صفحه اصلی > استایل و فشن : طراحی مد و لباس | اهمیت و ضرورت آن در حال و آینده
طراحی مد و لباس | اهمیت و ضرورت آن در حال و آینده

طراحی مد و لباس | اهمیت و ضرورت آن در حال و آینده

 

طراحی مد و لباس طی چندسال اخیر از موضوعات جذاب و البته قابل بحث برای افراد شده است. اما چرا به یک موضوع و شغل معروف تبدیل شده است؟ خیلی از افراد فقط در مورد چیزهایی از طراحی مد و لباس که می‌بینند یا می‌شنوند، می‌دانند اما طراحی مد روزهایی با پستی و بلندی‌های زیادی از سر گذرانده تا به جایگاه امروز خود در ذهن‌ها رسیده است. در این مقاله سعی داریم در مورد گذشته و آینده‌ی این حرفه‌ی پرطرفدار بدانیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با واقعیت طراحی مد و لباس آشنا شویم.

طراحی مد و لباس چست؟

طراحی مد یک هنر است البته بر سر این موضوع هم همیشه در طول تاریخ بحث‌هایی وجود داشته است، اما امروز یک طراح لباس با دانش و مهارت لازم را می‌توان یک هنرمند نامید. به طور کلی هنگامی که از کلمه‌ی طراحی استفاده می‌کنیم، در مورد چیزی است که قصد داریم آن را بسازیم. بنابراین، لباس به عنوان یک پتانسیل و گستره عظیم برای استفاده از تخیل هنری، بصری و خلق چیزی یا شیئی خارج از چارچوب در نظر گرفته شد.

طراحی مد و لباس چیست؟

گذشته‌ و حال

در ابتدا مراحل اولیه مد در دوران امپراطوری مصر و رم مشاهده شد. این اولین‌باری بود که لباس برای طبقات بالا و پایین متفاوت بود. از پارچه گرفته تا رنگ و سیلوئت، این تمایز در نحوه لباس پوشیدن افراد مختلف، متعلق به طبقات اجتماعی متفاوت وجود داشت. نقاشی‌ها و مجسمه‌های مقبره‌های باستانی، نوع مد رایج در آن دوره‌های زمانی را به تصویر می‌کشند. در ابتدا، لباس‌های پیچیده وجود داشت و آن‌ها راه‌هایی برای برش و دوخت سایه‌های خاص بر اساس نیاز و خواسته‌های خود پیدا می‌کردند. بنابراین طراحی مد برای ایجاد لباس و همچنین لوازم جانبی سبک زندگی به وجود آمد.

گذشته طراحی مد و لباس

این روند به آرامی شروع به تکامل کرد و هر جامعه نسبت به سطح، جنسیت، موقعیت اجتماعی و فرهنگی و غیره، شروع به پوشیدن انواع لباس‌ها کرد. همان‌طور که هوش انسانی شروع به گسترش کرد، مد نیز شروع به جست‌جوی نوآوری‌ها، اکتشافات بیشتر و اختراع کرد. خلاقیت و حس طراحی و هندسه دوران باستان نیز باعث شد تا با کمک فناوری‌ها، کنترل محیط فیزیکی و لباس‌ها را در دست بگیریم.طراحی چیزی است که حتی هزاران سال پیش همیشه وجود داشت. مورخان اکنون در حال کشف مجسمه‌ها، کنده‌کاری‌های مختلف روی صخره‌ها و سنگ‌ها توسط انسان‌های باستانی هستند؛ آن‌ها طرح‌های تصادفی نیستند بلکه طرح‌هایی در واقعیت هستند.

طراحی مد و دوخت

طراحی لباس اکنون چگونه است؟

در ابتدا لباس فقط برای پوشاندن خود و محافظت از انسان در برابر محرک‌های بیرونی بود. اما اکنون مد به چیزی کاملا متفاوت تبدیل شده است. مد، در حال حاضر چیزی است که تقریبا خارج از جهان است و احترام و تقاضای زیادی در سطح جهانی دارد. ما در دنیای امروز مد، به دلیل شرایط آب‌وهوایی یا نیازهای اولیه لباس نمی‌پوشیم؛ بلکه ما به دلیل برندها، افراد مشهور، فیلم‌ها و خیلی چیزهای دیگر، لباس می‌پوشیم.

لباس‌ها در امروز دنیای مد

طراحی مد و لباس در حال حاضر به سطح متفاوتی از پیچیدگی و توان‌مندی رسیده است که به طراحان این آزادی را می‌دهد تا منسوجات، رنگ‌ها، الگوها، چاپ‌ها، سیلوئت‌ها، برش‌ها، درزها و بسیاری از موارد دیگر را که تحت طراحی مد قرار می‌گیرند، کشف کنند. درواقع هنر تراز کردن همه این قسمت‌ها با هم و ایجاد یک لباس به صورت کاربردی یا نمایش هنر طراح، هدف یک طراح مد و لباس است. سیر تحول مد از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. تأثیری که طراحان در خانواده یا جامعه خود داشته‌اند؛ تعیین می‌کند که چه نوع پوششی را اقتباس کنند. بنابراین به نوعی نمی‌توانیم مد را مشخص کنیم و بگوییم این مد است. زیرا مد برای هرکس معنای متفاوتی دارد.

