قطعاً تاکنون در متون خودرویی با واژهٔ فیسلیفت برخورد کردهاید. این واژه اما به چه معنی است؟ چه انواعی دارد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.
یکی از واژههایی که در متون خودرویی زیاد به چشم میخورد فیسلیفت است. این اصطلاح در دنیای خودرو به معنای بهروزرسانی نهچندان بزرگ یک نسل از یک خودرو است تا همچنان بتواند در بازار رقابت کند. فیسلیفتها معمولاً در میانهٔ عمر هر نسل انجام میشوند تا خودرو را تا زمانی که نسل جدید معرفی شود همچنان بروز نگه دارند. خودروسازان از طریق فیسلیفت میتوانند محصولات خود را بدون بازطراحی کامل، همچنان تازه و رقابتی نگه دارند. درحالیکه چرخهٔ عمر هر نسل از خودروها حدوداً بین شش تا هشت سال است، فیسلیفتها معمولاً حدود سه سال بعد از رونمایی یک نسل از خودرو معرفی میشوند.
همچنین بخوانید: ۵ فیسلیفت کاردرست از کمپانیهای معروف
تاریخچه فیس لیفت
احتمالاً باید فورد را شرکتی دانست که اولین بار مفهوم فیسلیفت را مطرح کرد. این شرکت مدل T را نزدیک به ۲۰ سال به تولید رساند و تا اواخر دههٔ ۲۰ جانشین جدیدی برای آن معرفی نکرد. بااینحال، ازآنجاییکه به دلیل عرضهٔ رقبایی توسط جنرال موتورز، سهم مدل T از بازار کاهش پیدا کرد، فورد طی سالها اقدام به بهروزرسانی این خودرو کرد و تغییرات کوچکی در ظاهر خودرو ایجاد شد که همان فیسلیفت امروزی محسوب میشود. به همین دلیل، مدل T سال ۱۹۰۸ با مدل T سال ۱۹۲۷ تفاوتهای زیادی دارد.
تغییرات فیس لیفت
در فیسلیفت معمولاً شاهد تغییراتی در چراغها و سپرها هستیم درحالیکه برخی خودروسازان رینگها و رنگهای جدیدی را هم برای خودرو ارائه میکنند. تغییرات داخلی خودروها در طول فیسلیفت نیز معمولاً جزئی است و شامل بهروزرسانی تریمها، تزئینات و ارائهٔ نمایشگرهای بزرگتر میشود. بااینحال، برخی خودروسازان در هنگام فیسلیفت یک خودرو، داشبورد کاملاً جدیدی برای آن طراحی میکنند که این موضوع را بیشتر در خودروسازان چینی و کرهای میبینیم. علاوه بر این، فیسلیفت میتواند با تغییرات فنی مثل بهروزرسانی پیشرانه و گیربکس، تغییراتی در سیستم تعلیق و یا ارائهٔ پیشرانهٔ جدید هم همراه باشد. البته خیلی از فیسلیفتها بدون تغییرات فنی صورت میگیرند و صرفاً شامل بهروزرسانیهای بیرونی و داخلی میشود.
انواع فیس لیفت
در اکثر فیسلیفتها معمولاً پلتفرم و ساختار کلی خودرو دستنخورده باقی میماند و صرفاً با تغییراتی نهچندان کلی در ظاهر و داخل، سعی میشود بدون صرف هزینهٔ زیاد، خودرو بروز شود. بااینحال، فیسلیفت انواع مختلفی دارد و در برخی موارد تغییرات بزرگتری را به دنبال خواهد داشت.
فیس لیفت جزئی
در فیسلیفت جزئی همانطور که از نامش مشخص است، تغییرات خودرو صرفاً به بهروزرسانیهایی در داخل و خارج خودرو و در مواردی مثل طراحی چراغها، سپرها، جلوپنجره و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خلاصه میشود. در این نوع فیسلیفت معمولاً برای کاهش هزینهها، پروفیل جانبی خودرو دستنخورده باقی میماند تا نیازی به تغییر قالبهای بزرگ تولید نباشد. این نوع فیسلیفت عمدتاً نمیتواند بیش از سه تا چهار سال به عمر خودرو اضافه کند.
