صفحه اصلی > اقتصاد و بازار : آموزش ویدئو مارکتینگ؛ از ایده‌پردازی تا اجرا
آموزش ویدئو مارکتینگ؛ از ایده‌پردازی تا اجرا

آموزش ویدئو مارکتینگ؛ از ایده‌پردازی تا اجرا

ویدئوها ساده‌تر از سایر فرمت‌های محتوایی داستان برندتان را روایت می‌کنند، ارزش‌هایتان را به دیگران نمایش می‌دهند و با مخاطبان ارتباط عمیقی برقرار می‌کنند. در این عصر برای اینکه بتوانید از رقبایتان جلوتر باشید، لازم است به آموزش ویدئومارکتینگ جدی‌تر از گذشته نگاه کنید و آن را حتماً در استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات خود بگنجانید.

ویدئومارکتینگ چیست و چرا این‌قدر مهم است؟

به استفاده از محتوای ویدئویی برای انجام فعالیت‌های بازاریابی ویدئومارکتینگ گفته می‌شود که شامل شکل‌های مختلفی مثل تبلیغات کوتاه، پشت‌صحنۀ تولید، مصاحبه با افراد و… می‌شود.

با آموزش ویدئو مارکتینگ می‌توانید:

  • بیشتر دیده ‌شود؛
  • فروش بالاتری را رقم بزنید؛
  • نرخ کلیک و تبدیل را افزایش دهید؛
  • به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته‌ باشید؛
  • ارتباط عمیق، مستقیم و احساسی با مخاطب برقرار کنید؛

رتبۀ خود را در میان نتایج موتورهای جست‌وجو افزایش دهید.آموزش ویدئو مارکتینگ؛ از ایده‌پردازی تا اجرا

چگونه یک استراتژی ویدئومارکتینگ موفق اجرا کنیم؟

  • هدف خود را تعیین کنید: قبل از اینکه دکمۀ ضبط را فشار دهید یا سناریویی بسازید، مشخص کنید که می‌خواهید به چه هدفی برسید. مایلید آگاهی از برند خود را افزایش دهید یا محصول تازه‌ای را به بازار معرفی کنید؟ بعد از جواب‌دادن به این سؤال است که می‌توانید به مراحل بعدی بروید.
  • مخاطب هدف خود را بشناسید: برای اینکه پیام خود را به‌شکل مؤثری تولید کنید، باید مخاطب هدفتان را بشناسید و بدانید او را چطور تحت‌تأثیر قرار دهید.
  • پلتفرم مناسب را انتخاب کنید: حالا باید از روی اطلاعاتی که از پرسونا به دست آوردید، مشخص کنید که در کدام کانال حضور داشته‌ باشید. بهتر است در چند کانال باشید، اما تمرکز را روی گزینه‌ای بگذارید که مخاطب هدفتان در آن حضور پررنگ‌تری دارد.
  • ویدئوهای باکیفیت بسازید: باید شروع به تولید محتوا کنید، اما توجه داشته‌ باشید که جذابیت، آموزندگی و حرفه‌ای‌بودن را در آن رعایت کنید.
  • ویدئوها را منتشر کنید: طبق استراتژی‌ای که چیده‌اید، ویدئو را در پلتفرم موردنظرتان با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
  • تحلیل کنید: نتایج کمپین‌های ویدئویی خود را بررسی کنید و از نقاط قوت و ضعف خود برای تولید ادامۀ محتواهای ویدئویی‌تان کمک بگیرید.

