صفحه اصلی > استایل و فشن و ترند : ترندهای مد و عوامل تاثیرگذار بر آن

ترندهای مد و عوامل تاثیرگذار بر آن

خرداد ۳, ۱۴۰۲


172 بازدید

آیا تا‌به‌حال واژه ترند به گوش شما خورده است؟ آیا می‌دانید عوامل به وجود آمدن ترندهای مد چه هستند؟ به نظر شما عمر هر ترند چقدر است و چگونه جایگزین یکدیگر می‌شوند؟ اگر در حوزه مد به عنوان طراح لباس، استایلیست، نویسنده و… فعالیت می‌کنید؛ لازم است ترندها را دنبال کنید تا بتوانید از آن‌ها الهام بگیرید و با توجه به سلیقه و نیاز مشتریان خود، از آن‌ها استفاده کنید. ترندهای مد یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای فشن و قلب تپنده این صنعت به شمار می‌آیند که سبب افزایش یا کاهش فروش و سودآوری با توجه به سلیقه مشتریان و هویت برند می‌شوند.

در این مقاله به بررسی مفهوم فشن ترند و چگونگی گسترش آن در جامعه می‌پردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید پیش از افراد عادی جامعه از ترندها با خبر شوید، با ما همراه شوید تا اطلاعات هیجان‌انگیزی درمورد ترندها در اختیارتان بگذاریم!

فشن ترند چیست؟

ترند به رفتار یا استایل خاصی از افراد می‌گویند که در یک دوره و مکان معین، بین جمعیتی توزیع شده است و مشخص می‌کند که چه مدل لباس یا اکسسوری مانند جواهرات، کفش، مدل‌ مو و غیره محبوب هستند. در واقع ترند، مدی است که تازه شکل گرفته و هنوز به طورکامل بین مردم پخش نشده است. ولی در آینده نزدیک گسترش پیدا می‌کند و ممکن است به مد تبدیل شود. البته هر ترندی به مد تبدیل نمی شود؛ زیرا ممکن است افراد زیادی جذب آن نشوند.

ترند یک سبک گذرا است و لزوماً با کالکشن هفته‌های مدی که برندها منتشر می‌کنند؛ تعیین نمی‌شود. چندین متغیر بر ترندهای مد تأثیر می‌گذارند؛ از جمله فیلم‌ها، آب و هوا، تأثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. ترند همیشه بازتابی از جامعه و رویدادهای جاری آن است. شخصیت‌های مهم مانند افراد مشهور، خوانندگان و دیگر افراد برجسته نیز بر آن تأثیر گذارند. این مفهوم ابتدا در قرن چهاردهم آشکار شد. زمانی‌که طبقات بالای جامعه از تغییر ترندهای مد برای نشان دادن ثروت، موفقیت و موقعیت خود استفاده می‌کردند. برای مثال اگر افراد می‌توانستند هر چند ماه یا چند هفته یک‌بار لباس جدید بخرند؛ نشان‌دهنده ثروتمند بودن‌شان بود. حتی بخشی از طبقات پایین مردم نیز از این روش پیروی می‌کردند.

ترندهای مد تحت‌تاثیر چه عواملی شکل می‌گیرند؟

برندها از طراحان مد تأثیر می‌گیرند و طرح‌هایی تولید می‌کنند که برای عموم مردم مقرون‌به‌صرفه باشد. پس از آن ترندهای مد به ما‌ل‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های اطراف گسترش می‌یابند. برخی از ترندها از یک کشور شروع می‌شوند و به دیگر کشورها گسترش می‌یابند. در حالی‌که برخی دیگر تنها منحصر به یک منطقه هستند. خانه‌های مد هم‌چنان بر ترندهای مد تأثیر گذارند؛ اما آن‌ها دیگر تنها عامل موثر بر ترندهای مد معاصر نیستند. در حال حاضر فشن ترندها در خیابان‌ها و از میان افراد مشهور، رسانه‌های اجتماعی و پایتخت‌های مد جهان رشد می‌کنند.

