صفحه اصلی > سبک زندگی : راهنمای سفر به مالزی در ماه رمضان | قوانین + لیست مراسم ها
راهنمای سفر به مالزی در ماه رمضان | قوانین + لیست مراسم ها

راهنمای سفر به مالزی در ماه رمضان | قوانین + لیست مراسم ها

تور لحظه آخری کوالالامپور

سفر به مالزی در ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. مردم مسلمان مالزی ایام ماه رمضان را جزو ایام مذهبی می‌دانند و در این روزها از اذان صبح تا اذان مغرب نه چیزی می‌خورند نه چیزی می‌نوشند. این آداب و رسوم برای ما ایرانی‌ها آشنا است. اما افرادی که قصد سفر به این کشور در ماه رمضان را داشته باشند، باید بدانند قوانین مالزی در این ماه به چه صورت است و چه مراسم‌هایی برگزار می‌شود.

هدف ما نیز از ارائه این مقاله، پرداختن به فستیوال‌های مذهبی در ماه رمضان و آداب و رسوم مردم مالزی در این ماه است.

آداب و رسوم و مراسم های مردم مالزی در ماه رمضان

ماه رمضان هیچ محدودیتی برای سفرهای گردشگری در مالزی ندارد. اما بعضی از افراد سفر خود را به تعویق می‌اندازند و بعد از ماه روزه‌داری به این کشور سفر کنند. خیلی از افراد هم هستند که تور لحظه آخری کوالالامپور را رزرو کرده‌اند و نمی‌توانند این فرصت را از دست بدهند. به همین خاطر در ماه رمضان هم که شده سفر خود را انجام می‌دهند. اما آداب و رسوم مردم مسلمان در این کشور کمی تغییر می‌کند. یعنی:

  • گردشگران نمی‌توانند آزادانه در رستوران‌های شهر غذا بخورند. زیرا اکثر رستوران‌ها در مالزی از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب تعطیل هستند.
  • مسلمانان مالزی رفتارهای گناه آلود انجام نمی‌دهند.

مسلمانان از استعمال دخانیات در ملأ عام خودداری می‌کنند و آب و غذا نمی‌خورند. البته این قانون فقط برای مسلمانان است و توریست‌ها مشکلی بابت خوردن و آشامیدن ندارند.

این سخت‌گیری‌ها بیشتر مربوط به شهرهای کوچک در مالزی می‌شود و در شهرهای بزرگ توریستی که تعداد گردشگران بیشتر است مشکلی از این بابت نیست.

از مهم‌ترین آداب مردم مالزی در ماه رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مراسم سحر

مانند ما مسلمانان ایرانی، مردم مالزی هم قبل از طلوع آفتاب وعده‌ای به نام سحری می‌خورند و برای روزه داری آماده می‌شوند. در طول روز نیز به خواندن قرآن و عبادت مشغول می‌شوند.

مراسم افطار

وعده افطاری که دقیقاً با غروب آفتاب مقارن می‌شود، زمان جشن و خوشحالی در مالزی است. مردم همه کارهای خودشان را تعطیل می‌کنند و برای خوردن افطار راهی خانه‌ها می‌شوند. سفره‌های افطاری در مالزی جذابیت زیادی دارند. بیشتر مردم در کنار دوستان و آشنایان و اقوام خود افطار می‌کنند. حتی توریست‌ها و گردشگران خارجی نیز می‌توانند سر سفره مسلمانان بنشینند و با آن ها غذا بخورند. زیرا آداب مهمان نوازی یکی از رسم و رسوم‌های ماه رمضان است.

تور مالزی و سنگاپور نوروز

مراسم شب‌های قدر در مالزی

ماه رمضان معمولاً یک روز بعد از ماه نو در مالزی آغاز می‌شود و تاریخ ثابتی ندارد. در سال ۲۰۲۴ تاریخ آغاز ماه رمضان ۱۱ مارس اعلام شده است. با توجه به روز شروع ماه رمضان، شب‌های قدر نیز اهمیت پیدا می‌کنند. در این شب‌ها که قرآن بر پیامبر نازل شده مردمی که اعتقادات اسلامی دارند. به دعا و نیایش می‌پردازند و تا می‌توانند از این شب‌ها استفاده می‌کنند.

