوشاک برندها استفاده کنند.

پیش بینی ترندهای مد بلندمدت چیست؟

پیش‌بینی ترندهای بلندمدت با مسائل کلان مرتبط است و تغییرات عمده مثل تغییرات اجتماعی، سیاسی، سبک زندگی مصرف‌کننده را به تصویر می‌کشد. این مدل ترندها تقریبا بیش از دو سال طول خواهد کشید. شاید بهترین مثال برای آن همه‌گیری بیماری کرونا باشد که سبب تغییر در سبک زندگی افراد و نحوه استفاده از محصولات شد. در ترندهای بلندمدت، باید تغییرات قابل توجه در سطح بین‌الملل و به‌ خصوص صنعت فشن نیز در نظر گرفته شوذ.

پیش بینی ترندهای مد کوتاه مدت چیست؟

پیش‌بینی کوتاه مدت با ترندهای خرد در ارتباط است. پیش‌بینی‌های کوتاه‌ مدت از فصلی به فصل دیگر تغییر می‌کنند و معمولاً به رنگ، استایل و تأثیر رویدادهای جاری و فرهنگ پاپ مربوط می‌شوند.

5 روش برندها برای پیش‌ بینی ترندهای مد

پیش بینی ترندهای مد برای هر برند متفاوت است. به عنوان مثال، برندهای لباس زنانه معمولاً بیش‌تر از برندهای لباس مردانه در تجزیه و تحلیل ترندها سرمایه‌گذاری می‌کنند. چرا که آن‌ها مجموعه‌های بیشتری در سال ارائه می‌دهند. هم‌چنین ارزیابی ترندها به میزان گستردگی، هویت و بازار هدف برند نیز بستگی دارد. با این حال چندین روش قابل اعتماد برای پیش بینی ترند‌های مد وجود دارد. در ادامه به بررسی 5 روشی که برندها برای پیش‌بینی ترندهای مد استفاده می‌کنند؛ می‌پردازیم:

آژانس‌های پیش‌بینی‌کننده ترندهای مد

این آژانس‌ها متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف صنعت مد، جهت تحقیق و بررسی و جمع‌آوری اطلاعات، هستند. آن‌ها به بررسی عواملی که سبب کاهش فروش و یا افزایش و سودآوری با توجه به سلیقه و هویت برندها می‌شوند؛ می‌پردازند. چون مشتریان و هویت هر برند متفاوت است؛ در نتیجه پیش‌بینی و ارائه اطلاعات در مورد ترندهای جدید نیز برای آن‌ها تفاوت دارد.

بررسی نمایشگاه‌های مد

تا پیش از پیشرفت تکنولوژی پیش‌بینی‌کنندگان ترند، بیش‌تر تحقیقات خود را در نمایشگاه‌های مد انجام می‌دادند. آن‌ها نتیجه این بررسی را به اطلاع مدیران برندها می‌رساندند تا در تولید محصولات برای فروش بهتر و بیش‌تر استفاده کنند. سپس این اطلاعات از هفته‌های مد به توسعه‌دهندگان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای مد می‌رسید. امروزه این نماشگاه‌ها به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شوند. این پیش‌بینی را اصطلاحا «بالا به پایین» می‌نامند، به این مفهوم که ترندهای مد از بالاترین سطح یعنی فشن‌شوهای لباس به پایین‌ترین سطح مانند مغازه‌های خیابانی گسترش می‌یابند.

حضور در نمایشگاه پوشاک، یکی از روش‌های پیش بینی ترندهای مد است.
نمایشگاه پوشاک آمستردام-2022.

بازگشت ترندها

درواقع نمی‌توان به‌طور دقیق زمان خاصی برای بازگشت ترندها تعیین کرد. اما به‌طور متوسط هر 20 تا 30 سال شاهد بازگشت ترندها هستیم. بنابراین جست‌وجو در مورد ترندهای دو تا سه دهه گذشته و تطبیق آن‌ها با نیازهای جامعه و جهان امروز می‌تواند راهی برای پیش‌بینی ترندهای مد باشد.

اینفلوئنسرها، بلاگرها و فشن آیکان‌ها

امروزه پیش‌بینی‌کنندگان ترند، بیش‌تر به اینفلوئنسرها، فشن آیکان‌ها و استایل‌های خیابانی برای کسب اطلاعات در مورد آخرین ترندها نگاه می‌کنند. چرا که سرعت ورود به بازار بسیار بالاتر است. به‌علاوه رفتار مصرف‌کننده نیز راحت‌تر و آسان‌تر بررسی می‌شود. به این مدل پیش‌بینی ترندهای مد نیز اصطلاحا “از پایین به بالا” گفته می‌شود و شامل نظارت دقیق بر بازار هدف جهت پیش‌بینی تقاضا برای ترندهای آینده است.