طراحان مد و لباس

ضرورت و آینده طراحی مد

تا امروز ثابت شده است که طراحی مد نقطه محوری مهم در مراحل مختلف زندگی حرفه‌ای و شخصی است که متأسفانه برخی از افراد چه معروف و چه ناشناس آن را دست کم می‌گیرند. کدهای لباس مهمانی‌ها، جلسات کاری، عروسی‌ها و مناسبت‌های دیگر، همگی نیاز به تغییراتی در لباس و شخصی‌سازی دارند. این وظیفه یک طراح است که خواسته‌ها و نیازهای مخاطب را طراحی کند. لباس یکی از اجزاء ضروری زندگی مردم است و همه از طریق مد، گاهی به انتخاب و گاهی به دلیل قوانین اجتماعی، زندگی می‌کنند. در ادامه پنج دلیل برای ضرورت و اهمیت فشن دیزاین را توضیح می‌دهیم.

طراحی مد و لباس

فشن دیزاین هنجارها را می‌شکند

با رشد و پیشرفت جامعه، نگرش‌ها توسعه می‌یابند که برخی از آن‌ها می‌توانند سال‌ها سختی را از بین ببرند. به عنوان مثال مد با تغییر پویایی جنسیتی، سازگار است و این سازگاری را می‌توان در لباس‌های بدون جنسیت یا رایج شدن لباس‌های مردانه برای زنان نیز دید.

لباس بدون جنسیت

مد و لباس الهام‌بخش خلاقیت است

لباس روشی برای ابراز وجود است که به افراد اجازه می‌دهد خود واقعی‌شان باشند. از لباس‌های سفارشی گرفته تا لباس‌ها و تی‌شرت‌های ساده، هیچ محدودیت و پایانی برای بیان خود وجود ندارد. پارچه‌ها، ابزار و برنامه‌های جدید، روزانه توسعه می‌یابند و درها را به روی ایده‌های نو و بهتر باز می‌کنند.

خلاقیت

خلق داستان

مد نه تنها نیاز انسان را تأمین می‌کند، بلکه با مطالعه سیر تکاملی آن؛ می‌توانیم تغییرات تدریجی و مهمی را در جامعه رقم بزنیم. هر دوره‌ای ظاهری دارد که مهم‌ترین جزئیات را تعریف می‌کند و پایه‌ای را برای بهبود و نوآوری می‌گذارد. تاریخچه و تکامل کت‌وشلوار مردانه، نمونه بارز این است که چگونه جامعه توانسته عناصری را ایجاد کند که تأثیر زیادی بر نسل‌های آینده داشته باشد. کت‌وشلوارهایی که امروز می‌پوشیم، هنوز ایده‌های قدیمی با پیچ‌وتاب‌های مدرن را بازیافت می‌کنند. پشت هر لباسی که می‌پوشیم، چه لباس‌های فاخر و سطح بالا که داستان مخصوص به خود را دارند و چه لباس‌های معمولی و پایه‌ای، همه داستانی هست که این لباس‌ها از سرگذراندند.

خلق داستان با طراحی مد

مد و افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از مردم با مشکل کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند، اما لباس مناسب در موقعیت‌های مناسب می‌تواند خلق‌وخوی افراد را تقویت کرده و فرد را کاملا متحول کند. حسی که دست کم یک بار همه‌ی ما با پوشیدن لباس مورد علاقه و متناسب با شخصیت‌مان، تجربه کرده‌ایم. لباس‌ها روی نگاه افراد به یک‌دیگر تأثیر می‌گذارند. آن‌ها به ایجاد ایده‌ای از آن‌چه در مورد شخصیت افراد فکر می‌کنیم، کمک می‌کنند. پوشیدن چیزی که راحت است و متناسب با روحیات فرد است، یک بیانیه است تا مردم به فردیت شخص، احترام بگذارند. این یکی از جزئیات ضروری اهمیت مد و طراحی مد و لباس است.

افزایش اعتماد به نفس با طراحی مد و لباس

ایجاد تفاوت

طراحان برای هر نوع شخصیتی لباس طراحی می‌کنند. هر طرحی، هدفی دارد. طراحان مد ممکن است به همان اندازه که برای ایجاد یک لباس شب کار می‌کنند، برای ساخت یک تی‌شرت ساده مشکی کار کنند. صنعت مد بر همه افراد، حتی افراد ناشناس به روش‌های کوچک و نامحسوس تأثیر می‌گذارد. دفعه بعد که لباس یا کفشی با کیفیت و نو می‌پوشید، بدانید که شخصی ماه‌ها از عمر خود را صرف تهیه آن برای شما کرده است.

تفاوت لباس‌های دیزاین

با دانستن سرگذشت حرفه‌ی طراحی مد، بهتر می‌توانیم این شغل پرهیجان را درک کنیم. هر شغلی از بدو تولدش، مراحلی را گذرانده تا تیدیل به یک حرفه برای عموم افراد شده است. طراحی مد ولباس نیز با پیشینه‌ی خود توانسته خود را در دل افراد، چه افراد فعال در فشن و چه خارج از آن؛ جای دهد. اکنون بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که این حرفه برای شما مناسب است یا خیر.

منبع : mahsazare.com