جشن عید فطر در ماه رمضان

جشن پایان ماه رمضان در مالزی یکی از فستیوال‌ها و مراسم‌های مهمی است که هنگام سفر به مالزی در ماه رمضان، می‌توانید آن را تجربه کنید. اولین روز از شروع ماه جدید، مسلمانان مالزی برای عید فطر آماده می‌شوند و این روز را جشن می‌گیرند. نام این جشن در مالزی هاری رایا است. در این روز مسلمانان با اقوام و آشنایان خود به معاشرت می‌پردازند. غذاهای خوشمزه و لذیذ میل می‌کنند. لباس نو می‌پوشند به یکدیگر هدیه می‌دهند. در کنار یکدیگر به مسجد می‌روند و نماز عید می‌خوانند. خیلی از مردم مالزی در خانه‌های خود را باز می‌گذارند. از هر مسلمان و غیر مسلمانی استقبال می‌کنند و با آن ها با خنده و خوش‌رویی برخورد می‌کنند. اگر شانس بیاورید سفر شما مصادف با عید فطر باشد، می‌توانید خاطره خوشی را از مراسم مذهبی مردم مالزی به یادگار ببرید.

ارائه سرویس در رستوران‌های مالزی در ماه رمضان

اگر شما مسافر هستید و با تور مالزی سنگاپور زمستان در زمان ماه رمضان به این کشورها سفر کرده‌اید، نگران تعطیلی رستوران‌ها نباشید. درست است که سبک زندگی و رفتار مردم در ماه رمضان تغییر می‌کند و بسیاری از رستوران‌ها در طول روز سرویس نمی‌دهند. اما مشکلی برای توریست‌ها وجود ندارد.

در شهرهای بزرگ توریستی، رستوران‌های چینی و رستوران‌های غیر مسلمان و هندی باز هستند و امکان خرید غذا از فروشگاه‌ها نیز وجود دارد. حتی اکثر کلوب‌های شبانه و بارها هم بعد از افطار باز هستند و توریست‌ها می‌توانند از تفریحات شبانه هم لذت ببرند. جالب است بدانید که در ماه رمضان بعضی از غذاها که در اکثر اوقات سال کمیاب هستند، مانند لاکسا جوهور در همه رستوران‌ها پیدا می‌شوند و مسافران می‌توانند این غذای خوشمزه را امتحان کنند.

شرایط بازارهای مالزی در ماه رمضان

اگر قصد داشته باشید در طول سفر خود خرید کنید و سری به بازارهای مالزی بزنید. نگران بسته بودن بازارها نباشید. زیرا بازارها در این ماه از همیشه شلوغ‌تر هستند و مواد غذایی مسلمانان را به فروش می‌رسانند. بازارهای متنوعی در سطح کشور مالزی وجود دارد که انواع غذاهای خوشمزه را به فروش می‌رسانند. اگر بتوانید از ساعت ۴:۳۰ صبح به بازار بروید تا ۷:۳۰ می‌توانید انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه را پیدا کنید. در ساعت ۴ بعد از ظهر نیز مجدداً بازارها مواد غذایی را به فروش می‌رسانند و مردم می‌توانند آنچه که برای افطار نیاز دارند را تهیه نمایند. آن دسته از اقلام غیر خوراکی که ربطی به ماه رمضان ندارند، همیشه در دسترس مسافران و خریداران قرار دارند.

نکات مهم درباره سفر به مالزی

اگر قصد دارید ر تعطیلات عید به مالزی سفر کنید و می‌خواهید تور مالزی و سنگاپور نوروز را رزرو کنید، بابت ماه رمضان نگران نباشید. فقط کافی است به نکاتی که به آن ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

  • خوردن و نوشیدن در ایام ماه رمضان هیچ ممنوعیتی در مالزی ندارد. اما بهتر است در مکان‌های عمومی به مسلمانان احترام بگذارید و از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید.
  • بعضی از هتل‌ها در ماه رمضان رستوران‌های خود را تعطیل می‌کنند. اما مسافران می‌توانند غذا را سفارش دهند و داخل اتاق خودشان غذا بخورند.
  • اگر تصمیم گرفتید در طول روز غذا و نوشیدنی میل کنید، می‌توانید به محله‌های چینی یا هندو نشین بروید. در این محله‌ها غیر مسلمانان آزادی عمل بیشتری دارند.
  • در ماه رمضان از پوشیدن لباس‌های کوتاه و بدن نما خودداری کنید.
  • در هر شهری که هستید به حریم روزه‌داران احترام بگذارید.
  • تا جایی که امکان دارد در فضای عمومی سیگار نکشید.
  • در ماه رمضان جریان ترافیک بیشتر می‌شود. زیرا خیلی از مسلمانان عجله دارند تا برای افطار به منزل خود برسند. بنابراین برای تفریح و گردشگری زمان دیگری را انتخاب کنید.

تور مالزی سنگاپور زمستان

کلام پایانی

سفر به مالزی در ماه رمضان نه تنها محدودیتی برای مسافران در بر ندارد. بلکه جذابیت‌های زیادی هم دارد. توریست‌های خارجی می‌توانند با آداب و رسوم مردم مالزی آشنا شوند. غذاهای خوشمزه را میل کنند و در جشن‌های افطار و عید فطر شرکت کنند.