بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > استایل و فشن و ترند : فشن ژورنالیست کیست؟ مهارت‌ها و وظایف
نویسندگی مد

فشن ژورنالیست کیست؟ مهارت‌ها و وظایف

 

از آن‌جایی که صنعت مد از پردرآمدترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود، مشاغل متفاوتی را در خود جای داده است. اما در حال حاضر دنیای فشن تنها به مشاغلی مانند طراحی لباس، استایلینگ و تصویرسازی که تقریبا همه با آن‌ آشنا هستیم؛ ختم نمی‌شود. درواقع ما در فشن غرق شده‌ایم! هر روز بیلبردهای فشن را می‌بینیم، مجلات مد را می‌خوانیم و در ساده‌ترین حالت برای خرید، لباس می‌پوشیم و به فشن پناه می‌بریم. اما چه چیری باعث این اتفاق شده است؟ امروزه در دنیای دیجیتال، رسانه‌‌ نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کارها و اشخاص ایفا می‌کند. این وظایف مهم توسط فشن ژورنالیست انجام‌ می‌شوند.

در صنعت مد، یک فشن ژورنالیست در موفقیت برندها و ترندها بسیار تاثیرگذار است. آن‌ها برای تحلیل بازار روی رفتار مصرف‌کننده و بخش‌های دیگر کار می‌کنند تا اطلاعات مفیدی را در اختیار تولیدکنندگان بگذارند. این فشن ژورنالیست‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه کالکشنی باید دیده شود و چه طراحی برای آن فصل مطرح شود. درنتیجه، خبرنگار مد هم برای مخاطبین عام و هم متخصصان و تولیدکنندگان صنعت فشن مهم و تاثیرگذارند. اگر شما هم علاقه دارید درمورد این شغل جذاب اطلاعات بیش‌تری داشته باشید؛ من اینجا هستم تا به شما کمک کنم وارد دنیای مد شوید و شغلی هیجان‌انگیز و متفاوت را تجربه کنید. پس با من در ادامه همراه شوید!

وظایف فشن ژورنالیست

هر آن‌چه در دنیای مد می‌خوانیم و یا می‌شنویم توسط نویسندگان مد جمع‌آوری، تالیف و آماده شده است. تحلیل‌های اقتصادی، پیش‌بینی‌ها، گزارش از ایونت‌ها، محتواهای آموزشی، اخبار و… همه حاصل تلاش‌های یک فشن ژورنالیست‌ است. روزنامه‌نگاران مد برای پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف مانند مجلات، روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها در مورد تمام ابعاد فشن مقاله می‌نویسند. آن‌ها از هفته‌های مد بازدید و آثار طراحان مشهور را بررسی می‌کنند تا ترندها را شناسایی کنند. هم‌چنین ممکن است از آن‌ها خواسته شود که از طریق مصاحبه با طراحان یا انجام تحقیقات، اطلاعات جمع‌آوری کنند. روزنامه‌نگاران مد اغلب در حال سفر هستند تا با تعداد زیادی از افراد صنعت فشن ملاقات کنند. بسیاری از طراحان مطرح دنیا برای نبود نویسنده مد مورد علاقه‌شان فشن‌شوهای خود را به تاخیر می‌اندازند؛ زیرا بسیار مهم است نویسنده مد معروف، کالکشن جدیدشان را تحلیل کند.

برگزاری دوره آموزش فشن ژورنالیست توسط مدرس

روزنامه‌نگار مد این امکان را دارد که در بخش‌های مختلف رسانه به عنوان استایلیست، ویراستار، دستیار، گزارشگر مد و … فعالیت کند. او می‌تواند برای یک نشریه، وب سایت، کانال تلویزیونی یا شرکت تبلیغاتی تولید محتوای تخصصی فشن انجام دهد. هدف اصلی یک روزنامه‌نگار مد این است که ترندهای فعلی را به شکل عمومی از طریق رسانه‌ها نشان دهد. علاوه‌براین به عنوان یک فشن ژورنالیست باید بداند دنیا به کدام سمت در حرکت است؛ هفته‌های مد در چه زمان و با چه هدفی برگزار می‌شوند؟ چرا که هفته‌های مد صرفا به عنوان نمایشی برای تولید محصول، جهت فروش برگزار نمی‌شوند. مدیران تولید محتوا، بازاریابان مد و ادمین‌های پیج‌های فشن با دانستن مهارت‌های نویسندگی مد به نیروی کارآمد و ارزش‌آفرین تبدیل می‌شوند.

چرا کار یک فشن ژورنالیست مهم است؟

امروزه به دلیل این‌که رسانه‌ها و به‌خصوص فشن ژورنالیست‌ها نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها دارند؛ از افراد تاثیرگذار صنعت فشن به‌شمار می‌آیند. آن‌ها با جمع‌آوری اطلاعات و بررسی رفتار مصرف‌کننده و ارائه این اطلاعات به تولیدکنندگان، سبب افزایش فروش برندها می‌شوند. علاوه‌براین آن‌ها با تهیه گزارش از هفته‌های مد، مصاحبه‌ها و شرکت در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها،به طراحان لباس در پیش‌بینی ترندها کمک می‌کنند. روزنامه‌نگاران مد نه‌تنها گزارش‌هایی را برای کمک به صاحبان صنعت مد ارائه می‌دهند و با آن‌ها در ارتباط‌اند، بلکه پلی بین مردم عادی و صنعت فشن‌ نیز هستند. مخاطب بسیاری از مقالات نویسندگان مد، عموم جامعه هستند. درنتیجه آن‌ها با وجود رسانه‌های موجود در دسترس‌شان، می‌توانند در مورد مسائل مهمی چون مصرف‌گرایی، مد پایدار و… اتفاقات بزرگی رقم بزنند.