هفته‌های مد و فشن ترندها

بدون‌شک بسیاری از ترندهای امروزی تحت تأثیر مجموعه‌های طراحان در طول هفته‌های مد نیویورک، میلان، لندن و پاریس هستند. در هر فصل، طرفداران منتظرند ببینند که ماه‌های گذشته طراحان موردعلاقه‌شان چه خلاقیت‌هایی داشته‌اند. افراد اغلب به دنبال دیدن رخدادها در پایتخت‌های مد جهان هستند تا بدانند دیگران چه می‌پوشند که آن‌ها را با زندگی خود تطبیق دهند.

کت‌واک مدل‌ها در فشن‌شو Chanel 2021
فشن‌شو Chanel 2021.

ترندها از فشن‌شوها شروع می‌شوند. در حالی‌که بسیاری از محصولات حاضر در کت‌واک به تولید انبوه می‌رسند؛ رویدادهای هفته مد نیز شامل موارد متعددی هستند که به‌عنوان ترند شناخته می‌شوند. بینندگان تصویر این اقلام را به یاد می‌سپارند و بعد از آن شروع به استفاده از آن‌ها در استایل خود می‌کنند. هنگامی‌که افراد از جمله طراحان، طرفداران مد، وبلاگ‌نویسان و سردبیران مجلات به خارج از منطقه جغرافیایی خود سفر می‌کنند؛ اغلب در جست‌وجوی ترندهای جدید و منحصر‌به‌فرد هستند. ترندها از سراسر جهان دیدگاه متفاوتی را در مورد مد ارائه می‌دهند. در نهایت علاقه‌مندان اجازه پیدا می‌کنند ترندهای جدیدی را در زندگی خود بگنجانند.

مجلات، خبرنگاران و نویسندگان مد

وبلاگ‌نویسان مد در زمینه فشن قدرت بسیار زیادی دارند. مردم وبلاگ‌نویسان مد را دنبال می‌کنند؛ زیرا می‌خواهند بدانند چگونه یک ترند خلق می‌شود. به‌علاوه آن‌ها مشتاق‌اند بدانند چه محصولاتی در حال حاضر ترندی هستند. نقش مهم فشن ژورنالیسم‌ها و عکاسان مد نیز زمانی به خوبی درک می‌شود که آن‌ها با تحلیل‌ها و عکس‌های مربوط به هفته‌های مد، استایل‌های خیابانی و حتی اینفلوئنسرها، ترندهای روز را به خوبی به عموم مردم نشان می‌دهند. علاوه‌براین با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که ژورنال‌های فشن از ترندها روی جلد مجلات خود نیز استفاده می‌کنند.

رسانه‌ها، مجلات و نویسنگان فشن از عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن ترندهای مد

Street Style

اصطلاح street style یا همان استایل خیابانی به استایل‌های روزمره‌ای اطلاق می‌شود که ممکن است در خیابان‌ها مشاهده شود. افراد عادی جامعه از استایل‌های آن‌ها الهام می‌گیرند و تأثیر می‌پذیرند. به طور کلی، استایل خیابانی عبارت جدیدتری در مد است؛ اما نشان می‌دهد که هر کسی چقدر می‌تواند بر نحوه دیده شدن مد و ایجاد ترندها تأثیر بگذارد!

قدم‌زدن سه مدل استایل خیابانی در هفته مد استکهلم - پاییز و زمستان 2019
استایل خیابانی هفته مد استکهلم – پاییز و زمستان 2019.