فیس لیفت کلی
در فیسلیفت کلی تغییرات بزرگتر هستند تا جایی که گاهی کل ظاهر و داخل خودرو دستخوش تغییرات میشود. بهعنوانمثال، در این نوع فیسلیفت دماغه خودرو بهطور کامل بازطراحی میشود، برای داخل خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی میشود و حتی ممکن است در پروفیل جانبی خودرو هم تغییراتی صورت گیرد. فیسلیفت کلی میتواند بیشتر به عمر یک مدل اضافه کند. یکی از جدیدترین مصادیق این نوع فیسلیفت، نسل کنونی لکسوس IS است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در سال ۲۰۲۱ فیسلیفت کلی و بزرگی را تجربه کرد.
فیس لیفت اساسی
در فیسلیفت اساسی، علاوه بر تغییرات داخلی و بیرونی، در ساختار خودرو هم بهبودهایی صورت میگیرد و از لحاظ تکنولوژی ارتقاء پیدا میکند. این نوع فیسلیفت معمولاً توسط خودروسازان بهعنوان نسل جدید معرفی میشود اما درواقع یک فیسلیفت اساسی است زیرا پلتفرم و ساختار کلی خودرو تغییری نمیکند. بهعنوانمثال، نسل ششم فولکسواگن گلف یک فیسلیفت اساسی از نسل پنجم بود یا کادیلاک CT4 در اصل یک فیسلیفت اساسی روی مدل قبلی ATS است.
تفاوت فیس لیفت و نسل جدید
فیسلیفت را نباید با نسل جدید اشتباه گرفت. نسل جدید یک خودرو معمولاً بهطور کامل از نو طراحی میشود و با مدل قبلی خود یا هیچ ارتباطی ندارند یا قطعات بسیار کمی را از نسل قبلی قرض میگیرد. در نسل جدید معمولاً شاهد استفاده از پلتفرم جدید و بازطراحی کامل و اساسی داخل و خارج خودرو هستیم؛ بنابراین، توسعهٔ نسل جدید یک خودرو هزینهٔ بسیار بیشتری نسبت به فیسلیفت دارد. همانطور که در ابتدا اشاره شد، معمولاً عمر هر نسل یک خودرو در بازارهای رقابتی جهانی با تجربهٔ یک فیسلیفت میاندورهای بین شش تا هشت سال است اما برخی خودروها هم هستند با چندین بار فیسلیفت برای مدت بیشتری روی خط تولید باقی میمانند.
فیس لیفت در ایران
در کشورمان هم طی سالها شاهد فیسلیفتهای زیادی از سوی خودروسازان بودهایم که به منظور حفظ محصولات قدیمی و از رده خارج خود روی خط تولید صورت گرفته است. همچنین درحالیکه قاعدتاً فیسلیفت یک خودرو جایگزین نمونهٔ قبلی میشود، در کشورمان معمولاً خودروی قدیمی تا سالها در کنار نسخهٔ فیسلیفت همچنان تولید میشود. علاوه بر این، خودروسازان وطنی گاهی بارها اقدام به فیسلیفت یک خودرو میکنند. بهعنوانمثال، سورن، دنا و دنا پلاس همگی فیسلیفتهای سمند هستند یا تیبا با فیسلیفت به ساینا و بعداً به سهند تبدیل شد. موفقترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی کشورمان اما پژو پارس بود که با همکاری پژو برای شبیه کردن ظاهر پژو ۴۰۵ به ۴۰۶ صورت گرفت. زانتیا ۲ و پارس تندر هم از فجایع فیسلیفت در ایران بودند.
فیس لیفت یعنی چه؟
فیسلیفت به معنای بهروزرسانی نهچندان بزرگ یک نسل از یک خودرو است تا همچنان بتواند در بازار رقابت کند. فیسلیفتها معمولاً در میانهٔ عمر هر نسل انجام میشوند تا خودرو را تا زمانی که نسل جدید معرفی شود همچنان بروز نگه دارند.
فیس لیفت چه انواعی دارد؟
فیسلیفت را میتوان به سه دستهٔ عمده شامل فیسلیفت جزئی، فیسلیفت کلی و فیسلیفت اساسی تقسیم کرد. در فیسلیفت جزئی، تغییرات اندک هستند، در فیسلیفت کلی خودرو دستخوش تغییرات بزرگتری میشود و در فیسلیفت اساسی شاهد تغییرات ساختاری هستیم.
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای
منبع : پدال