مهارت‌های فشن ژورنالیست

یک فشن ژورنالیست مانند تمام عنوان‌های شغلی دیگر باید با مهارت‌های بسیاری آشنا شود و از آن‌ها‌ در جهت حرفه‌ای‌تر شدن، استفاده کند. از مهارت‌های اولیه می‌توان به آشنایی با مفاهیم اصلی و کاربردی فشن اشاره کرد. دانستن این موضوع نه‌تنها برای یک روزنامه‌نگار مد لازم و ضروریست؛ بلکه برای تمام افرادی که می‌خواهند وارد صنعت فشن شوند نیز مفید است. هم‌چنین آن‌ها باید با انواع روش‌های تحقیق و پیدا کردن منابع و اطلاعات به روز، آشنایی کامل داشته باشند و تفاوت منابع معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند. رعایت قوانین نگارشی و خوانایی مناسب در مقاله نیز یکی از مهارت‌های ضروری برای یک نویسنده به حساب می‌آید.

امروزه با گسترش رسانه‌های آنلاین و ایجاد وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها، بسیاری از مجلات تصمیم گرفتند انواع محتواهای خود را در سایت‌های‌شان منتشر کنند. از این‌رو هر نویسنده مد باید نحوه سئو کردن محتوا را آموزش ببیند. از دیگر توانایی‌های مورد نیاز برای یک فشن ژورنالیست می‌توان به آشنایی نویسنده با سبک نوشتن مقالات مختلف مثل مصاحبه‌، تحلیل کالکشن‌ و… اشاره کرد. زیرا تولید هر نوع محتوایی روند متفاوت و مخصوص به خود را دارد. علاوه‌بر یادگیری تمام این مهارت‌ها، فردی که در حوزه فشن ژورنالیست فعالیت می‌کند باید بتواند ارتباط موثری با افراد فعال حوزه فشن برقرار کند. هرچه دایره این ارتباطات بزرگ‌تر باشد؛ به همان میزان به منابع بیش‌تری دسترسی دارد و می‌تواند فرد تاثیرگذارتری در صنعت فشن باشد.

خبرنگار مد در کدام قسمت از صنعت فشن کار می‌کند؟

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم؛ روزنامه‌نگاران مد می‌توانند در مجلات چاپی و آنلاین چه به عنوان نویسنده و چه خبرنگار به فعالیت مشغول شوند. هم‌چنین آن‌ها توانایی دارند تحت عنوان کارشناس تولید محتوا و copyrighter در کمپانی‌ها و برندهای حوزه فشن کار کنند. یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی جذاب برای روزنامه‌نگاران مد، مجری‌گری و خبرنگاری در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و آنلاین دنیای فشن است. برای مثال خبرنگاران پلتفرم‌ها و مجلات آنلاین، در مراسم‌های مرتبط با فشن حضور پیدا می‌کنند و با افراد مشهور مصاحبه می‌کنند؛ یا مجریان این مجلات رویدادهایی که به صورت مستقیم از مراسم پخش می‌شود را گزارش می‌کنند.

اما به نظر من هیجان‌انگیزترین عنوان شغلی در این حوزه، کار کردن به صورت فریلنسر با کسب‌وکارهای مورد علاقه هر فرد است. وقتی به صورت فریلنسر کار می‌کنید؛ از آزادی عمل بیش‌تری برخوردار هستید. شما تصمیم می‌گیرید میزان ساعت‌ و حجم کاری‌تان به چه میزان باشد. هم‌چنین می‌توانید با بیزنس‌های مختلف از شهرها و حتی کشورهای مختلف کار کنید و هیچ محدودیتی از نظر بعد مکانی نخواهید داشت. علاوه‌براین به عنوان یک فشن ژورنالیست همیشه توانایی ایجاد رسانه‌ای برای خود را خواهید داشت. این رویاییست که هر فشن ژورنالیستی آرزوی به تحقق پیوستن آن را دارد.

مزایای حرفه خبرنگار مد

فشن ژورنالیسم یکی از مشاغل پویا و هیجان‌انگیز صنعت مد است. خبرنگاران مد ممکن است در طول کار با افراد زیادی در ارتباط باشند و سفرهای بسیاری را تجربه کنند. این موضوع برای افراد برون‌گرا بسیار جذاب است. از مزایای این حرفه می‌توان به عدم ایجاد محدودیت برای افراد نیز اشاره کرد. هم‌چنین یک خبرنگار مد می‌تواند به هر اندازه که می‌خواهد؛ فعالیت کند. چون با بیزنس‌های مختلف کار می‌کند؛ امنیت شغلی بالاتری دارد. نکته قابل توجه این است که برای وارد شدن به این حوزه حتی به صورت فریلنسر، سرما‌یه اولیه زیادی نیاز ندارید! هر جایی که باشید فقط به لپ‌تاپ و اینترنت برای کار کردن نیازمندید.

در پایان…

اگر می‌خواهید در آینده به یک فشن ژورنالیست حرفه‌ای تبدیل شوید؛ باید مهارت‌های خود را توسعه دهید. دیدن فیلم‌های مطرح روز دنیا که با صنعت فشن در ارتباط هستند؛ می‌تواند یک راه موثر برای افزایش سطح آگاهی شما به عنوان خبرنگاران مد باشد. توجه به نکات و تحلیل و بررسی آن‌ها اطلاعات مفیدی درمورد این حوزه در اختیار شما خواهد گذاشت. علاوه‌براین شما با گذراندن دوره‌های نویسندگی مد و فشن ژورنالیست به یک نویسنده مد حرفه‌ای و کارشناس تولید محتوا در فشن تبدیل خواهید شد.

منبع : mahsazare.com