Celebrities

هیچ شکی وجود ندارد که افراد مشهور، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌دهنده ترندها هستند. مردم عادی یک جامعه، معمولا آن‌ها را می‌پرستند و هر حرکت آن‌ها را دنبال می‌کنند. سلبریتی‌ها نمادهای جذابی از مد هستند؛ بنابراین برند‌های بزرگ آن‌ها را به عنوان سفیر تبلیغاتی خود استخدام می‌کنند. در حال حاضر سلبریتی‌ها به دلیل طرفداران زیادی که دارند؛ نسبت به مجلات مد، تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارند. طرفداران افراد مشهور اغلب دنباله‌رو آن‌ها هستند. سلبریتی‌ها منابع اطلاعاتی هستند که مردم برای الهام گرفتن و راهنمایی به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

اینفلوئنسرها و بلاگرها

در گذشته ترندهای مد، تنها از طریق برندها ایجاد می‌شدند. سپس مجله‌ها با انواع گزارش‌ها و مصاحبه‌ها به توسعه آن‌ها در جامعه کمک می‌کردند. در نتیجه ترندها برای مدت بسیار طولانی باقی می‌ماندند. اما در جامعه مدرن امروزی همه چیز تغییر کرده است. در طی چند سال گذشته، اینفلوئنسرها و رسانه‌های اجتماعی بسیار محبوب‌تر از سردبیران مجله‌های فشن هستند. اینفلوئنسرها با ارائه محتوای مورد علاقه فالوورهای‌شان، آن‌ها را تشویق به خرید محصولات، خدمات و … می‌کنند. بلاگرهای مد، با استفاده از لباس‌‌ها و سایر اکسسوری‌هایی که برندها برای‌شان می‌فرستند استایل‌های مختلفی خلق می‌کنند. سپس عکس‌‌ یا ویدئو آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. درنتیجه حجم زیاد این عکس‌ها و گسترش آن‌ها در فضای مجازی، موجی از ترندها به راه می‌افتند.

رسانه‌های اجتماعی

در گذشته سردبیران و خبرنگاران با تجربه نقاط عطف صنعت مد بودند. تا چند سال پیش، مجلات به‌عنوان اصلی‌ترین رسانه‌های صنعت مد شناخته می‌شدند. از زمان آغاز به کار اینستاگرام در سال 2010، تغییرات زیادی صورت گرفته است. اینستاگرام اکنون حدود یک میلیارد کاربر ماهانه دارد و روزانه بیش از 100 میلیون عکس در آن بارگذاری می‌شود. آیا می‌توانید درک کنید این تصاویر از چه پتانسیلی برخوردار هستند؟ در حالی‌که تولیدکنندگان می‌توانند به صورت مستقیم محصولات خود را تنها با یک کلیک در آن به‌ فروش برسانند. البته اینستاگرام تنها رسانه اجتماعی نیست که بر صنعت مد تأثیر می‌گذارد، Pinterest ،TikTok و YouTube نیز نقش‌های اساسی را در این صنعت ایفا می‌کنند. همان‌طور که می‌دانیم، طراحان اغلب برای تبلیغ محصولات خود به بلاگرها و افراد مشهور متوسل می‌شوند زیرا کاملاً از تأثیر آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی آگاه‌اند.

TikTok از عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن ترندها
شبکه اجتماعی TikTok و تاثیر آن در به وجود آمدن ترندها.

امیدوارم که بعد از خواندن این مقاله به هفته‌های مد نگاهی متفاوت‌تر و دقیق‌تر داشته‌ باشید، هم‌چنین این‌که برندها از چه رنگ‌ها و پترن‌هایی در کلکسیون‌های خود استفاده می‌کنند؛ اینفلوئنسر مورد علاقه شما چه می‌پوشد و یا مجلات مد بر روی چه محصولاتی تاکید دارند، همه و همه نکات مهمی در جهت شناخت ترندها هستند. نظر شما در مورد تاثیر فشن ترندها بر زندگی ما چیست؟ آیا شناخت ترندهای مد برای شما حذاب است؟اگر تمایل دارید اطلاعات بیش‌تری در حوزه ترندهای مد بدست آورید، پیشنهاد ما به شما شرکت در ورکشاپ ترند‌شناسی مدرسه مد زارع است.

 

 

منبع : mahsazare.com