8 فوت کوزه‌گری تولید ویدئوهای جذاب

  • داستان‌سرایی: هیچ‌کس از اطلاعات خشک مثل آمار و ارقام خوشش نمی‌آید. پس، بیایید از داستان‌سرایی و روایت برای تولید ویدئو کمک بگیرید و خط داستانی به آن دهید که افراد تشویق شوند آن را تا انتها دنبال کنند.
  • کوتاه و مفید: با توجه به حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی در زندگی اکثر افراد، به سراغ محتواهای ویدئویی کوتاه بروید که افراد بیشتری آن را تماشا کنند.
  • استفاده از موسیقی و صداگذاری: برای اثرگذاری بیشتر فقط تهیۀ ویدئو کافی نیست و باید از صداها و افکت‌های صوتی که با محتوا هماهنگ هستند، کمک بگیرید.
  • تدوین حرفه‌ای: برای جذاب‌تر و حرفه‌ای شدن ویدئوی خود تدوین را یاد بگیرید و تکنیک‌های آن را روی محتوا اجرا کنید.
  • استفاده از زیرنویس: افراد همیشه نمی‌توانند صدای ویدئو را زیاد کنند. اضافه‌کردن یک زیرنویس می‌تواند کمک کند آن را در جاهایی مثل مکان‌های عمومی که به هدفون دسترسی ندارند و نمی‌توانند صدایش را زیاد کنند، تماشا کنند.
  • تماس مستقیم با مخاطب: از کلمات سنگین استفاده نکنید که مخاطب را سردرگم کنید. با زبان ساده و قابل ‌فهم با او صحبت کنید که بتواند ارتباط بهتری با شما برقرار کند.
  • استفاده از کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود در عنوان و توضیحات ویدئو استفاده کنید تا شما را بهتر پیدا کنند.
  • تشویق به تعامل: نباید انتظار داشته ‌باشید مخاطب خودش تصمیم بگیرد که شما را دنبال کند یا به سراغ دکمۀ خرید برود، بلکه باید از او بخواهید کار مدنظرتان مثل اشتراک‌گذاری یا خرید را انجام دهد.
  • استفاده از ثانیه‌شمار: معمولاً افراد دوست دارند بدانند چقدر از زمان ویدئو گذشته و چقدر تا انتهای آن باقی مانده‌ است. می‌توانید از اعداد استفاده کنید یا اینکه از بازه‌هایی که در طول ویدئو جابه‌جا می‌شوند، کمک بگیرید.

5 ابزار موردنیاز اولیه برای ویدئومارکتینگ

بدون ابزار راه به جایی ندارید. البته باید بدانید که برای تولید محتواهای ویدئویی حرفه‌ای ابزارهای مختلفی وجود دارند، اما 5 مورد از آن‌ها مهم‌تر است و کارتان را نمی‌توانید بدون آن‌ها شروع کنید:

  • دوربین: باید وسیله‌ای داشته ‌باشید که محتوا را با آن ضبط کنید. می‌توانید از دوربین‌های حرفه‌ای یا گوشی‌های هوشمند استفاده کنید، اما لازم نیست در ابتدای فعالیت خودتان را گرفتار قرض کنید و بودجه را برای ابزارهای باکیفیتی که روش کار با آن‌ها را نمی‌دانید، هدر دهید.
  • نرم‌افزار تدوین: محتوا دقیقاً همانی است که شما تولید کرده‌اید، اما ویرایشی که روی آن انجام داده‌اند و برش‌هایی که به آن داده‌اند، یک محتوای جذاب به شما تحویل داده است. برای این تفاوت، لازم است کار با ابزارهایی مثل Adobe Premier را بلد باشید و تکنیک‌های تدوین را بدانید.
  • میکروفون: افراد دوست دارند صدای محتوا هم به اندازۀ تصویر، باکیفیت باشد. برای رعایت این شرط به یک میکروفن خوب نیاز دارید که در بازار می‌توانید در بازه‌های قیمتی مختلف پیدا کنید.
  • نورپردازی: نورپردازی مناسب می‌تواند نتیجه‌ای جذاب و متفاوت به شما هدیه دهد. در ابتدای کار می‌توانید از نور طبیعی و شناخت زاویۀ نور کاربردی کمک بگیرید و سپس، تجهیزات مورد نیاز این بخش مثل رینگ‌لایت را فراهم کنید.
  • پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو: بعد از تولید محتوای دلخواه باید آن را در کانال‌های مختلف به اشتراک بگذارید. بنابراین، باید در جاهایی مثل شبکه‌های اجتماعی‌ (اینستاگرام و یوتیوب و…) حضور داشته ‌باشید.

قدم اول را با آموزش ویدئومارکتینگ در صباویژن بردارید

ویدئو ابزاری قدرتمند برای رشد کسب‌وکار شماست که نباید آن را نادیده بگیرید. با آموزش ویدئومارکتینگ در وی‌پدیا و تهیۀ محتواهای جذاب و باکیفیت، ارتباط عمیقی با مخاطبانتان شکل دهید، برند خود را تقویت کنید و فروش بالاتری را رقم بزنید. بعد از آشنایی، برای انجام این کار و اشتراک‌گذاری ویدئوهای خود می‌توانید روی همکاری صباویژن حساب ویژه‌ای باز کنید. همچنین، می‌توانید برای تصمیم‌گیری بیشتر با این گروه مشاوره داشته ‌باشید.