دنبال کردن افراد مشهور راهی برای پیش‌بینی ترندهای مد

هوش مصنوعی

امروزه با گسترش دنیای دیجیتال کمتر کسی است که با هوش مصنوعی آشنایی نداشته باشد. هوش مصنوعی رفتار مشتریان را از داده‌های مربوط به چگونگی خرید آن‌ها، به صورت آنلاین استخراج می‌کند. سپس به برندها و یا طراحان این امکان را می‌دهد تا بدانند یک محصول توسط چه نوع مشتری و در چه منطقه‌ای بیش‌تر پذیرفته شده است. در آینده‌ای نزدیک شاهد نوع جدیدی از هوش مصنوعی خواهیم بود که داده‌های متنو‌ع‌تری درباره مصرف‌کننده ارائه دهد.

هوش مصنوعی نقشی اساسی در آینده‌نگری صنعت مد دارد
هوش مصنوعی یکی از راه‌های پیش‌بینی ترندها.

عوامل موثر بر پیش‌بینی ترندها

همان‌طور که می‌دانید عوامل بسیار زیادی در پیش‌بینی ترندها اثرگذارند. مد بازتابی از جامعه و اتفاقات درون آن است که به عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وابسته است. در زیر به معرفی برخی از عوامل رایج و موثر بر ترندهای مد، اشاره می‌کنیم:

ساختار جمعیتی

ساختار جمعیتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که تصمیم می‌گیرد آیا یک طرح خاص ترند شود یا خیر. همان‌طور که می‌دانید؛ گروه‌های نوجوان و جوان خواستار تجربه کردن هستند. آن‌ها معمولا در انتخاب لباس قدرت ریسک بیش‌تری دارند. در نتیجه به خرید پوشاک ترندی جدید ادامه می‌دهند. اما اگر جامعه‌ای دارای درصد بیشتری از افراد مسن باشد؛ احتمالاً پذیرش ترندهای جدید نسبت به جامعه‌ای با میانگین سنی جوان بسیار سخت‌تر است.

تأثیر سلبریتی‌ها

سلبریتی‌ها از افراد تاثیرگذار جامعه محسوب می‌شوند و طرفداران بسیاری در اجتماع دارند. وقتی ترند خاصی وارد چرخه مد می‌شود و افراد مشهور شروع به استفاده از آن می‌کنند، بسیاری از نوجوانان و جوانان نیز از نحوه لباس پوشیدن آن‌ها پیروی می‌کنند. به همین دلیل سرعت ورود و گسترش محصولات در جامعه به‌ شدت افزایش می‌یابد. پس دنبال کردن سلبریتی‌ها یکی از راه‌های پیش‌بینی ترندها محسوب می‌شود.

شیوه‌های فرهنگی و اجتماعی

هر چه جامعه‌ای سنتی‌تر باشد و اکثر مردمی که در آن زندگی می‌کنند فقط لباس‌های قومی و رسمی را ترجیح دهند؛ ترندها به سختی وارد جامعه می‌شوند. در بسیاری از کشورها مثل هند و یا پاکستان هم‌چنان بر استفاده از لباس‌های سنتی و محلی تاکید می‌شود و جامعه به لحاظ فرهنگی قابلیت تغییر در پوشش و مخصوصا پذیرش ترندهای روز دنیا را ندارد. در مقابل در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، جوانان طرفدار ترندهای به‌روز هستند و دائما در حال خرید آیتم‌های ترندی هستند. این موضوع تا جایی پیش‌رفته است که بسیاری از برندهای این کشور با بزرگترین برندهای جهان در تولید کالکشن همکاری مشترک دارند.

درآمد مردم

طراحی‌های جدید و پرطرفدار بسیار گران هستند و هرکسی توان خرید آن را ندارد. اگر محصولات ترند شده، قابل خرید برای متوسط مردم یک جامعه یا کشور نباشند؛ این ترند وارد جامعه نخواهد شد. شاید به‌همین دلیل است که برندهای fast fashion، مشابه بیش‌تر آیتم‌های ترندی برندهای لوکس دنیا را تولید می‌کنند که اتفاقا در اکثر نقاط دنیا با استقبال خوبی مواجه شده است. در نتیجه افراد بیش‌تری می‌توانند از ترندهای روز جهان بهره ببرند.

پیش‌بینی ترندها از مباحث گسترده‌ای است که دائما نیازمند تحقیق و بررسی به‌روز می‌باشد.

منبع : mahsazare.com